perjantai 24. syyskuuta 2010

keskiviikko 22. syyskuuta 2010

viikon keskellä

Tänään oli mukava päivä töissä. Saatiin juteltua minulle kiva kouluun liittyvä tehtävä, 4 lapsen kanssa sanallisia harjoituksia ääntämisen ja kuullunymmärtämisen auttamiseksi. Ajattelin suunnitella niin että n. kerran viikossa 30-45 min lasten kanssa tehdään erilaisia tehtäviä, sadutusta, numeroita, kirjaimia, mikä sana kuullostaa samalta (luu -kuu -suu)yms. Ihan kivaa kun lelto tuki minua tässä!

Päätä särkee, pelottaa että silmä on taas tulehtunut. Tarkkailen vielä pari päivää sitten lääkäriin...

tiistai 21. syyskuuta 2010

Huopasta ja suopasta

Nalleperhe tuli n. 5 min/nalle. Vielä ommella silmä, nenä ja suut, ehkä vähän fyllinkiä massuihin. Suomenlampaanvillaa.
Laukku oli kiva tehdä, halusin opetalla nuo nyörit ja sitten päätin tehdä veskan. Suomenlampaanvillaa.
Kärpässieneen kokeilin kuvion leikkaamista, ensin tein sisustan kovikkeeksi vanhoja paloja villaa, valkoisesta muotoilin sienen mallin ja lopuksi punaista päälle hattuun. Huovitin/vanutin ja muotoilin kuumassa ja kylmässä. Sitten leikkasin pilkut päälle, eli poistin varomasti punaista kerrosta niin että valkoinen tuli näkysviin. Suomenlampaanvillaa.
Ruusunvarren sisällä on oksa, lehti ja kukka tehty levyhuovutuksena ja muotoiltu samalla. Sitten vaan kukka rullalle ja pari tikkiä sinne tänne että saa muotoa. Ompelin lehden ja kukan kiinni varteen. Suomenlampaanvillaa.
Hattu tehty kaavalla merinovillasta. Ensin villat asetellaan kaavan molemmin puolin ja rullaillaan kuplamuovin sisällä varovasti että kiinteytyy / huopuu. Mäiskitään varovasti niin kauan kuin on sopivan kokoinen nuppiin. Sitten huuhdellaan suopa pois ja laitetaan hattutukkiin muotoilua varten, vasaraa, höyryrautaa, hierontaa, muotoilua ja Voilá hattu on valmis.

tiistai 14. syyskuuta 2010

Tiistai ja sormet syyhyää

Olin tänään huovutusinfossa, ihan hyvä käydä niissä vaikka olenkin jo 2 kertaa aiemmin ollut kurssilla, muistuu mieleen perusasiat ja ei ala hötkyilemään ja hätäilemään. Lauantai ja sunnuntai siis menee villaa haistellessa =)

Viikonloppuna rentouduttiin aktiivisesti, naulattiin, sahattiin, katkottiin oksia, toiset käytti moottorisahaa ja tekivät kompostilaatikoitakin. Minä huolehdin ruokavarustelusta ja saatiin paistia uuniperunoilla ja salaatilla. Saunan jälkeen vielä omenapiirakkaa vanilijakastikkeella. Yötämyöten laulettiin ja iskettiin korttia pöytään. Joku jopa kehui meidän kaunista moniäänistä laulua =) Onneksi ei sentään älytty kaanonina tälläkertaa laulaa ;) Sitten varmaan olisi tupa hiljennetty aiemmin.

Kehityskeskustelua tänään töissä esimiehen tiimoilta, lupasin harjoitella palautteen antamista ja vastaanottamista sekä tiimin keskuudessa että lasten vanhempien kanssa. Vielä voi harjoitella tapaa millä lailla annetaan palautetta, ettei tulisi niin töksähtelevästi. Ja ettei sitten itse möksähdä liian helposti vaan osaa ottaa rakentavasti vastaan. Ja jostain syystä tuli myös esiin ajan käyttö olen vissiin aikas lailla kärsimätön ihminen, ainakin tutut tietävät sen =) Maailma pitäisi parantaa heti! ja Nyt!

Mukava uusi tiimi mutta yhden kanssa meillä on kohta sukset ristissä ja sauvat poikki jollei tehdä jotain. Kummallakin on niin erilainen tapa tehdä asioita. Ehdotin että mentäisiin kahdestaan palaveeraamaan lenkille työajalla, rennosti tutustumaan ja puhumaan niistä asioista mitkä on kummallekin tärkeitä työnkannalta ja työtavoista. Jospa me löytäisimme yhteisen sävelen ja sitten tiimikin alkaa toimimaan. Hänellä on ollut todella kärkkäitä mielipiteita asiasta kuin asiasta ja kokee että astun hänen varpailleen kaikenaikaa. Vaikka koetan ehdotella ja miettiä uusia tapoja miten voisin tehdä asioita toisin ja saada ryhmä  toimimaan. No katsotaan milloin päästäisiin kävelylle. Toivon että hän olisi yhtä avoiminmielin kuin minäkin.

maanantai 6. syyskuuta 2010

Pitäisikö meidän...

joskus kokeilla ihan jotain muuta ??

lauantai 4. syyskuuta 2010

Siskolle pöllöjä

Siskollekin valmistui parissa illassa pöllöpipo. Silmät vaan loppui kesken, tosi isoja  nappeja jäljellä joten hän saa itse kaivella nappivarastostaan lisäsilmiä tai sitten kaksi sivuilla olevaa nukkuvat ;) Lanka Nalle Aloevera n. 50 g, vihreä ja ohje sama kuin edellisissäkin pöllöissä alla.

Ja jollen kovin pahasti pieleen ennusta hän myös menee katsomaan pöllöelokuvan, Legenda suojelijoista pipo päässään ;) Polgara mielessään <3

torstai 2. syyskuuta 2010

Pöllöjä ja huivi

Pöllöpipo tuli parissa illassa nitkutettua, siskolle lupasin vihreän. Ohje löytyy mm. täältä.
Huivin tein 5 päivässä Ullanneuleiden ohjeella viimeinen, en tehnyt ihan niin isoa kun ohjeessa joten lankaa jäi pipoonkin.