torstai 30. heinäkuuta 2009

peliuutisia

En saakaan kivalta kuulostavaa lisäosaa Carcassonneen, oli loppu =(
mutta onneksi poika saa oman kivikautensa ehkä jo huomenna postista! Sitä sitten pelaamaan!

Peli-iltaa odotellessa...

tiistai 28. heinäkuuta 2009

Korkeasaari

Korkeasaaressa oli kivaa ja kuvia tuli otettua lähes kaikista elukoista, joita nähtiin siellä. En nyt jaksa laitailla niitä kamerasta vielä.

Jaloissa tuntuu oikeasti että on käyty! kierrettiin pojan kanssa vielä Kluuvia että löysin kangaskaupan ja alushame kangasta ja tylliä ostin. Tulee ystävän häissä käytettävän mekon helmaa nostattamaan.

Osallistun pian korunteko tilaisuuteen jossa on 10 osallistujaa ja maksaa 20 euroa nuppi. Jos ja kun (varmasti on) kiva homma ajattelin järjestää jossain isossa tilassa semmoisen toisten kavereiden kesken ja varmaan osa nyt tulevista osallistuu uudelleen. Kerron tilaisuudesta heti kun olen siihen osallistunut ja tiedän enemmän. Sen tiedän että esittelijä kertoo jotain aluksi me tehdään kaulakoru ja korvikset tai rannekoru. Eli nyt saa kertoa sitten vähän kiinnostustaan. Enkeli, Päkis, Sini, Nalle, Sipe??? Ja jos on joku kaveri joka mahd. kiinnostais niin otetaan mukaan vaan. Pitää olla vähintään kymmenen ukkoa tai akkaa. Mun työkavereista jokunen varmaan haluaa mukaan. Mutta tästä ensviikolla enemmän. Muistaakseni hopeakoruja ja helmiä.

sunnuntai 26. heinäkuuta 2009

toukka



Kuka tietää mikä toukka hän on? Pojan mielestä nokkosperhosen toukka mutta googlettamalla nokkiaisten toukat on erinäkösiä. Auttakaa jos jaksatte!

lauantai 25. heinäkuuta 2009

Lettuja



Tein lettuja vedestä, löysin sattumalta netistä ohjeen ja halusin kokeilla kun maitokin jäi kauppaan. Kalpeilta näyttää mutta letuilta maistuu.

3 kanamunaa
9 dl vettä
6 dl jauhoja
½ tl suolaa

Minä tein, 2 munaa, 6 dl vettä ja 4 dl jauhoja ½ tl suolaa ohjeella. 10-12 isoa lettua tuli.


Kanttarellikastike


Puhdista sienet ja suikailoi ne pitkittäin.
Silpo sipuli pieneksi.
Paista voissa ja lisää lopussa pippuria ja suolaa maunmukaan.
Lisää ruokakerma.

(2dl kermaa riitti 400 g sieniä)

Omasta mielestä vaikka kermakastikkeella on hyvää silti parempia kanttarelleja on kun vaan tekee ohjeen mukaan ja jättää kerman pois. Vielä uudet perunat keittetynä ja paistettuna voissa siinä vieressä, NAM!

perjantai 24. heinäkuuta 2009

Päivän piristys


Kohta pöly irtoaa, hesarin sivuilta taas löytyy.

keskiviikko 22. heinäkuuta 2009

Sieniä

Teen juuri parhaallaan sienipiirakkaa.
Viime viikolla tein sienikastikkeen.

Sienikastike

2 rasiallista sieniä (siitake ja herkkusieni)
1 prk cream bon jour, valkosipuli ja yrtit
1 nippu varhaissipulia
1 rkl öljyä paistamiseen
1 tl pippurirouhetta

pilko sienet ja sipulit. Paista öljyssä sieniä kunnes kosteus haihtuu ja lisää sipulit sekaan.
Lisää pippurit ja cream bon jour. Hämmennä 5 min hiljaisella lämmöllä.



Sienipiirakka

pohja:
100g voita
2 dl vehnäjauhoja
1 dl juustoraastetta
2 rkl vettä

sekoita pehmeä voi ja jauhot. Lisää juustoraaste ja vesi. Painele piirakkavuokaan pohjalle ja reunoille. Esipaista 225 astetta 10 min.

täyte:
2 rasiaa sieniä (siitake ja herkkusieni)
1 rkl öljyä paistamiseen
1 nippu varhaissipulia
1 prk cream bon jour, valkosipuli ja yrtit
2 kanamunaa
1-2 dl juustoraastetta
1 tl pippuria
100 g kinkkua

Paista sienet ja sipulit. Sekoita kinkku joukkoon. Lisää pippuri. Riko kanamunat ja sekoita ne juustoraasteen ja Cream bon jourin sekaan. Lisää viilentynyt sieniseos sinne. Kaada täyte piirakkapohjalle ja paista n. 15 min. kypsäksi.

Pelejä lisää

Kummitädin luona "pohjoisissa" Poika tykästyi Kivikausi Carcassonneen niin että puhui siitä joka päivä reissussa ja pelattiin keski-aika versiotakin kivikauden bonuslaatta systeemillä =)

Tilasin sitten eilen nettikaupasta semmoisen pojalle ihan omaksi, saakoon hän sen nimipäivälahjaksi meiltä.

Sitten asiaan...



Minä löysin Cult, Siege and Creativity, Carcassonne lisäosan!!! Vain 6 egee, ja kyllähän se mäjähti pakettiin mukaan, ei edes tarvinnut miettiä.

Cult; palvonta, kultti, lahko...
Siege; piiritys, piirittää
Creativity; luovuus

Kunhan pelit saapuvat, SAA tulla pelaamaan!

maanantai 20. heinäkuuta 2009

Mökkireissu

Lähdimme kohti mummon mökkiä Padasjoelle keskiviikkona. Saunoimme ja grillasimme. Poika leikki pikkuserkkujen kanssa. Seuraavana päivänä ajeltiin Kotalaa kohti ja navigaattorin ihania pieniä teitä pitkin. Pysähdyimme Juupajoen rotkolle, jossa oli myös kenkätehtaan museo (sinne ei menty)



Toinen pysähdyspaikka oli Ryövärinkuoppa, jossa oli ihana viileää, kaunista, koskematonta luontoa lähteen ympärillä.



Kotalasta ajeltiin Yhden kanavan kautta ja otin kuvan tuulimyllystäkin.



Pojan kummitäti suositteli automuseota matkan varrelta ja siellä sitten poikettiin. Ensin kyllä käytiin Tampereella sukuloimassa ja viemässä synttärilahjoja.



Mökille ajettaessa huomasin ekaa kertaa (tai luin kylttejä ajatuksella) Puukkopaja, kotimuseo. Päätettiin mennä lauantaina katsatamaan paikat. Puukkokauppa oli kiinni mutta kotimuseoon mentiin, aittaa on kerätty vanhaa roinaa ja rompetta. Juotiin kahvit ja mehut syötiin tuoreet korvapuustit, sekä ihmeteltiin strutsit, lampaat, possut ja kaikenlaiset taideteokset.



Tietenkin käytiin Kuhmoisten keskustassa ilmatorjuntamuseossa. Sisällä ja ulkona.



Syy miksi (vihdoin maanantaina kotimatkalla) ostin puukon on tässä. Poika tykkää vuolla. Ja semmoinen lasten koko oli ihan hyvä hankinta. Siinä pikkunikkarissa on pyöreä pää jonka saa käydä sitten aikanaan teräväksi teroituttamassa siellä pajassa kun taidot ovat karttuneet. Hintakin meni minun budjettiin. Vielä ei ole kuvaa kapistuksesta mutta ehkä aikanaan tulee sekin tänne.



Mökillä soudeltiin ja kerran muistettiin virvelöidä.



Järvessä uiskenteli vaikka mitä mutta siellä lenteli myös näitä sudenkorentoja, olipa muuten vaikea saada hyvää kuvaa. Ensin piti hiljaa soutaa viereen ja zoomata lähikuvaa.



Käytiin anoppia katsomassa oli lähistöllä mökkeilemässä miesystävänsä kanssa.



Kotiinpäin lähdettiin maanantaiaamuna. Haettiin puukko pajasta. Noukittiin pari kiloa mansikoita (1€/kg). Käytiin kahvilla ja sämpylällä. Ajeltiin Vääksynkanavalle joka tutkittiin. Siellä oli myös kivoja käsityöläistaloja. Ajeltiin jopa Lahteen asti ja etsittiin hyppyrimäet.
Pysähdyttiin vielä syömään ja jätskille. Ruokakauppaan vielä viimeinen pysähdys ennen kotia ja ohhoh 200 km saatiin kulumaan lähes 6 tuntia!



Edit. tiistaina, korjailtu kirjoitusvirheitä ja muita =) Se on kun on hätänen ni paikat saa uusia nimiä. No hätä, oletinkin että "joku" korjailee niitä =)

tiistai 14. heinäkuuta 2009

Loppuviikko

Lähdetään huomenna pojan kanssa mummon mökille. Torstaina käydään Sipen luona ja ollaan siellä yötä. Perjantaina ajetaan Enkeleiden kautta takaisin mummon mökille.

Säät näyttäis olevan kivat lomailulle joten shortsit jalkaan ja menoks. Pitääkin muistaa ottaa aurinkolasit autoon ettei ihan vallan häikäisty.

Kalat voi hyvin akvaariossa ja nurmikkokin on leikattu. Eilen maalasin ekan kerroksen kylppärin kattopaneeleja. Ja kohta lähee toinen kerros.

Naapurin lapset ovat jo ulkona ja poika menee sinne kaveriks. Kivaa kun on jotain tekemistä. Pitää vielä tehdä joku pyörälenkki pojan kassa vaikka päivällä.

Ohhoh toinen naapuri alkoi nyt jo leikkaamaan nurmikkoa! Tämä mies ei sitä montaa kertaa ole lyhentänyt...

torstai 9. heinäkuuta 2009

Matkakuvia

Olimme siis koko perhe Thaimaassa lomailemassa 3 viikkoa 19.6-9.7.2009.


Poika ui kuin hai tämän reissun jälkeen, tässä kuvassa hänellä on vesipullot pöksyissä kellukkeina =) Ihan itse keksi laittaa kun altaan pohja oli 20 cm liian syvällä.



Kävimme mm. Oceanworld -merimaailmassa, siellä oli tämä kupla, haikaloja, pingviinejä, autosta tehty akvaario jne jne.



Jokapaikkaan pääsi skytrain (ilmajuna) tai metro tai tietenkin tuk-tuk:lla, taksilla ei kannattanut lähteä Bangkokissa menemään, kapeat kadut ja paljon liikennettä.




Maisemat oli kauniita Koh Changin saarella, sinne mentiin paikallisella bussilla ja lossilla meren poikki. Vuokrattiin skootterit ja huristeltiin jokapaikkaan. Saari ei ollut liian iso. Minä tietenkin yhtenä päivänä mälläsin skootterillani kun tuota ajokokemusta ei ole hirveästi kaksipyöräisestä moposta. Mustelmia tuli ja nilkkaan ruhje. Ei onneksi sen kummempaa käynnyt. Sen päivän vielä ajelin ja sitten pojat vei minun mopon pois. Mentiin kaikki samalla mopsalla ja mies ajoi ja poika oli edessä ja minä takana =) Perhemalli.



Näitä vesiputouksia taitaa olla koko Thaimaa täysi. Saarella oli 3 isompaa ja monta pientä. Tuolla kävimme koko perhe ennen kuin lopetin skootterilla ajelun. Sen jälkeen taisi tulla liikaa aurinkoa kun rentouduin altaalla loppupäivän ja kärsin etovaa oloa 3 päivää. Sitten pikkuhiljaa alkoi ruokakin maistua ja elämä voittaa. Jaksoin jopa lähteä rannalle.



Yhdellä rannalla oli kävelymatkan päässä saari jonne olisimme halunneet mennä, mutta taivalla oli lapsille vaikea ja korallit raapivat jos ei olisi ollut kenkiä. Mukava koetus kuitenkin vaikkei ei perille mentykään. Uimaan mentiin kuitenkin ja pojat löysivät paljon simpukoita.




Vaihdettiin Bangkokin kautta toiselle puolelle Thaimaata, junalla Hua-Hin:iin ja sieltä kyydillä Cha-Am:iin. Matka junalla kesti 5 tuntia ja oli melkein tunnin myöhässä päästessämme pysäkille.



Pari kertaa vuokrattiin tandem-pyörä ekalla kerralla 2 poljettava tarakalla ja sitten tämä pitempi malli. Vasta loppulomalla satoi enemmän vettä päiväsaikaan, ja ukkonen jylisi ja salamoi.
Siellä kierreltiin paikkoja käytiin markkinoilla ja toreilla, maisteltiin taas paikallisia ruokia ja välillä jotain eurooppalaistakin. Täältä sitten lähdetiin kyydillä lentokentälle ja kotiin. Tuskainen 10 lento oli jo helpompi kestää kuin tulomatkalla.