keskiviikko 27. helmikuuta 2008

Jee Jee

Tänään on varmistunut työtulevaisuus. Lykkään koulutusta jonnekin.. Jatkan samassa talossa äitiyslomansijaisena. Ihan jees ratkaisu olen iloinen että selvisi nyt ettei tarvitse kauempaa odotella mitä teen kesällä/syksyllä.


Tämä on pojan tekemä teos, pyysin jotain kuvaa tänne blogiin ja sain tipun pään.

Kaivoin äsken kaapista kansallispukuni. Lupasin huomenna viedä sen kalevalapäivän kunniaksi töihin lasten katsottavaksi. Vielä mahtuu päälle ei tarvinnut mistään kiristää tai löysätä.

sunnuntai 24. helmikuuta 2008

Bää Bää

MAijall oli karitsa, karitsa...

Tänään syötiin karitsan paistia putkiluulla.

Sulatin 1,600 kg paistin vrk jääkaapissa ja pari tuntia huoneenlämmössä.
Sitten huuhtelin pakkauksen nesteet pois ja pistin reilusti suolaa ja pippuria pintaan.
Mittari paksuun lihapalaan kiinni ja 175 asteiseen uuniin kypsymään. n. 30 min/puoli kiloa on ohje paistamiselle. Kun mittari oli 70-75 astetta otin pois ja käärin folioon tasaantumaan.

Sillä aikaa tein perunamuusin ja sienikastikkeen.

Kastikkeeseen käytin lihaliemet paistilta ja kuullotin sipulia ja herkkusientä.
Kermaa ei ollut joten tein ruskeankastikkeen.

Mahtavan makuista! Äiti voi olla ylpeä että osaan tehdä paisteja.

Eilen käytiin katsomassa Alvin ja pikkuoravat Isossa Omenassa. Söin melkein puoli kiloa karkki ;) Oli ihan naurettava leffa. Ei mitenkään järjenjättiläinen. Söpöjö kurreja, voi suositella. Poikakin tykkäsi ja mies.

perjantai 22. helmikuuta 2008

vaihtelevaa

Säät vaihtelee ja paljon
Alkuviikosta oli pakkasta ja lunta. Eilen käytiin töissä lasten kanssa luistelemassa, hyvä niin koska tänään satoi koko aamun vettä ja päivällä alkoi aurinko paistamaan.

Enkeli liihotteli mökille.

Nallukka on flunssassa kotona kaikki hyvin kuitenkin.

Meidän piti mennä vaunulle mutten halua mennä mutalilluun. Eli meille saa tulla vaikka teelle ;)

Mitähän sitä puuhais sitten? Mies sai pikku remontin valmiiksi (siloiteltiin seiniä).

Mitäs tehtäis - Sika pestäis
Mikä sika - maasika
Mikä maa - isänmaa
Mikä isä - taivaan isä
Mikä taivas - sinitaivas
Mikä sini - sinisorsa
mikä sorsa - pullasorsa
mikä pulla - voipulla
mikä voi - kirnuvoi
mikä kirnu - puukirnu
mikä puu - kuusipuu
Mikä kuusi - numero kuusi
mikä numero - puhelinnumero
Mikä puhelin - lankapuhelin
mikä lanka - villalanka
mikä villa - lampaanvilla
mikä lammas - lampaanviulu
Mikä viulu - luuviulu
mikä luu - puruluu
mikä puru - sahapuru
mikä saha - lehtisaha
mikä lehti - sanomalehti
mikä sanoma - iltasanoma
mikä ilta - tämä ilta, hyvää yötä ;)

tiistai 19. helmikuuta 2008

Puutöitä

Ensin käytiin parturissa ja syömässä. Pojan eka parturikerta, hyvin meni.
Sitten käytiin Rautiassa ostamassa nauloja ja riukua. n.1,20 x1,20cm paksuista.

Mitattiin 5 x 46 cm ja 4 x 14 cm pituiset palat,
Jotka hiekkapaperilla hiottiin.

Sitten naulattiin paikalleen.

Ja levyt paikalleen. Poika ei halunnut maalata,
joten teline jäi puunväriseksi. Hintaa tuli alle 10 euroa.
Riuku maksoi 3,90 /330 cm. Nauloista en ollut varma onko
tarpeeksi pieniä siksi ostin niitä laatikollisen.
Ei kallis vai mitä? Ja sen tekee alle tunnissa.

sunnuntai 17. helmikuuta 2008

Onnea pikku A!

MERIROSVON KUTSU


Etsin lasta huimapäätä:

mieli tulta, katse jäätä.


Samoillaanko meren selkää,

ethän kanuuna mua pelkää?

Kompassista etsi aste:

aika saada tulikaste.


Mastoon vedä rosvoliput!

Pidä kiinni, muuten tiput!


Ethän ole vielä naatti?

Purjet myrskyyn,

Rosvopaatti!


-Tittamari Marttinen


Hyvää Juhlapäivää Myös Isomummu ja Minä :P

Pojat antoivat lahjaksi mitä pyysin eli teepusseja varten lisää säilytyspurkkeja, vanha on tuo iloinen ampiainen uusia ovat nuo lintukoristeiset. Purkeissa tietenkin valmiiksi paljon eri teelaatuja =)

Muuta päivitystä



Kun yritin ottaa kortista kuvaa siihen tuli joku "painovirhepaholainen" eteen =)



Mummelille tein synttärikorttia, poika ei suostunut ompelemaan mutta antoi helmiä mulle avustajana.
* * * * * * * * * *
Chilit kasvaa ja kukoistaa, yhden ruukun tiputin viikko sitten lattialle ja sen alut ei oikein enää menesty, vielä joku sitkeä kasvaa kuitenkin.




Paprika on minusta kasvanut paremmin pojan ruukussa kuin meidän chilit.

torstai 14. helmikuuta 2008

Hyvää Ystävänpäivää!

Heippatirallaa!

Lääkärissä on käyty saan vähän pienentää toisen lääkkeen annostusta! Jee!

Hemoglobiini on 128, kaikki muut arvot kanssa hyviä ellei jopa erinomaisia

Sitten olin Nallen kanssa treffeillä, käytiin pizzaHutissa syömässä ja kierrettiin vaatekaupassa. Ostin läjän alusvaatteita kun oli 25% alennuksessa.

Reumahoitaja käski syömään kalsiumia ja D-vitamiinia. ostin kilttinä tyttönä ison purkin tabletteja.

Päkis, me varmaan tullaan vasta juhliin toki ajoissa pappia varten. Meillä tosiaan on pitkämatka jota ei viitti kahdella autolla tehdä. H:lla on päivystys viikonloppu ei onneks sunnuntai. Mutta ajattelin että ollaan puolen aikaan perillä kirkolla. Soita ja ilmottele jos tarvii jotain.


tiistai 12. helmikuuta 2008

Ihania uutisia

Sovittiin Nallen kanssa että treffataan torstaina Helsingissä!

Silloin menen reumalääkäriin ja sen jälkeen pyöritään kaupoissa tai kahvilla.

Eka onnittelukortti/ystävänpäiväkortti on tullut perille.
Mitenköhän mun koristeet on pysynyt kiinni lähetyksissä? ^^

Omena

sunnuntai 10. helmikuuta 2008

Ei ihme että

päätä särkee ja nenä valuu

Siitepölytiedoite:

08.02.2008


Poikkeuksellisen lämmin alkutalvi on aloittanut erittäin lämpimillä paikoilla kasvavien leppien kukinnan Lounais- ja Etelä-Suomessa. Ilman siitepölymäärät vaihtelevat nollatasolta erittäin mataliin, mutta herkimmät leppäallergikot voivat saada oireita kukkivien pensaiden läheisyydessä. Myös hkinäpensas jatkaa kukintaansa Lounais-Suomen lämpimimmillä kasvupaikoilla, mutta sen siitepölyä ei ole toistaiseksi havaittu ilmanäytteissä.



Se on sitä taas että allergianappia joka päivä naamariin. Voi taas syödä suolapähkinöitä ;)

Täällä voi katsella euroopan siitepölytiedoitteita ja täällä suomen.

perjantai 8. helmikuuta 2008

Vesimies

Päkä kyseli miten horoskooppi vaihtuu tuossa vuodenvaihteessa, mä sitten lähdin (tietenkin) nettiin katsomaan. Sieltä löytyi Maya horoskooppia, Kiinalaista horoskooppia, Rakkaus -kooppia jne jne.
astro.fi
Punainen galaktinen käärme
Vesimies
lohikäärme

Mikäs sinä olet??

Vieläpä saat Biorytmit haettua tiedät sitten töissä sanoa jos vapaapäivän paikka ^^

Juhla kevät alkaa

Nyt alkaa taas juhlia pukata, tammikuussa oli jo muutama, nyt viikonloppuna juhlitaan ainakin 3 lapsen synttäreitä. Yhden Tädin nimppareita ja monen Elinan nimppareita. Viikolla on vaari, pojan kummisetä, viikon päästä minä, mummoni ja Ristiäiset A:lle.

Sitten tasaisesti maalis- ja huhtikuu ja toukokuu täynnä juhlia, kesäkuussa vielä pari jne. jne.

Tänään laittelen jo Ystävänpäiväkortteja kuoriin. Saas nähdä kuinka murusina ne pääsee perille.

Hyvää viikonloppua kaikille!

tiistai 5. helmikuuta 2008

omenamato

montako erilaista sanaa saa kirjaimista OMENAMATO??
(nimet ja tavaramerkitkin käy)
-mato -enna
-omena -mao
-tana -anno
-oma -anto
-ota -mea
-nata -oona
-mama -maa
-tena
-anna
-anne

Runoa pukkaa

Kyll, kyll täällä on päässyt valloilleen monien vuosien jälkeen runoratsu. Joskus ala- ja yläasteella kirjottelin paljonkin runoja. En siis julkisesti lainkaan ;)

Runoa pukkaa
housua ja sukkaa
pojat meni mäkeen pulkkaa
laskemaan eikä hukkaan.
**********
Jos paljon porkkanaa järsii
ei tyhmästä päästä kärsi
kroppa
eikä koppa.
**********
Kahvia saa
jos haluaa
kakkua ehkä
jos jaksaa tehdä.
Pullia, kyllä
jos on nättiä yllä.
Keksejä makoisia
kaupan tädin tekemiä.
Salaattia ruokaisaa
juomaa maistuvaa.
Ulkona nautitaan
kun kesä tulee aikanaan.
Teemmekö siis
retken mökille?
Ihan me viis
vaikka mukana ois hiis.
Tahtoo päästä rauhoittuun
ei jaksa arkea, täällä harmaantuu!

maanantai 4. helmikuuta 2008

hmm

Kalenteri kulkee eteenpäin, tänä vuonna juhlitaan kuinkas monen kolmekymppisiä, ois kiva tietää ajoissa ketkä niitä aikoo juhlia... S, P ja S esimerkiksi =)

Tuntuu että oikeesti sitä on vanhentunut vuoden aikana, tai ehkä antanut periksi *hihi
Iho lupsahtelee, tulee selluliittia, muisti heikkenee. Jos ei muista mokanneensa ei voi hävetä ;)

Kalevalan päivä lähestyy, tee oma kalevala-värssysi ja anna se muille luettavaksi

Helmikuu huuteleepi
lumia luopi
talvella tallustelee
ukot ulkosalla

missä on liiat lumet
missä on pakkaset paukkuvat
minne jäi talvi tappurainen
joko kevät kolkuttelee
ennen talven tuloa

Kohta auringon aavistaa
kevään kavahtaa
nurmet nukkumasta
puut puisemasta

kukat kukkimaan
lehdet lehtimään
linnut lentämään
pilvet purjehtimaan...

Missä on meidän talvi??

sunnuntai 3. helmikuuta 2008

buttercup


Mulla on soinnu päässä biisi Buttercup tänään. Ja jossain puhuttiin Cupcake:sista. Pakkohan mun oli sitten tehdä muffinsseja, joista tuli todella rasvaisia.








2 munaa
1 dl sokeria
-vatkataan vaahdoksi
-lisätään
100g sulaa voita
1 tl leivinjauhetta
1 tl vanilijasokeria
1½ dl vehnäjauhoja
-voidellaan kahvikupit ja korppujauhotetaan ne
-paistetaan 15 min 225 asteessa






Meidän chilit siirtyivät perjantaina ruukkuihin kasvamaan, vielä ei ole taimia kuollut. Muutama vaurioitui siirrosta.











Pojalle laitettiin 19.1. kasvamaan paprikaa.
Isällä chilit ja pojalla paprikat. Nyt viikonloppuna vasta ekat taimet plupsahti pintaan.










Käytiin Lohjalla uimassa ja vetästiin kebab paikassa pizzaa ja kebabbia.
Kokeilin huovuttaa palloa, huomenna poikakin kokeilee mikäli enää haluaa.
Tein ystävänpäivä-kortti malleja jotka totaalisesti epäonnistuivat, yritin liimata huovutusvillaa sydämen muotoon niin että kun liima kuivi napsin ylimääräisiä pois. En viitsinyt ottaa kuvaa, pistin ne suoraan roskikseen. Pitää kehitellä uusi idea. Ehkä jotain lumista, heti alkoi raksuttaa ;)

lauantai 2. helmikuuta 2008

Kolme lumiukkoa


Idea tuli buddhalaisten kolme apinaa patsaasta =)

toinen toista

Hyvää kihlapäivää päkiksille!

Tässä on meidän lumiukko perhe; sinistä kartonkia rengas, valkoista aaltopahvia lumipallot, mustaa kartonkia oksat ja hatut ja napit, oranssista nenät ja valkoisesta paperista lumihiutaleita. Sovelsin askartelulehden mallia aikalailla siinä oli vaan yksi ukko keskellä ylhäältä alas... Ei lumihiutaleitakaan. Eli voipi tehdä ihan mimmosia vaan!


Kävin tänään shoppailemassa ystävän kanssa Espoossa. Lumenen tehtaanmyymälässä, kaikkea tarpeellista kasvojenhoitoon ja jotain halpaa krääsääkin tuli mukaan. Suomalaisesta kirjakaupasta ostin pojan toivekirjoja Risto Räppääjä ja Tatu ja Patu päiväkodissa. Sitten vielä kahvilla istuttiin hetki ennen kotiin paluuta.

perjantai 1. helmikuuta 2008

Hyvää Helmikuuta

Erittäin hyvää viikonloppua kaikille ja hyvää karkauskuukautta!

Tehtiin tänään töissä lasten kanssa lumiukkokranssit. Pakko tehdä kotona kanssa semmonen ;)
Vielä ei tehty mutta eiköhän kun tästä viitsii peppunsa nostaa...

Laiskimus kotilus vaivaa.

Mies meni teatteriin. Me ollaan pojan kaa kotona ja pelaillaan.. kuinkas muuten.

Mitäs teille kuuluu?