Näytetään tekstit, joissa on tunniste Ruoka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Ruoka. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 29. tammikuuta 2012

Pastaa uunitomaattikastikkeella

Tein lehden ohjetta mukaillen tämmöistä tomaattikastiketta

Uunitomaattikastike

500 g kirsikkatomaatteja
1-2 valkosipulinkynttä
2 rkl oliiviöljyä
oreganoa
2 tl ruokosokeria

Halkaise tomaatit ja sekoita ne pieneksi hakatun valkosipulin joukkoon.  Levitä tomaatit uunivuokaan ja laita päälle oliiviöljy, oregano ja sokeri. (minä laitoin fariinisokeria kun taloudesta ei löytynyt muutakaan tällä kertaa).
Paista 170 asteisessa uunissa n. 40 min.

2 salottisipulia
1 pieni punainen chili
1 rkl balsamiviinietikkaa
suolaa ja pippuria
tuoretta oreganoa ja basilikaa
(400 g jauhelihaa lisäsin ohjeeseen)
Ohjeeseen tuli vielä appelsiinimehua (laiton vettä) ja kapriksia.

Silppua sipulit ja chili pieneksi. Paista jauheliha kypsäksi lisää sipulit ja chili (vähän öljyä). Sekoita uunitomaatit kastikkeeseen ja balsamiviinietikka. Mausta suolalla ja pippurilla. Mitä kauemmin antaa kastikkene hautua sitä maukkaammaksi tulee. Tässä vaiheessa tein tuorepastataikinan ja keitin sen. Annoksen päälle vielä tuoreita yrttejä ja juustoa jos haluaa. NAM!

perjantai 23. joulukuuta 2011

23.12.

Joulukinkku ja sen paistaminen, tässä yksi tapa tehdä.

Nam ja lurps.

sunnuntai 9. lokakuuta 2011

Kutsuilla maistui

Tein kinuskikissan ohjeella Omena-vanilijaviettelys kakun. Pohjan vaihdoin gluteenittomiin kekseihin. Hyvää ja makiaa, ei pysty montaa palaa syömään! Nam!

Suolasen piirakan tein gluteenittomasta jauhosta-juustoraasteesta ja voista pohjan, täytteeksi puna- ja salottisipulia nopeasti paistinpannun kautta piirakkapohjan päälle, mustapippuria ja suolaa, tomaatinviipaleita sekä juustoraastetta. Uuniin 20 min ja voilà näpsäkkä piiras valmis, suppilovahverot olisi maistunut myös täytteessä mainiosti. Piirakka meni parempiin suihin ei siksi kuvaa.

torstai 27. toukokuuta 2010

Huomenna vieraita

Leivontaa:

Suklaakakku

3dl jauhoja
3dl sokeria
2rkl kaakaojauhetta (esim pirkka kaakaojauhe)
2tl leivinjauhetta
1tl vanilliinisokeria
150g sulatettua rasvaa (sinistä keijua)
2 kevyesti vatkattua munaa
3/4dl maitoa (kauramaitoa)
3/4dl kiehuvaa vettä
Sekoita kuivat aineet kulhossa ja lisää märät aineet tuossa järjestyksessä nopeasti sekoittaen. Paista 175 asteessa 50-60 min

kakkufarmin
ohjeiden mukaan =)

Quiche Lorraine oman pään mukaan

8 palaa


Pohja
100 g voita
2 1/2 dl vehnäjauhoja
1/2 tl suolaa
3 rkl vettä

Täyte
1/2 kpl purjoa
300 g saunapalvikinkkua
2 dl ruokakermaa
1 1/2 dl ranskankermaa (rasvaa 28 %)
3 kpl munaa
150 g emmentaalijuustoa (rasvaa 27-30 %) (raastettuna)
1/2 tl mustapippuria

laitoin itse kesäkurpitsaa ja tomaattia pohjalle, juustoraasteen lisäksi vuohenjuustoa sekaan.

maku.fi ohjetta mukaillen

maanantai 28. joulukuuta 2009

Jämäkinkkupiirakka


Kinkkupiirakka

pohja
1 prk maitorahkaa
100 g voita
3-4 dl vehnäjauhoja

Seikoita käsin maitorahka, lämmin voi ja jauhot (lisää kunnes tuntuu hyvältä). Painele piirakkavuokaan ja laita jääkaappiin. Pistä uuni lämpiämään 225 asteeseen.

Täyte

2 kanamunaa
1 prk kermaviiliä
juustoraastetta (en mitannut laitoin kaikki loput)
1 tl paprikajauhetta
2 tl valkosipulisuolaa
100-200 g kinkkua
50 g metvurstia
pakastewokki pussista 2 kourallista

pilko kinkku ja metvursti sopiviksi paloiksi. Sekoita munat-kermaviili ja juustoraaste. Lisää mausteet ja lihat siihen.

Paista piirakkapohjaa n. 10 min. Lisää sitten pohjalle wokkikasvikset ja niiden päälle juustoraastesekoitus. Voi lisätä myös tomaattia, fetaa yms. mitä kaapista löytyy.

Paista kunnes pinta on kullanruskea 15-20 min. Ja munat hyytyneet.

Itse tein oliivi-juusto-tuoresalaatin piirankan palan kyytipojaksi. NAM!

lauantai 25. heinäkuuta 2009

Lettuja



Tein lettuja vedestä, löysin sattumalta netistä ohjeen ja halusin kokeilla kun maitokin jäi kauppaan. Kalpeilta näyttää mutta letuilta maistuu.

3 kanamunaa
9 dl vettä
6 dl jauhoja
½ tl suolaa

Minä tein, 2 munaa, 6 dl vettä ja 4 dl jauhoja ½ tl suolaa ohjeella. 10-12 isoa lettua tuli.


Kanttarellikastike


Puhdista sienet ja suikailoi ne pitkittäin.
Silpo sipuli pieneksi.
Paista voissa ja lisää lopussa pippuria ja suolaa maunmukaan.
Lisää ruokakerma.

(2dl kermaa riitti 400 g sieniä)

Omasta mielestä vaikka kermakastikkeella on hyvää silti parempia kanttarelleja on kun vaan tekee ohjeen mukaan ja jättää kerman pois. Vielä uudet perunat keittetynä ja paistettuna voissa siinä vieressä, NAM!

keskiviikko 22. heinäkuuta 2009

Sieniä

Teen juuri parhaallaan sienipiirakkaa.
Viime viikolla tein sienikastikkeen.

Sienikastike

2 rasiallista sieniä (siitake ja herkkusieni)
1 prk cream bon jour, valkosipuli ja yrtit
1 nippu varhaissipulia
1 rkl öljyä paistamiseen
1 tl pippurirouhetta

pilko sienet ja sipulit. Paista öljyssä sieniä kunnes kosteus haihtuu ja lisää sipulit sekaan.
Lisää pippurit ja cream bon jour. Hämmennä 5 min hiljaisella lämmöllä.



Sienipiirakka

pohja:
100g voita
2 dl vehnäjauhoja
1 dl juustoraastetta
2 rkl vettä

sekoita pehmeä voi ja jauhot. Lisää juustoraaste ja vesi. Painele piirakkavuokaan pohjalle ja reunoille. Esipaista 225 astetta 10 min.

täyte:
2 rasiaa sieniä (siitake ja herkkusieni)
1 rkl öljyä paistamiseen
1 nippu varhaissipulia
1 prk cream bon jour, valkosipuli ja yrtit
2 kanamunaa
1-2 dl juustoraastetta
1 tl pippuria
100 g kinkkua

Paista sienet ja sipulit. Sekoita kinkku joukkoon. Lisää pippuri. Riko kanamunat ja sekoita ne juustoraasteen ja Cream bon jourin sekaan. Lisää viilentynyt sieniseos sinne. Kaada täyte piirakkapohjalle ja paista n. 15 min. kypsäksi.

sunnuntai 29. maaliskuuta 2009

Makkaraa

Eilen tein makkara ja perunaa

bratwurst -makkaraa
herkkusieniä
sipuli
ruokakermaa
paistamiseen öljyä/margariinia

+keitetyt perunat

silppua silpuli ja herkkusienet. ruskista kevyesti ja lisää paloitellut makkarat pannulle. paista kypsäksi ja hauduta miedolla lämmöllä. Lisää lopussa kerma ja pippuria ja suolaa jos tarvitsee.

Siihen vois myös lisätä pekonia.

tiistai 11. marraskuuta 2008

Tiistai

Tänään on pojalla kaveri kylässä, lähdettii jo 2 aikaan kotiin leikkimään. Aluksi oli pelkkää taistelu-leikkiä. J kokoajan halusi vaan taistella vaikka kaveri olisi mielummin leikkinyt leluilla, legoilla...

Tein nakkikastiketta pojille joka maistui vähän, taisi kaveria jännittää ja oma poika ei malttanut syödä. J kyttää kokoajan kelloa ettei vaan pokemonit mene telkussa ohi.

Niin kivasti on mennyt että otetaan kaveri uudestaan kyläilemään ihan mielellään!

Nakkikastike (nopea ja todella helppo)

1 pkt nakkeja
1 pss tomaattikeittoa
1 prk ruokakermaa

Paista nakit kevyesti pannussa, kiehauta ohjeen mukaan tomaattikeitto, lisää nakit ja sekoittele, lisää kerma.

tiistai 22. heinäkuuta 2008

Tiistai -retkipäivä

Käytiin siisKansallismuseossa Enkelin katraan kanssa helsingissä ja poika kiukutteli museossa niin että hermo meni, melkein juoksi salit läpi, tosin Enkelin 1 ja 2 teki samaa kunnes pääsivät työpajoihin. Meidän poikaa nekään ei oikeen innostanu. Tropicario poltteli mielessä.

Mentiin sitten katsomaan käärmeitä ja liskoja ja hämppiksii. Mieleen hällä jäivät parhaiten skorpionit ja varaani joka loi nahkaansa. Kilpikonna oli ihastuttava sitä käytiin pari kertaa töllöttämässä. Muistoksi vielä kumilisko kotiin.

Kotoa siis lähdettiin autolla joka jätettiin Sturenkadulle ja sieltä kolisteltiin 7 ratikalla Mannerheimintielle ja Kansallismuseoon. Kävästiin vielä kahvilla ennen Kansallismuseota. Ostin Sokkarilta sateenvarjon. Takasin museosta mentiin taas Sokkarin kautta kun piti ostaa uusi lompakko hajonneen tilalle, sieltä löyty sopiva hintanen lopuukki ettei ole heti matti kukkarossa. Sitten taas ratikkaan ja Vallilaa kohti. Tropicarioon ja autolla Espooseen päin. Pysähdyttiin Selloon ostoksille vielä ennen kotiin paluuta.

Poika halusi kokonaisen kanan ruoaksi, päätin tehdä kanasoppaa.

1 kokonainen maustamaton kana
3 laakerinlehteä
10 kokonaista valkopippuria
2 kanaliemikuutiota
1 pkt keittojuureksia
suolaa maun mukaan
2 tlk kokonaisia herkkusieniä

(Voit myös laittaa pari desiä valkoviiniä ja/tai chiliä jos semmonen maistuu)

Laita kana isoon kattilaan ja kylmään veteen, laita mausteet. Anna kiehua ½ tuntia ennenkuin lisäät juurekset ja liemikuutiot. Sekä herkkusienet. Keitä kunnes kypsää ja tunti päälle että varmasti on mureeta ;) Eli jokunen 2 tuntia niin valmista.

Tarjoa riisin ja soijakastikkeen kanssa, sekä tuoresalaattia.

lauantai 12. heinäkuuta 2008

leipägrilli

Ostin torstaina leipägrillin Lidlistä, mukavan kokoinen, ei yhtä hyvä kuin sinisen nova, mutta tälläkin saa toasteja paistettua.

Joskus kahvilassa ollessani töissä tehtiin maukkaita toasteja, jos vielä muistais mitä kaikkea niihin tuli vois tehdä just semmosia, ainakin valkosipulituorejuustoa, juustoraaste sekoitusta, sinappia, persiljaa, kermaviiliä, kinkkua, tomaattia...

Kesäflunssa tai työallergia, jos jatkuu nenän valuttaminen kotona kai se on pöly, siitepöly tai se lentsu :/ pojallakin vähän valuttaa.

Harmittaa kun on sadepäivä, eikä leffassa mene vielä Kung Fu Panda vielä, sitä me mennään ehdottomasti katsomaan kun elokuussa tulee teattereihin. Tänään siis jotain muuta.

Kävin taas läpi noita vaatelaatkoita, olen ostanut kevään/kesän aikana uusia vaatteita ja nyt ei mahdu laatikot kiinni, pienen muovikassillisen verran pistin kuluneita/rakkaita/nuhrusia vaatteita pois jotka ei ehkä mahdu enää tai ei kehtaa töissä käyttää.

Kiva juttu Nalle kun ei ole sitä sokeritautia sulla ja todella hyvä että olet nyt päättäväinen painon suhteen! Täällä kannustan kybällä kohti liikuntaa ja terveyttä. Mulla on tämän vuoden aikan tullut 5 kg painoa lisää, ja aion pitää niistä kiinni, ainakin veriarvot ovat kohdallaan voi unohtaa rautanapit apteekinhyllylle ;)

Töissä aion olla viikon ja sitten pidän palkatonta lomaa viikon ennenkuin alkaa "oikea työ" Eskarissa. Kesäpäivystyksessä on rankkaa välilä nukun sikeästi koko yön ja menen aikasin nukkumaan välillä taas tulee heräiltyä monta kertaa yössä.

tiistai 8. huhtikuuta 2008

Paluu arkeen

raskasta on, tänään melkein nukahdin töissä kun istuin alas isoon tuoliin ja otin liian rennon asennon. Juhlat on juhlittu kiitos kaikille kävijöille.

Veroehdotuskin tuli postissa ja pistin matkakuluhakemuksen netissä samoin tein. On kyllä kätevämpää tehdä onlinena kuin kirjeitse. Viime vuonna jäi juuri sen takia rahat hakematta.

Pojalla heiluu hampaita ainakin 2, alhaalla on jo melkein irti. Kauhia kun se kasvaa nopeesti. Kohta mennään samaa matkaa töihin (siis eskariin).

Mietin tässä mitäs me akat syötäis viikon päästä lauantaina:

tehtäiskö kinkku-quishe? (kerma-kanamuna-juustoraaste-kinkkusuikale-sipuli-tomaatti)
paistetaanko lihaa vai grillataanko makkaraa? Meillä on kiva tuo ulkogrilli, siellä saa ajan kulumaan, sisällä voi kyllä pelata kivasti.

Pelejä mitä multa löytyy:
CSI-lautapeli, Carcassoone, Scramble, Guitar Hero 3, muuttuva labyrintti, afrikantähti, kummitusjuna, pelikortit, muistipelejä, Trivial pursuit:ia monta eri painosta ja paljon muuta.
Ottakaa omia mukaan jos jotain tekee kovasti mieli, pysytään pelaamaan kahdessakin porukassa jos tuntuu et joku peli ei kiinnosta mut toinen enempi ;)

Saunotaanko meidän "2 hlön" saunassa? Meillä saatta isolta porukalta lämminvesi huveta loppuun *hihi* Kuka on jäämässä yöksi ehdottomasti? Miehen risteily peruuntui mutta eiköhän se voi jonnekin pojan kanssa mennä yhdeksi yöksi. Nallukkako tulee jo perjantaina?

tiistai 18. maaliskuuta 2008

aavetipu

Ensin oli kakku

6 kanamunaa
2 dl sokeria
2 dl perunajauhoja
1 dl vehnäjauhoja
1½ tl leivinjauhetta
1 tl vanilijasokeria
200 astetta, kypsäksi


sitten tuli tipu

mangososetta
suklaamoussea
banaania





joka sai vaatteet


laktoositon kermavaahto







ja höyhenet

raemix pussukka

persikkaa höyheniksi

sunnuntai 24. helmikuuta 2008

Bää Bää

MAijall oli karitsa, karitsa...

Tänään syötiin karitsan paistia putkiluulla.

Sulatin 1,600 kg paistin vrk jääkaapissa ja pari tuntia huoneenlämmössä.
Sitten huuhtelin pakkauksen nesteet pois ja pistin reilusti suolaa ja pippuria pintaan.
Mittari paksuun lihapalaan kiinni ja 175 asteiseen uuniin kypsymään. n. 30 min/puoli kiloa on ohje paistamiselle. Kun mittari oli 70-75 astetta otin pois ja käärin folioon tasaantumaan.

Sillä aikaa tein perunamuusin ja sienikastikkeen.

Kastikkeeseen käytin lihaliemet paistilta ja kuullotin sipulia ja herkkusientä.
Kermaa ei ollut joten tein ruskeankastikkeen.

Mahtavan makuista! Äiti voi olla ylpeä että osaan tehdä paisteja.

Eilen käytiin katsomassa Alvin ja pikkuoravat Isossa Omenassa. Söin melkein puoli kiloa karkki ;) Oli ihan naurettava leffa. Ei mitenkään järjenjättiläinen. Söpöjö kurreja, voi suositella. Poikakin tykkäsi ja mies.