perjantai 6. joulukuuta 2013
Oisikos pipareiden aika?
keskiviikko 27. maaliskuuta 2013
pääsiäisviikko
Snyltä tuli sähköinen pääsiäiskortti, kiitos!
Snyltä saamistani langoista on syntynyt hänen antamallaan ohjeella pääsiäismuna tiskirätti sekä kännykkäpussukka. Se toinen aloittamani pölynpyyhin on vielä puikoilla. olen saannut aikaiseksi tänä keväänä monta keskeneräistä työtä :) Taitolaji sekin, vai mitä!
Viime lauantaina tein muffiineja kummipojalle perheineen, kävivät täällä leikkimässä ja vaihtamassa kuulumisia. Alla on kirpparilöydöistä kasaamani tarjoilukerrosastia. Muffinit on tehty ohjeella mikä löytyy amerikkalaismuffinivuokalaatikosta. Sekä oma muokkaamani omenahilloketäyte.
sunnuntai 17. helmikuuta 2013
On tänään onnen päivä
Tässä on tämän vuoden synttärikaakku.
Pohjana on digestivekeksejä ja voisulaa
sitten muutama vadelma
murskattua marenkia
päälle kermavaahtoa johon on sekoitettu philadephia juustoa, liivatelehtiä, after eight suklaa murusia pikkiriikkisen vanilija sokeria.
Sitten vielä tein tummasta suklaasta sydämiä päälle.
Siskon kanssa jo maistettiin, hyvää on!
tiistai 20. joulukuuta 2011
20.12.
2 dl kuohukermaa vaahdotettuna
1 prk maitorahkaa
1 prk luumumarmeladia
sokeria ja vanilijasokeria
luraus sitruunamehua
Sekoita ainekset keskenään, kannattaa maistella laittaako koko prk luumua ja kuinka makeaksi sokerilla haluaa tehdä rahkan. Minä laitan lurauksen sitruunaa.
perjantai 9. joulukuuta 2011
9.12.
lauantai 3. joulukuuta 2011
3.12.
lauantai 12. marraskuuta 2011
Reilut 50 kappaletta
Omena-kaneli Muffinssit
n. 12 kpl
200 g voita
2½ dl sokeria
3 kananmunaa
3 3/4 dl jauhoja
1 tl leivinjauhetta
½ dl maitoa
1 iso omena
kanelia
vanilijasokeria
sokeria
Vaahdota huoneenlämpöinen voi ja sokeri. Vatkaa sekaan yksitellen kananmunat. Sekoita jauhot ja leivinjauhe keskenään. Lisää vuorotellen maidon kanssa taikinaan.
Pilko omena pieniksi kuutioiksi, ripottele päälle kaneli, v-sokeri ja vähän sokeria, lämmitä puoli minuuttia mikrossa (omenat pehmenevät).
Laita lusikalliset taikinaa vuokiin, lisää omenan palasia ja sitten vielä taikinaa päälle. Älä täytä ihan reunoja myöten. Paista 200 astetta n. 15-20 min. Kunnes pinta on kullanruskea.
sunnuntai 9. lokakuuta 2011
Kutsuilla maistui
Suolasen piirakan tein gluteenittomasta jauhosta-juustoraasteesta ja voista pohjan, täytteeksi puna- ja salottisipulia nopeasti paistinpannun kautta piirakkapohjan päälle, mustapippuria ja suolaa, tomaatinviipaleita sekä juustoraastetta. Uuniin 20 min ja voilà näpsäkkä piiras valmis, suppilovahverot olisi maistunut myös täytteessä mainiosti. Piirakka meni parempiin suihin ei siksi kuvaa.
lauantai 16. huhtikuuta 2011
Suklaata ja jugurttia
Poika toi koulusta kakku ohjeen. Minäpä sitä toteuttamaan =)
Jogurttikuorrutettu suklaakerroskakku
Kakkupohja
5 kanamunaa
2 dl hedelmäsokeria
100 g tummaa suklaata
1 dl perunajauhoja
1 dl täysjyvä- tai vehnäjauhoja
2 tl leivin jauhetta
Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Sulata suklaa ja sekoita se jäähtyneenä vaahdon sekaan. Sekoita kuivat aineet ja lisää ne varovasti nostellen vaahdon sekaan. Voitele kakkuvuoka ja jouhota vuoka kauraleseillä. Paista kakkua uunissa 175 asteessa n. 30 min kunnes irtoaa reunoilta ja on keskeltä kypsä.
500 g kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia
1 ½ dl lemon curd tahnaa (käytin sitruunarahkaa kun kaupasta ei löytynyt)
½ dl rouhittuja pistaasimanteleita tai manteleita ( raastoin suklaata pinnalle kun olen mantelille allerginen)
appelsiinimehua
Sekoita jogurtti ja tahna. Leikkaa kakku kolmeen osaan. kostuta alin kerros appelsiinimehulla, levitä 1/3 jogurttimassaa siihen, toista toisen kerroksen kanssa. Kostuta ylimmäisen kerroksen alapuoli ja levitä loput jogurtit kakun päälle. Koristele. Anna kakun vetäytyä ennen tarjoamista pari tuntia.
sunnuntai 3. huhtikuuta 2011
Pojan synttärit ja tili auki
Leivottiin tänään korvapuusteja, ihan vaan jauhopussinkyljestä luetulla ohjeella, hyviä tuli!
Eilen tehtiin omppupiirakkaa täältä otetulla ohjeella joka muokattiin ompuille sopivaksi!
tiistai 15. helmikuuta 2011
Mustikkarahkapiirakka
Mustikkarahkapiirakkaa huomiseksi töihin.
vatkaa 200g margariinia ja 2dl sokeria vaahdoksi,
sekaan 2 munaa, vatkaa hyvin.
Lopuksi sekaan 5dl vehnäjauhoja ja 2tl leivinjauhetta
Levitä seos leivinpaperin päälle pellille lastan avulla ja laita sopivaksi katsomasi määrä mustikoita pohjan päälle.
Lopuksi tee seos jossa on
2prk rahkaa/kermaviiliä (laitoin 1 vanilijarahka ja 1 prk philadelfia juustoa)
2 munaa
1dl sokeria
ja kaada mustikoiden päälle
Uuniin n.30-40min 200 asteessa
lauantai 4. joulukuuta 2010
Puuhaviikonloppu
Tryffeleitä ensiviikonloppua varten, voi kyllä olla että teen vasta viikolla kahtotaan...
250 g kookosrasvaa (sulata ja jäähdytä)
2 munaa, 2 dl tomusokeria (vaahdota)
sihtaa 1dl kaakaojauhetta, lisää rasva vaahtoon.
vatkaa kunnes jämäköityy (3-5 min)
(kokeilen laittaa sekaan mariannerouhetta)
Kynttilöitä lähden ihan kohta tekemään, kameran kanssa tottakai!
torstai 14. lokakuuta 2010
Minttua ja suklaata
Alkuperäinen ohje löytyy Marielta.
lauantai 14. elokuuta 2010
Muffinsseja
Muffinssit Omena/Mustikka
2 munaa
2 dl sokeria
50 g voita
1 dl maitoa
3 dl vehnäjauhoja
1½ tl leivinjauhetta
1tl vanilijasokeria
Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi, sulata voi ja sekoita maitoon. Lisää voi-maitoseos taikinaan sekoita reippaasti. Sekoita leivinjauhe ja vanilijasokeri vehnäjauhoihin ja lisää ne taikinaan.
Laita esim. 1 dl mustikoita sekaan ja annostele muffinssivuokiin.
Paista 200 asteessa kypsiksi, varo etteivät pala!
Tai 2 omenaa lohkottuina allaolevan maustekeitoksen kanssa.
2 isoa omenaa
Omenat lohkoiksi ja kiehumaan 5-10 min näiden sekaan:
Valuta neste pois ennen kuin lisäät taikinaan.
1rkl sitruunamehua
1 dl siirappia
1/2 dl vaahterasiirappia
1/2 dl sokeria
1 dl vettä
1/2-1 dl rusinoita
1tl kanelia
1 tl jauhettua kaardemummaa
torstai 27. toukokuuta 2010
Huomenna vieraita
Suklaakakku
kakkufarmin ohjeiden mukaan =)
Quiche Lorraine oman pään mukaan
8 palaa
Pohja |
| 100 g voita |
| 2 1/2 dl vehnäjauhoja |
| 1/2 tl suolaa |
| 3 rkl vettä |
Täyte |
| 1/2 kpl purjoa |
| 300 g saunapalvikinkkua |
| 2 dl ruokakermaa |
| 1 1/2 dl ranskankermaa (rasvaa 28 %) |
| 3 kpl munaa |
| 150 g emmentaalijuustoa (rasvaa 27-30 %) (raastettuna) |
| 1/2 tl mustapippuria |
laitoin itse kesäkurpitsaa ja tomaattia pohjalle, juustoraasteen lisäksi vuohenjuustoa sekaan.
maku.fi ohjetta mukaillen
lauantai 10. huhtikuuta 2010
Lauantai
Pojan 8 v synttärikakku. Gogosta otettu mallia, joku Star vai mikä lie oli kuvassa.
Sisällä 6 munan kakkupohja, suklaamoussea ja mansikkahilloa. Päällä vaahtokarkki"levy".
Tosi makea tuli, ja puolet vielä jäi vieraiden jälkeen syötävää. Pitää varmaan viedä töihin..
Hain isomummon kotoa ja sitten siskon Pasilan asemalta. Sieltä kotiin. Sitten piti lähteä viemään poikaa kaverin synttäreille Espoon Hoploppiin. Ensin mies prätkää rassaamaan. Samalla reissulla vein isomummon kotiin ja ajelin Sellon kautta Hoploppiin hakemaan poikaa. Ja vihdoin kotiin. Muutama metri tuli ajettua ihanassa keväisessä säässä.
keskiviikko 7. huhtikuuta 2010
Lauantainalkupuuhat
perjantai 12. maaliskuuta 2010
Keväinen aurinko paistaa
Aurinko kuumottaa ulkona, ja linnut sirkuttaa! Chilit siirsin n. viikko sitten altakasteleviin ruukkuihin. Nyt on jo toiset lehdet kasvaneet! Tästä se lähtee taas. Se on hyvä kun on akvaario voi sillä valmiiksi lannoitetulla vedellä kastella myöskin näitä kotikasveja.
Leivoin Mannalastuja Enkeliltä saamallani ohjeella. Tosin tein vain puolikkaan kun meillä on puolet vähemmän porukkaakin täällä nautiskelemassa ;)
MANNALASTUT
150 g margariinia
1,5 dl sokeria
1,5 dl vehnäjauhoja
1 dl mannasuurimoita
1 tl leivinjauhetta
1 tl vanilijasokeria
1 kanamuna
Sulata margariini, sekoita loput aineet ja lisää viimeisenä kanamuna vähän jäähtyneeseen taikinaan. Nostele pikkulusikoilla pelille nokareita väljästi. Paista 180 astetta n. 9 min.
perjantai 26. helmikuuta 2010
Minttukakku
Tämä on minttukakku, tein sitä jo toista kertaa Kinuskikissan innoittamana.
Ohje löytyy tuolta linkistä alkuperäisenä, minä tein sen gluteenittomana ystävän tilauksesta. Omassa ohjeessa jätin pois piparminttuaromin ja korvasin sen lisäämällä mariannerouhetta.
Pohja:
1 pkt gluteenittomia "dominoita"
75 g voita tai margariinia (käytin suolatonta voita)
Täytemousse:
5 dl vispikermaa
2 valkuaista
Maitosuklaakerros:
2½ liivatelehteä
150 g maitosuklaata
150 g maustamatonta tuorejuustoa
2 rkl vettä
½ dl mariannerouhetta
Minttusuklaakerros:
2½ liivatelehteä
sinistä ja vihreää elintarvikeväriä
150 g maustamatonta tuorejuustoa
150 g valkosuklaata
2 rkl vettä
½ dl mariannerouhetta
maanantai 21. joulukuuta 2009
Suklaakakku
Tein eilen suklaakakkua, todella täyteläistä yksi pala riitti. Testasin töissä ja tyytyväisiä olivat (tai eivät kehdanneet sanoa moitteita) Jos vielä palan vieressa lautasella olisi ollut kirsikkamelbaa tai vanilijajäätelöpallo olisi ollut täydellinen annos.
10 palaa Suklaakakkua
250 g tummaa suklaata
250 g suolatonta voita
4 dl tomusokeria
1 ½ dl vehnäjauhoja
4 munaa
1 appelsiini (kuoret ja mehu)
Kuumenna uuni 175 asteeseen, voitele vuoka. Sulata vesihauteessa paloiteltu suklaa ja voi, sekoita tomusokeri sekaan, sekoita kokoajan. Lisää jauhot siivilän läpi. Sekoita joukkoon munat.
Pese appelsiini hyvin ja raasta uloin kuori ja purista mehu. Lisää nämä taikinaan. Sekoita ja kaada vuokaan. Paista uunissa 18-25 min.


