torstai 14. lokakuuta 2010

Minttua ja suklaata

Minttupalat (pellillinen)
pohja:
6 munaa
3 dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
5 dl vehnäjauhoja
5 rkl tummaa kaakaojauhetta
noin 1 maustemitta suolaa
200g sulatettua margariinia tai voita
1 1/2 dl kermaa (tai maitoa)

Kuorrute:
200g maustamatonta tuorejuustoa
100g tummaa suklaata (käytin taloussuklaata)
100 g after eight suklaata
3 rkl kermaa
pätkisrouhetta n. ½ pussillista
2 - 2 1/2 dl tomusokeria

 Sulata rasva. Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Yhdistä kuivat ainekset ja siivilöi vaahdon joukkoon. Lisää jäähtynyt voisula ja kerma (tai maito). Sekoita huolellisesti, mutta varovaisesti isolla lusikalla sekaisin. Kaada leivinpaperilla vuoratulle pellille ja paista 175-200 asteisessa uunissa noin 25 min. (kiertoilmauunissa paistoin 150 asteessa 25 min keskitasolla) Nosta uunista ja anna jäähtyä.

Mittaa kerma kuumuutta kestävään astiaan tai kattilaan. Kuumenna liedellä tai mikrossa kuumaksi, mutta ei kiehuvaksi. Nosta liedeltä. Paloittele suklaa kuuman kerman joukkoon ja sekoita kunnes suklaa on kokonaan sulanut. Lisää tuorejuusto . Sekoita tasaiseksi. Sihtaa tomusokeria seokseen ja sekoita. Massan tulee olla pehmeää ja helposti levittyvää. Jos tomusokeria tulee liikaa ja seos muuttuu liian paksuksi, voit lisätä pikku tilkan kermaa joukkoon jotta saat seoksen juoksevammaksi. Lisää rouhittu pätkis viimeisenä.

Levitä suklaakuorrute pohjan päälle. Tee lusikalla epätasainen kuvio pintaan. Ripottele koristeita palojen päälle. Nosta viileään noin tunniksi. Irrota palat ja aseta tarjolle. Koristele suklaapalat vielä halutessasi tuoreilla mintunlehdillä.

Alkuperäinen ohje löytyy Marielta.

maanantai 4. lokakuuta 2010

Matelevaa aikaa

Kyllä on tämä päivä hitaasti edennyt. Liekö syynä ruotsinkielentunnit illalla, vai mikä on?

Haaste. Kommentoi jotenkin minua/Blogia. Jos et tunne henk.koht kerro mitä kirjoituksista on jäännyt mieleen minkälainen minä olen. Olisi kiva tietää ketä täällä käy kurkkimassa ja mitä minusta jää teille mieleen.

Nyt pillit pussiin ja poika autoon ja kohti tätiä joka lupasi ruokkia pojan ja vahtia sitä kun olen koulussa.
-Omppu

sunnuntai 3. lokakuuta 2010

Sumuinen sunnuntaiaamu

Napsin kuvia koruista mitä on tullut tehtyä. Ja käytettyä =) Chilejä on vielä kypsymässä ikkunalaudalla ja Bonchilikin on hengissä, jospa se ensi kesänä kukkii kun ei leikkele kovin.
Särölasihelmistä tehty kimallus


Ilmava koru lasi- ja lamppuhelmistä

metallinhohtoinen perhosia ja palluroita

Bonchili jatkaa vielä elossa, elokuussa leikkasin reippaasti latvat ja oksat, kesällä olin laittanut kiepille.

Tämän vuoden chilisato jää pieneksi, nämä ja pari muuta marjaa toisessa pensaassa vain. 3 ruukusta ei tullut yhtään mitään satoa! Jaa-a mikä lie mennyt pieleen tänä vuonna, kuumuus?

lauantai 2. lokakuuta 2010

Lauantain löpinät

Takana on 3 työpäivää ja 3 koulutuspäivää. Tänään ehdin olla vain puolet koulutuspäivästä koska kohta lähdetään miehen ystävän häihin. Ihanaa laittautua ja panostaa ulkonäköön. Töihin tulee mentyä monesti verkkareissa ja tukka ponihännällä. Hiustenkasvatus projekti jatkuu. En en mene kampaamoon hakemaan helpotusta kuumaan tukkaan, sen verran verroitti kesäkuun leikkaus lopulta pituutta kun  latvat oli ihan hiirenhäntä vain ja itse sitten tasoitin pariviikkoa kampaamo käynnistä latvat. Monta vuotta on antanut kasvaa... ja vieläkään ei ole yli olkapäiden. Imeytyyköhän tukka sisäänpäin nukkuessa? No pakkohan se on välillä leikata latvoja ja kerrostaa kun värjäilee niin hiukset kuluu ja heikkenee.

Ulkona on tällä viikolla ollut ihanat syyspäivät! Värit vahvistuu ja yöpakkasia on jo. Pihalle kun vilkaisee marja-aroniat vaan komistuu päivä päivältä. Nyt tuota koivua ei ole enää pihalla ei tarvitse niin kovin haravaoida omaa pihaa.  Talkoissa riittää kuitenkin haravalle töitä.