Näytetään tekstit, joissa on tunniste puutarha. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste puutarha. Näytä kaikki tekstit

tiistai 9. heinäkuuta 2013

otuksia ja ostoksia

Mummon mökillä Kuoppajärven niemennokassa tuli poluilla vastaan mm. sisilisko ja monta sammakkoa. Perhosiakin lenteli. Mummon rintamuksella istui usein sinisiipi ja tässä on pojalla (kaali?-)perhonen.



Sitten niitä ostoksia on tullut tehtyä keskiaika tapahtumia varten. Kuvasta puuttuu pienet sakset.
puurokulhoja, matalalautanen, kuppeja, veitsi, piikki"haarukka" pullon avaaja ;)
 Pukuihin koristeeksi solki, vyöniittejä ja huntuneuloja.

sunnuntai 21. huhtikuuta 2013

Aurinkoinen sunnuntai

Aivan todella kaunis viikonloppu! Aurinko heloittaa. Eilen heittelin lumia pitkin ja poikin. Tänään myös vähäsen. Siivosin kasvihuonetta. Vielä ei uskalla muuttaa kasveja sinne kun on yöpakkasia. Ehkäpä Vappuna jo voisin pistää?

Kävin ensimmäisellä lenkillä "juoksemassa". n. 2,6 km sportstrakkerin mukaan. Siitä se lähtee. Hölkkää, kävelyä ja reippailua. Huomenna varmaan lihakset huutaa hoosiannaa ;)

Ensimmäiset krookukset putkahtelee nurmikon alta. Vielä niitä on niin vähän ettei viitsi kuvaa napata. Leskenlehtiä rehottaa rinteessä myöskin.

Viikossa tapahtunut hurja muutos lumien suhteen! Aurinko ja vesisateet ovat tuonneet kevään!

sunnuntai 7. lokakuuta 2012

tilaustyöt

Tilaustyöt ovat valmiita. Sain 3 kerää seiskaveikkaa 150 g eli 450 g yhteensä ja jäljelle jäi n. 100 g.

Valkopohjaiset sukat täysin tehty vyötteen ohjeen mukaan koko 38-39. Jännä nähdä mahtuuko omistajalle.
Pojalle lapaset kun siskokin sai ne edelliset lapaset jotka tein. Lieskat on omasta päästä kehitelty tuohon.  45 s resorissa 42 s kämmenosassa, peukki on upotettu malli.

Pitkääkin pitemmät sukat. Nämä pyydettiin ensimmäisenä tekemään ja tein ne toisena ;) värikerrokset ovat 10 kiekkaa plus pari vaaleanpunaista pirteyttä välissä. Itselle tuli mieleen karkki kun sain ne valmiiksi.
Kuusi aidan oikeasta reunasta napattu kuva. Keväällä sitten voidaan verrata onko kasvamista näkyvissä.

keskiviikko 29. elokuuta 2012

Puutarhassa kasvaa


 JES, JES, JES! Olin jo luopunut toivosta tämän Bolivian Rainbow Chilin suhteen. Mutta kyllä siihen sittenkin tulee kukka. Onko Suomen kesä liian lyhyt sille?? Siirsin sen olohuoneen lämpöön jatkamaan kukkimista. Pitääkin lähteä leikkimään mehiläistä ja pölytellä ;) Samalla tämä on kuva nro: 19, täällä minä asun. Koti näkyy taustalla ja istun kasvihuoneessa sisällä :)

Appiukon metsästä kaivetut kotkansiipisaniaiset ovat lähteneet hyvin kasvamaan kiviaidan väleiköissä. Hyvältä näyttää, my friends! Suunnitelma toteutuu halvemmalla kuin uskoinkaan... Toki on tässä jouduttu ostamaankin kasveja pihamaalle ja hyvin aurinkoisiin rinteisiin. Keväällä näkee sitten miten ne ovat juurtuneet.
Viimeinen kesäkurpitsa kukkii vielä, muut jo nykäisin pois ja jätin yhden pötkylän siihen jos vaikka saisi omia siemeniä ensi vuotta varten. Ja sitten uusimmat lapaset.

perjantai 17. elokuuta 2012

Puutarhasta kuvia

 Maakellari edelleen samassa kunnossa kuin ennen, ensi kesänä sitten kunnostan sen =) Eilen laitoin multaa, kanankakkaa ja ruohonsiemeniä tuohon rinteeseen ettei kaikki valu rankkasateilla alas. Nyt sitten toivotaan että niitä sateita ei tulisi niin rankasti ennen kuin juurtuminen on alkanut tai mun kellarissa vihertää...
 Kuusiaita kiemurtelee kuin kiinanmuuri ;) Kate pitää toivottavasti kuuset elinvoimaisina ettei rikkaruohot vie kaikkia vesiä ja mineraaleja tmv.
 Kasvihuone tästäkin kulmasta olkaapa hyvä. Sisällä on :
 Chilit kasvamassa. Tämä on mun 30 kuvaa nro 4. harrastus. Useamman vuoden olen nyt näitä viljellyt.
 Appiukko antoi töistä ylijäänneitä helmililjan sipuleita. Kuivatan ne täällä kasvihuoneessa ja kun viherpeukkujen tilaus saapuu pistä nämä ja muutaman muun vaahteroiden alle odottamaan kevättä :)
 Siinä on mun hyötyvielyspalstani. Timjamia, rosmariinia, persiljaa, basilikaa, kesäkurpitsaa ja päkiksen antama raparperi.
Ja näitä kotkansulkasaniaisia voisin hakea lisää, joka kiven koloseen ;)

torstai 16. elokuuta 2012

kuoriketta ja kasvihuonetta

Kuuset kasvavat hyvin. Ostin kasvihuoneen, jota kasasin kiukulla ja ei niin pitkällä pinnalla 5 päivää. Ei olisi pitänyt ottaa sitä kaikkein halvinta mallia... No pystyssä on ja pysyy!

Eilen hommasin kuoriketta katteeksi kuusten juurille, rikkaruohojen esteeksi. Kovin on kuivaa kautta ollut ja nyt on pakko kastella taimia. Onneksi yöt ovat viilentyneet kuitenkin.

Chilit tuottavat huonosti tänä kesänä. Yksi pensas on tehnyt ahkerasti kukkia ja marjoja.

Päkis toi tupaantuliaiseksi palstaltaan Lentävän kanssa viljelemiään vattuja ja kultapiiskua (siis juurakoita) ja myös raparperia :D kiitos vielä kerran.

Nyt vatsavaivojen takia kotosalla lepäämässä. Ei saa ajatella töitä! Kuuntelen Agatha Christien kirjaa, nti Marplen viimeinen juttu. Ja tietysti neulon. Dropsin mallia lyhythihainen tunika. Toisin sanoen norjalainenvillapaita ilman hihoja :D kainaloissa ollaan ja kohta teen tuhojen reunukset, sitten sitä kirjoneuletta lisää kaarrokkeeseen.

Lisäys iltasella.
Olen saannut saalistettua appiukon metsästä niitä ihania saniaisia. Pihalta löytyi valmiiksi herttavuorenkilpiä. Keväällä lisää niitä. Tilasin kukkasipuleita muutaman kukkimaan keväällä vaahterapuiden alle :) sitten kun ne tulee, menee hetki kun kaivelee koloja :-D

keskiviikko 27. kesäkuuta 2012

Juuri ennen ukkosta

Tämmöisen hain tänään Matkahuollosta. Ei se ei ollut lahjasäkki, eikä siellä ollut myöskään sikaa...

Siellä oli pikkuisia kuusen taimia.

 Jotka tietenkin laskin onko kaikki 120 tullut perille asti vai oliko jokunen kadonnut matkalla, koska säkkiin oli tullut reikä alakulmaan.

Kas tässä lopputulos, ja selkä kiittää... Auts. Pikkasen joutuu tuota yhtä kohtaa oikomaan mutta olkoon nyt ukkoskuuron ajan ihan rauhassa. =) Ei tarvinut kastella vielä itse.

tiistai 26. kesäkuuta 2012

Pihaa, pihaa, pihaa

Alunperin piti tehdä tämä vasta syksyllä tai lomareissun jälkeen. Mutta tänään kun oli hyvä ilma ja poikakin lähti kavereiden kanssa heilumaan, iski hirveä himo lapioida, leikata ja tuhota =).
Ensin piti vaan vähän katsoa mitä kaikkea tuosta pusikosta löytyy... metsämansikkaa, vadelmaa, puolukkaa, vuorenkilpeä, heinää, tuoksuvadelmaa, elämänlankaa, kukkia, joku pensas mitä en tunnista joten leikkasin sen suurimmaksi osaksi alas ja katson syksyllä minkänäköinen se on. Jos näyttää nätiltä annan sen kasvaa takaisin, muutoin kaivan kaikki juurineen ja pistän siihen kesäkukka viljelmän. Muualle tontille en ollut ajatellut kukkia laittaakaan. Tai sitten tuossa mahtuisi olemaan pieni kasvihuone.

Nurmikko itää kivasti. Leikkasin vanhaa nurmikkoa eilen ja tänään lisäsin peräpäähän lannoitetta ja siemeniä. Kuusiaidalle on kaivettu oja ja laitettu vanhaletku kastelua varten ojanpohjalle odottelemaan. TULISIPA ne pian!



perjantai 25. toukokuuta 2012

"Kasvimaa"

Chiliä, kesäkurpitsaa, yrttejä ja kesäkukkia

 


Kesäkurpitsat ovat ruukussa ja laatikossa, katotaan jaksaiskohan ne siinä sinnitellä kunnes pääsevät 4 viikon päästä uuteen kotiin ja kasvimaalle :) Chilejä varten olen ajatellut joko kasvihuonetta tai sitten parvekkeelle sellaisen hyllykön. Persilja voi hyvin, basilika huonommon: suora auringon paiste nuuduttaa niitä. Rosmariinia pukkaa kovasti. Viikonloppuna sain kuulla että voin hakea kaverin kasvimaalta sitten aikanaan vähän vadelmaa tontille; ja pitäähän äidin kasvimaalla yksi raparperikin olla!!!! Tulisipa jo kesäkuu ja muutto.

tiistai 1. toukokuuta 2012

Toimisto- eiku puutarhaunelmia

Olen haaveillut ja unelmoinnut siitä lähtien kun muuttomme on varmistunut. Puutarhanlaitosta. Mitä laittaisin, minne laittaisin, on käyty mittalemassa tulevaa pihaa jne. Tilasin koti ja puutarhalehden että saapi tutkia ennen kuin hutkii. Aikataulusta on sovittu miehen kanssa että vähitellen! Ja minä saan olla pääjehuna projektissa, koska mulla on enemmän aikaa tehdä ja toteuttaa pihaa. Hän vastaa muista jutuista ja tulee lihasvoimaksi tarvittaessa ;)

Nyt kun olen taas tänäkin keväänä ihastellut sinililjoja ja lumikelloja jotka tunkevat ensimmäisten joukossa pihallamme niitä halua uuteen kotiinkin ja krookoksia tietty. Etupihan vaahterapuiden alle sinne ja tänne ja tonne ;) ripotellen. Kesällä sitten siinä on helppohoitoinen nurmikko, ei tarvitse kukkapenkkejä varoa. Sen kun pistää vaan ruohonkorret tasaiseksi. Etupihan nurkkaan naapurinrajalle Sysirumia kiviä peittämään haluan kotkansiipisaniaisia ja joko vuorenkilpiä tai kuunliljoja niiden alle, ehkäpä jotain maanpeittokasviakin??


Koska tontti on rinteessä, autopaikan alle jää "hukkatilaa" johon voisi perustaa kivikkopuutarhan, siihen luonnollisesti tulisi mukulakiviä ja kivikko- ja mehikasveja. (liekö sama tarkoittava, ihan sama)

Toisen naapurin ja meidän väliin pitää kasvattaa jotain... Tuija-aitaa ehdottomasti EN halua. Kuusiaita olisi kiva, aina vihreä ja vehreä. Kuusi kasvaa vaan niin julmetun hitaasti aluksi, vasta 5 vuoden jälkeen pääsee leikkaamaan latvustoja. Yhdessä puutarhamyymälässä törmäsin kartiomarjakuuseen. Se näyttää kivalta ja erilaiselta. Oksat nousevat ylöspäin, on myös vehreä ympärivuoden, eikä varmaan olisi pahan näköinen jos aitaa perustaessa siellä olisi muutama "kalliimpi" isompi yksilö välissä kasvamassa ja ryhdistämässä aitaa.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA