sunnuntai 30. marraskuuta 2008

I adventti


Hyvää ensimmäistä adventtia kaikille, säätila on räntäsade. Koin sen tuossa puolituntia sitten kun kävin hakemassa lehdet laatikosta ja vein roskia samalla matkalla.

Eilen käytiin leffassa Madagasgar 2:sta katsomassa. Hyvä leffa hauskat juonen käänteet ja liittyi ykkösosaan hyvin. Suosittelen!

Tällä kertaa ystävämme seikkailevat afrikassa.


Ostin eilen luumurahkan aineksia, ajattelin juoda glögiä ja herkutella jouluisesti.

Eilen virittelin kirsikkapuuhun valot poistamaan pimeyttä. Nyt sitten vaan odotellaan joulun saapumista sinne on enää 24 yötä ;).

tietoa evl.fi

Adventti

Keskiajan lopulle tultaessa läntisessä kristikunnassa vakiintui käytäntö, jonka mukaan uusi kirkkovuosi alkaa ensimmäisestä adventtisunnuntaista. Sana adventti tulee latinankielisestä sanonnasta adventus Domini, Herran tuleminen.

Adventtiaika valmistaa meitä jouluun. Vanhastaan ensimmäisen adventtisunnuntain jälkeisestä maanantaista on alkanut jouluaattoon asti ulottuva adventtipaasto. Tätä paastoa kutsutaan myös pieneksi paastoksi erotuksena pääsiäistä edeltävästä suuresta paastosta.

Ensimmäinen adventtisunnuntai

Ensimmäinen adventtisunnuntai on yksi suosituimmista juhlapyhistä kirkossamme. Keskiajalta ulottuvan perinteen mukaisesti evankeliumina on palmusunnuntain aihepiiriin kuuluva kertomus Jeesuksesta, joka ratsastaa aasilla Jerusalemiin. Näin adventti liittyy palmusunnuntain ja pääsiäisen tapahtumiin.

Meillä ensimmäisestä adventtisunnuntaista on aikojen saatossa tullut ilonjuhla, jonka liturginen väri on valkoinen. Siihen kuuluu erottamattomasti saksalaisen Voglerin 1700-luvun lopulla säveltämä Hoosianna-hymni, joka Suomessa esitettiin ensimmäisen kerran 1807. Hoosianna! -huudahdus on alunperin rukous "oi auta, pelasta!", mutta jo juutalaisessa traditiossa ennen Jeesusta siitä muodostui yleinen juhlahuuto ja riemunilmaus.

Ensimmäisen adventtisunnuntain jälkeen

Liturginen väri vaihtuu heti ensimmäistä adventtisunnuntaita seuraavana maanantaina violetiksi tai tumman siniseksi. Katumuksen, odotuksen ja valmistautumisen aika on alkanut.

Toisen adventtisunnuntain aiheena on Kristuksen tuleminen kunniassaan aikojen lopulla (toinen tuleminen). Kolmannen adventtisunnuntain raamatullinen keskushenkilö on Johannes Kastaja ja hänen kehotuksensa katumukseen ja parannukseen. Neljäs adventtisunnuntai on kirkossamme useimpien muiden kirkkojen tavoin omistettu lasta odottavalle Marialle, Herran äidille.

perjantai 28. marraskuuta 2008

kis kis kis


Tämmöistä meneillä tällä hetkellä; vaaleanpunertava tuli eilen huovutuskurssilla valmiiksi ja tänään aloitin tuota kellertävää. Käytiin pojan kanssa yhdessä ostamass villat ja hän sai valita värejä. Keltu ei ole vielä huovutettu koska saippua jäi töihin ja poika ei antanut tavallisella saippualla kokeilla hänen kisuunsa. Aikaa kissaan meni alle tunti, puolituntia menee varmaan enää saippua-vesi-leikkiin eli aika nopeeta huovuttamista. Kissojen sisällä on muotoiltua superlonia. Jos jotain kiinnostaa pehmeä paketti saa vinkata eläintä, kissat ainakin onnistuu...

Sipe sitten taas kettuilee mulle päivämääristä juu tarkoitan sen viikonlopun lauantaita, mulla vaan ei ole kalenteria tässä lähettyvillä (vieläkään).

torstai 27. marraskuuta 2008

ruvella

sormet ruvella mutta on se vaan ihanaa toi huovutus. Aion mennä ostamaan lisää villaa kotiin ja tehdä pehmosia paketteja lisää.

Tänään tein kisun pojalle ja yritin pannunalustaa joka ei onnistunut ollenkaan.

Nyt kutsun ystäviä rakkaita viikonloppuna 13.12 lauantaina villailemaan ja pelailemaan meille! Pojat on molemmat eripaikoissa reissussa ja mulla on koko kämppä ;) Minä hankin villoja tuokaa te vaikka jouluherkkuja ;) Ei sitovaa ilmoittautumista, siskoliini on jo tulossa!

On se vaan niin helppoa ostaa lahjoja netissä, olen tilaillut CDON:Sta ja Adlibriksestä ja verkkokaupasta vaikka mitä kovaa pakettia tulemaan tänne paketoitavaksi.

Silmälasitkin saapuivat tiistaina kotiin ja olen niitä hehkutellut töissä.

sunnuntai 23. marraskuuta 2008

Viikonloppu

Terveisiä lounais-suomesta elikkäs Raumasta. Käytiin kummeilemassa siellä.

Lasten mielestä oli kivaa rikkoa merenrannan jäitä, kerättiin niitä kottikärryyn ja vietiin talonpihalle ja rakennettiin jäälyhtyjä. Harmittaa kun en tajunnut kameralla käydä kuvia napsimassa illalla kun oli pimeää ja tuikut tuikkivat sisällä. Kännykällä otin kyllä kuvia. Osa niitä onkin saanut muistoksi.Miehet kävi moottoriveneellä katsastamassa tyrnimarja tilanteen ja me heilutettiin käsiä rannalta. Tänä aamuna oli eilinen avantouinti kolo jäätynyt umpeen. Jää ei kestänyt kävelemistä mutta kovin sileä ja tasainen se oli. Tosiaan minä kävin eilen saunasta avannossa kaulaa myöten!

keskiviikko 19. marraskuuta 2008

hyvää nimipäivää

Hyvää nimipäivää kummitytölle! Hänen äiti varmaan kertoo onnittelut eteenpäin ;)

Nyt me lähdetään täältä eskariin. Odottelemaan talven alkua. Täällä lämpötila on 1,9 astetta ja vetistä. Eilinen myrsky räpsytteli valoja parikertaa.

sunnuntai 16. marraskuuta 2008

hyvää sunnuntaipäivää

Eilen istuttiin iltaa ja pelailtiin Terpalla. Tänään möllötellään kotosalla, syötiin pitsaa ja katsottiin leffaa. Huomenna töihin taas.

Tällä viikolla pitäisi saada kouluun paperit, haku päättyy 21.11.

Voikun olis jotain muuta säätä kuin vesisadetta välillä.

lauantai 15. marraskuuta 2008

joulufiilis

Olen menossa optikolle... viikko sitten löysin uudet kehykset ja tänään näöntarkastukseen ja sitten maksamaan ne klasit...

Illalla mennään Terpalle trivial-iltaan, herkkua ja hyvää seuraa. Mennään koko perheellä ja jäädään yöksikin.


Mä tykkään ihan kauheesti näistä Lassi ja Leevi lumiukko jutuista, olenkohan minäkin psykologin tarpeessa... Harmi ettei täällä meillä ole vielä lunta vois tuonne parkkipaikalle parit keilaradat käydä tekemässä ;)

edit. illalla uudelleen, piti ottaa uudet lassit ja lumiukot kun joku suojaus oli suoraan nettiosoitteella otetuissa pätkissä... ;) Tuomiopäivä tulee!

Sinistä omppua on päivitetty.

tiistai 11. marraskuuta 2008

Tiistai

Tänään on pojalla kaveri kylässä, lähdettii jo 2 aikaan kotiin leikkimään. Aluksi oli pelkkää taistelu-leikkiä. J kokoajan halusi vaan taistella vaikka kaveri olisi mielummin leikkinyt leluilla, legoilla...

Tein nakkikastiketta pojille joka maistui vähän, taisi kaveria jännittää ja oma poika ei malttanut syödä. J kyttää kokoajan kelloa ettei vaan pokemonit mene telkussa ohi.

Niin kivasti on mennyt että otetaan kaveri uudestaan kyläilemään ihan mielellään!

Nakkikastike (nopea ja todella helppo)

1 pkt nakkeja
1 pss tomaattikeittoa
1 prk ruokakermaa

Paista nakit kevyesti pannussa, kiehauta ohjeen mukaan tomaattikeitto, lisää nakit ja sekoittele, lisää kerma.

lauantai 8. marraskuuta 2008

minä luen

minä luen ystävien blogeja Nalle ja Päkis on ystävällisiä jos haluavat että poistan asetuksen ;P

Tämä on taas kokeilua...

Kävin isää katsomassa ja lopulta soitin siskon mukaan kun olin jo lähellä. Isä on vanhentunut, kuihtunut. Tuli todella surullinen olo. Hän ei ole enää se jonka minä tunnen/tunsin. Silti minun isäni jota rakastan ja ajattelen usein. Äitiäkin on ikävä, hän on siellä jossain rauhassa.

Suru ja tunteet pisti kiukuttelemaan miehelle ja lapselle. Eiköhän tämä tästä taas.

perjantai 7. marraskuuta 2008

minä tein sen

Osasin, opettajan avustuksella ja hänen pitkällä pinnallaan, tehdä käsinuken huovuttamalla!

Enkeli on niin onnellinen että saa tämän "koevedoksen" käsinukke-kokoelmiinsa! Siksi en laita kuvaa tänne ;) Sitten minä aloin tekemään hattua (hihii) sen huovutan ens torstaina.

Oikeesti se on kivaa ja oikeesti on hyvä että on joku ammattilainen korjaamassa virheitä =) Tarvitaan vaan villaa, mäntysuopaa, pyyhe, bambumatto ja kuumaa vettä. Se rullaus tuolla bambumatolla sinetöi huovutuksen, sillä saa muokattua ja tiivistettyä nopeammin kuin pelkillä käsillä, sitten lopuksi vanutetaan kuuma-kylmä-vedessä puristelemalla. Uskomattoman helppoa kun ei hosu... (mikä on mun heikkouteni, kuten tiedätte) Nallekin voisi joskus kokeilla huovuttamista mun kanssa!

Juu viikonloppuna oli kivaa, kiitos Sini, Päkäpää ja Enkeli. Mun auton mittariin tuli 475 km...

Voi oispa jo torstai ja pääsis hatun kimppuun!

Tänään mennään tupareihin, miehen siskolle, lahja on jo hankittu.