Näytetään tekstit, joissa on tunniste leffa. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste leffa. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 30. marraskuuta 2008

I adventti


Hyvää ensimmäistä adventtia kaikille, säätila on räntäsade. Koin sen tuossa puolituntia sitten kun kävin hakemassa lehdet laatikosta ja vein roskia samalla matkalla.

Eilen käytiin leffassa Madagasgar 2:sta katsomassa. Hyvä leffa hauskat juonen käänteet ja liittyi ykkösosaan hyvin. Suosittelen!

Tällä kertaa ystävämme seikkailevat afrikassa.


Ostin eilen luumurahkan aineksia, ajattelin juoda glögiä ja herkutella jouluisesti.

Eilen virittelin kirsikkapuuhun valot poistamaan pimeyttä. Nyt sitten vaan odotellaan joulun saapumista sinne on enää 24 yötä ;).

tietoa evl.fi

Adventti

Keskiajan lopulle tultaessa läntisessä kristikunnassa vakiintui käytäntö, jonka mukaan uusi kirkkovuosi alkaa ensimmäisestä adventtisunnuntaista. Sana adventti tulee latinankielisestä sanonnasta adventus Domini, Herran tuleminen.

Adventtiaika valmistaa meitä jouluun. Vanhastaan ensimmäisen adventtisunnuntain jälkeisestä maanantaista on alkanut jouluaattoon asti ulottuva adventtipaasto. Tätä paastoa kutsutaan myös pieneksi paastoksi erotuksena pääsiäistä edeltävästä suuresta paastosta.

Ensimmäinen adventtisunnuntai

Ensimmäinen adventtisunnuntai on yksi suosituimmista juhlapyhistä kirkossamme. Keskiajalta ulottuvan perinteen mukaisesti evankeliumina on palmusunnuntain aihepiiriin kuuluva kertomus Jeesuksesta, joka ratsastaa aasilla Jerusalemiin. Näin adventti liittyy palmusunnuntain ja pääsiäisen tapahtumiin.

Meillä ensimmäisestä adventtisunnuntaista on aikojen saatossa tullut ilonjuhla, jonka liturginen väri on valkoinen. Siihen kuuluu erottamattomasti saksalaisen Voglerin 1700-luvun lopulla säveltämä Hoosianna-hymni, joka Suomessa esitettiin ensimmäisen kerran 1807. Hoosianna! -huudahdus on alunperin rukous "oi auta, pelasta!", mutta jo juutalaisessa traditiossa ennen Jeesusta siitä muodostui yleinen juhlahuuto ja riemunilmaus.

Ensimmäisen adventtisunnuntain jälkeen

Liturginen väri vaihtuu heti ensimmäistä adventtisunnuntaita seuraavana maanantaina violetiksi tai tumman siniseksi. Katumuksen, odotuksen ja valmistautumisen aika on alkanut.

Toisen adventtisunnuntain aiheena on Kristuksen tuleminen kunniassaan aikojen lopulla (toinen tuleminen). Kolmannen adventtisunnuntain raamatullinen keskushenkilö on Johannes Kastaja ja hänen kehotuksensa katumukseen ja parannukseen. Neljäs adventtisunnuntai on kirkossamme useimpien muiden kirkkojen tavoin omistettu lasta odottavalle Marialle, Herran äidille.

sunnuntai 7. syyskuuta 2008

sunday rainy sunday

Morjesta vaan taloon!

Eilen käytiin Wall-e kattomassa ja molemmat tykättiin, siellä sai ostaa poppari-limu paketin jossa tuli tietty Wall-e elluun liittyvä muovinen juomamuki. Poika otti EVA robotilla. JA vielä Wall-E avaimen perä kaupanpäälle. Kylkiäisiä kylkiäisten perään. Ostin sille jo viimeviiikolla Wall-e tehtäväkirjan. Ainakin lasten elokuva pitkästä aikaa jossa ei oo tajutonta mäiskintää ja tappelua.
Romantiikkaa, empatiaa ja sympatiaa...

Remontti edistyy, viikko sitten mies alkoi purkamaan keittiötä, perjantaina haki rautakaupasta uuden seinän tarvikkeet ja muut vastaavat. Eilen iltapäivällä meillä oli yksi iso huone olkkari-pojan huone-keittiö. Illalla jaksoi laittaa vielä väliseinän rungon ja kipsilevyä siihen. Tänään homma jatkuu.

Perjantaina tulee uudet kaapit, vanhoja ei olekaan muutakuin tuossa tiski-hella saarekkeessa, kaikki muut on purettu ja kaatiksella. Pakko kehua hyvin menee!

Harmi kun sataa vettä tänään joutuu olemaan poika remontin keskellä enemmän, välillä pistää se ulos tuulettumaan. Autollakaan ei voi lähteä minnekään kun se on pakattu täyteen kaatistavaraa.

Löysin eilen kaupasta nätin hameen ja villatakin alennuksesta kun haettiin pojalle pitkähihasia paitoja mitä se suostuu käyttämään. Onni mulleki ;)

Sain uuden ihanan idean, bonsai chili. Eilen surffailin chilisivuilla ja siellä kerrottiin bonchi:sesta, semmosta meinaan kokeilla seuraavaks! Ihanan näkösiä!

sunnuntai 27. heinäkuuta 2008

Viimeinen ennen

kuin työt alkaa. Ja aivan ihanaa ilmaa edelleen. Ollaan syvennetty rusketusta monta päivää.

Eilen lauantaina käytiin pojan kanssa Elokuvissa Helsingissä ja otettiin Nalle mukaan.

"Kuka pelätyn kung fun taitaa?"

Katsottiin Kung Fu Panda, sen piti tulla teattereihin vasta 1.8. mutta jostain syystä eilen jä tänään on jo ollut näytöksiä Tennispalatsissa. Mä tykkäsin ja nauroin siellä, pari pelottavaa kohtaa oli pojan mielestä, niistä kyllä varoitettiin elokuva-arvostelussakin. Jossain vaiheessa pitää kyllä nähdä se ei dubattuna eli alkuperäisäänillä sen verta hyviä nimi on mukana puhumassa siinä leffassa.

Tänää taas luvassa rentoilua ulkona/uimarannalla jne.

Mulla on pullataikina kohoamassa eli ensin leivotaan.

Hyvää unikeonpäivää, kukohan Enkeleillä sai nukkua pisimpään, meillä poika nukkui 9 asti. Mies jotui 7 nousemaan työpuheluun minä nousin kanssa kun muutenkin olin jo puol seiskasta asti pyörinyt sängyssä.