maanantai 31. maaliskuuta 2008

varpaat kylvyssä

Mikä on katana, mikä on bo-sauva... Poika lukee Turtle kirjaa ja uittaa varpaita saavissa. Kynsivallintulehdus, haettiin antibioottikuuri. Oli kuulema hyvää ja pahaa lääke. Mutta ostin vanukkaita että saa silti juotua ruiskullisen lääkettä aamun illoin.

Ihana ilma! Kukkapenkissä tulppaanit versoo ja kaikki muutkin varmaan mitä lie sitten ostinkaan syksyllä kukkia, ei siis ole tullut syötyä!

lauantai 29. maaliskuuta 2008

baka, bakar, bakade, har bakat

Tai jotain =)

Olen siis leiponut.

Kaksi kakkupohjaa kun yksi näytti kovin matalalta. Saadaan sitten yhdessä pojan kanssa suunnitella miten se kana-hämppis oikein tehdään.

Mansikkasuklaapiiras


4 munaa, 1 ½ dl sokeria, 1 dl jauhoja, 1 dl perunajauhoja,
1 tl vanilijasokeria, 1 tl leivinjauhetta 1 dl kaakaota
mansikoita ja niiden päälle tryffelisoosia


Suklaatryffelit

250 g kookosrasvaa (sulata ja jäähdytä)
2 munaa, 2 dl tomusokeria (vaahdota)
sihtaa 1dl kaakaojauhetta, lisää rasva vaahtoon.
vatkaa kunnes jämäköityy (3-5 min)

Suutari-räätäli
suutari räätäli, pikipöksy pietari, kengän kaputtaja,
naskalin naputtaja, mene tästä portista pois pois

Vinkatkaas hyviä lauluja ja loruja missä on numeroita, tarvitsen töissä lapsien kanssa numeroiden opettelua varten.

Ykkönen yksin on, paras sekä verraton, tik-tak, tik-tak kello tikittää paikalleen ei koskaan jää.

Enkeli keksi:
Yks, kaks, kolme, neljä ja viis, missäs on mun kultani siis, ei se ole tuol, ei se ole tääl vaan se on kaukana vetten pääl.

Lauantai

Mies meni asentamaan keittiötä kaverille, poika on anoppilassa. Minä kotona.

Meille hankittiin uudempi auto. Valkoinen toyota, tila-auto. Oli todella outoa ajaa niin korkealla autolla. Hyvä se on kun tottuu.

Siivoilen tässä samalla vähän papereita. Auton ilmoitusosa pitäisi löytää jostain... (taas)

Poika toivoo kakusta pääsiäiskakun ja hämähäkin yhdistelmää (*huoh*) Teen jotain ja saa ite koristella kakkunsa. Vielä pitää ens viikolla päättää mitä lapsille tarjotaan.

Eilen lappasin lunta terassilta pihalle päin, jotta nyt kun on lämmintä sulaa laudat ja kivetys tulee esiin. On toivon mukaan kiva piha viikonpäästä synttäreillä.

En ole ajatellutkaa koskea puikkoihin vähään aikaan, odottelen uutta innostuspuuskaa. Hamahelmiä ostin tänään Ikeasta. Eilen tein töissä uudella tavalla korun. Pitää laittaa taas kuvaa jossain vaiheessa. Ikeasta ostin myös pitkulaisia jääpalamuotteja, mehujäämuotteja ja kolmiomuotteja.

torstai 27. maaliskuuta 2008

Mitä minä teen

Poika oli tänään päiväkodissa kehuskellut että äiti on eskarin johtaja... Jepu jee, ei sinne päinkään. Kivat paineet syksyä aatellen kun ne pojat sieltä sitten meille tulee.

6 v tarkastuksessa kävi isän kanssa tiistaina ja kaikki on hyvin pituutta 114,5 cm painoa 22 kg. Kaksi piikkiä otti urhoollisesti vastaan.

Meillä oli eilen yhtiökokous. Kaikki meni hyvin.

Tänään leivottiin lihapullia pojan kanssa yhdessä.

Töissä käytiin metsäretkellä grillaamassa makkarat ja syötiin sämpylä/banaani eväät ja juotiin pillimehua.

maanantai 24. maaliskuuta 2008

Chilit 24.3.

Habanero Chilit (oli muuten samaa lajiketta mitä eilen Pelkokertoimessa juotiin)
Näissä on kauniin pyöreät lehdet, viimevuotisissa oli suipommat.


Pojan parikat kahdesta suunnasta, kauniisti kasvavat nämäkin. Jos ihmettelet mikä tuo otus on tuossa purkissa kiinni se on transformeri... Ja jos et tiedä mikä se on sinulla ei ole 5-vuotiasta poikaa kotona ;)

II pääsiäispäivä

Käytiin kuntosalilla jo. Syötiin loput karitsat pois. Jälkiruoaksi tein suklaamoussea.

Eilen illalla luin Tatu ja Patu Suomi-kirjaa. Siellä oli vähän juttua vanhoista kolikoista. Sitten kaivettiin minun ja miehen kolikko aarteet ja pojan kanssa ihmeteltiin markkoja ja pennejä. Vanhin kolikko tais olla vuodelta 1942, 5 penninen. On mulla säästössä 50, 20 ja 10 markan setelitkin.
Ja euroja yksi sarja sentteineen. Ei sentään seteleitä. Aatelkaapa monta euroa on 50 mk(n.8.40€), joskus nuorina ja vetreinä käveltiin Pukinmäen mäkkäriin Enkelin kanssa ja syötiin 2 BicMc ateriaa 50 mk:lla. Mitäs ne nykyisin maksaa 6 € /ateria? Inflaatio vai devalvaatio mitäs se ny on kun hinnat nousee. Enää ei lähettäis näiltä nurkilta käveleen hamppareille.

Muistan kuinka hankalaa oli aluksi miettiä euroja ja markkoja, nyt kaikki menee sujuvasti euroilla vaan. Kesällä Turkissa pitää sitten miettiä liiroissa. Yhdessä tv-ohjelmassa ostetiin 2 miljoonan jäätelö turkissa =) Ilmeisesti oli aika vanha ohjema 2005 siellä on tehty rahauudistus ja on vähän vähemmän nollia perässä. Tämän päivän valuuttakurssilla sai tämän verran:
100,00 EUR tulos
186,19 TRY


Nyt sitten mietitään mitä tehdään loppuloma?? Ahvenanmaalle, Baltiaan vai minne.

sunnuntai 23. maaliskuuta 2008

I pääsiäispäivä

Käytiin Isän luona, hyvin voi, ei tainnut tunnistaa meitä. Naureskeli vähän. Nukahti kerran vierailun aikana ja sai ruokaa. Kohta tulee vanhan herran synttäritkin pitää viedä tuoreita lakuja tuliaisiksi. Huonetta oli vaihdettu, nyt oikein kotoisa huone missä paljon meidän kaikkien kuvia esillä. Edellisessä ei ollut mitään esillä.

Chilit kasvaa kauniisti, pitäis ottaa kuvaa niistä.

Guitar hero:ta ollaan pelailtu, mä ehkä addiktoitunutkin siihe :P ihana peli.

Nyt tulee taas mun lemppari Neiti Marple, toivottavasti tulee Poirottejakin kevään mittaan!
Englantilaisista ohjelmista alkaa tekemään teetä mieli, pitää mennä keittelemään lisää ;)

tiistai 18. maaliskuuta 2008

mummelille paita



Enkeli aloitti tämmöisen kesäpaitulin isomummulle, siinä ovat kaikki hänen lastenlastenlastensa keädenjäljet tulppaaneina niityllä.

aavetipu

Ensin oli kakku

6 kanamunaa
2 dl sokeria
2 dl perunajauhoja
1 dl vehnäjauhoja
1½ tl leivinjauhetta
1 tl vanilijasokeria
200 astetta, kypsäksi


sitten tuli tipu

mangososetta
suklaamoussea
banaania





joka sai vaatteet


laktoositon kermavaahto







ja höyhenet

raemix pussukka

persikkaa höyheniksi

maanantai 17. maaliskuuta 2008

pääsiäinen mielessä

Olen mukana (kuinkas ollakkaan) Kaikki Puikoissa blogissa. Innostus haihtunut kun pitäis tehdä tosissaan jotain. Vielä on 1,2,3 (laskee sormia) kokonaista päivää ennen kuin pääsiäinen alkaa.
Siellä on tehty ihana Pannumyssy!
Aivan suloinen käy kurkkimassa!

Päkikseltä oisin tarvinnut vain henkistä apua suunnitteluun, mutta H-hetkeen on vielä monta viikkoa ja päätin harjoitella kakkumallia pääsiäiseksi.
Huomenna kuvaa miten on onnistunut kun saadaan koristeet kohdalleen ;) Eli ei haittaa vaikket ehtinytkään tänään samaan aikaan koneelle.

Maanantaipäivä alkaa huumorilla

Jos et ole vielä lukenut uusinta Ullaa, nyt hipihopi lukemaan.

Ainakin kannattaa kerrata tietosi akryylistä (Arska Akryylilmmas)

Kävästä lukemassa Laaman seikkailuja (avaruudessa matkalla)

Ja muutenkin lukea mitä on maitolanka tai nokkoslanka, Klikkaa vaan ja hommiin.


Olen siis tänään vielä lepäämässä, pitää kuitenkin käydä terkassa hakemassa lupalappu sairastelulle tai siis parantelulle. Nyt särkee päätä mutta taitaa johtu korkea- ja matalapaineiden vaihtelusta.

Mitä minä teen kaiket päivät koneella?? No näitä Griddelereita tai Tridreleita.
Tämän (melkein kuvaruudun kokoisen) Kolmio-tehtävän tekemiseen meni 57 min.

sunnuntai 16. maaliskuuta 2008

Pyhäpäivä

Poika tuli kiukkuisena kotiin, normaalia meillä kotona, ilmaisee ikäväänsä kiukuttelemalla. Nyt on jo paremmalla tuulella.

Akkojen lauantai päätetään olevan (suuressa omassa tietoisuudessani) 19. huhtikuuta.
Saa jäädä yöksi. En tiedä vielä minne menevät urospuoliset perheenjäsenet, pyydän tämän ottamaan huomioon jos tänne jää saattaa olla ylimääräisiä nurkissa ;)

Lämpöä on, kuumeeksi ei ole noussut onneksi. Eilen oli vielä lämpöä myös. Olen maanatain vielä kotona lepäämässä, toivon että jo tiistaina pääsen töihin.
Minun pienryhmällä on välipalan valmistusvuoro enkä halua että lapsilta jää väliin.

lauantai 15. maaliskuuta 2008

4. sairauspäivä

Voiton puolella??
Eilen nukuin todella paljon, yöllä hetkellisesti hereillä ollessani mietin että yleensä nukun 8-9 tuntia vrk, eilen oli hereillä 8-9 tuntia *huoh* eikä pistäny pahaks yhtään.

Aamulla mittasin taas kropan lämpöä, mittari näytti pienen torkkumisen jälkeen 36,2. Jes = en ota buranaa jos ei ole pakko, ensimmäinen reaktio. Hiivin hiljaksiin suihkuun pesemään kahden päivän kuume hiet pois. (äsken riivin sängystä lakanat pesuun, edelliset pyykit pesin torstaina ja laitoin perjantaina kuivumaan...) No nyt on mies kotona auttamassa jos tarvii.

Iski yskän kohtaus, paksua limaa yskiessä päätin antaa itselleni ilon kivuttomammasta liman poistosta ja nielasin burana kylmällä vedellä. Ja menin ruisleipä ja teetä nauttimaan.

Tässä koneella huomasin torstaina aloittamani vaahtokarkki pussukan ja jatkan aamupalan keventämistä ;) Nyt lämpöä pienen puuhastelun jälkeen 36,7 astetta. Pitää ottaa rennosti. Nyt jo taas väsyttää/nukuttaa mutta yritän pysyä toisen tunnin vielä ylhäällä että saa yölläkin nukutta.
Kaukana vielä siintää ajatus voinkohan mennä maanantaina töihin?? Tällä tahdilla en vielä ma ehkä jo ti.

Samalla pienellä hereillä olo hetkellä yöllä mietin myös Chilejämme. Kasvavatko ne ihan ok? Takaiskuja on tullut, pojan paprikat voivat mainiosti. Sitten muistin että edellisessä blogissa on tallella kuvat. Tässä linkki sinne. Samoissa mennään. Onneksi.

Vuoden 2007 Chillanderit

Pistä purkkiin multaa ja chilii
kesällä saat tulta ja pippurii.
Sopat, keitot ja muhennokset
helposti saat mausteiseks.
Chiliä me kasvatamme
ikkunalla haisutamme.
Chiliä me vaalimme
mahtuuko se kaaliimme.

Totta tämän päivän V&W on hyvä.

torstai 13. maaliskuuta 2008

torstai vapaata

Akat tarvii loma
muuten ei oo somaa
kun naama alasuin
mennää kotona päin puin.
Äitiä ottaa aivoon
kun lapset aina raivoo
pyykkivuorikin vaan kasvaa
ja vyötärölle kertyy rasvaa
Hetken helpotuksen antaa herkut
mutta todellisen tauon arkeen serkut

Siis kumpi on parempi viikonloppu, ja tosiaan ajattelin et 1 yö meillä. Saa tulla jo aamusta lauantaina. (ollaan osa töissä ja toisilla on miehet töissä eikä pääse perjantaina välttämättä lähtemään)
19.4-20.4 vai 17.5-18.5

Kävin päivystyksessä notkumassa aamupäivän koska omalääkäri on poissa loppuviikon terkkarista. Keuhkokuvissa ei onneks mitään, labratuloksia ootellaan vielä pari tuntia.
Kuume nousi illalla 38. Yöllä otin buranaa ja aamulla ei edes lämpöä. Nyt 38,8 kuumetta ja otin buranaa. Katotaan miten akan käy.

keskiviikko 12. maaliskuuta 2008

lämmintä

ulkona ja kropassa

Olen siis kotona lepäämässä pari päivää. Lämpöä noussut (37) ja kurkku todella kipeä. Päätäkin särkee. Pitäisi vissiin mennä sänkyyn lepäämään..

Eilen saapui kotiin sellainen xbox peli mistä minä tykkään paljon. Ensin aattelin et pöh en tykkää. illalla sitten innostuin vaikka kuinka pelaamaan. Guitar hero II! Ehkä kohta kokeilen sitä uudelleen jos kehtaan, ukko perhanas viettää etäpäivää täällä. Milläs sairastan rauhassa ;)

Isomummun paita on lapsen-lapsen-lapsien kaikkien kädenjäjet täynnä, pitää tänään silittää (tai huomenna) ja jotenkin vielä pitäis viiä sinne. Postissa en viitti laittaa. Mukava paituli. Pitää muistaa myös ottaa kuvaa siitä.

Meillä paistuu lammasta uunissa, lisukkeeksi laitan uuniperunoita, parsakaalia ja tankoparsaa sekä tuorejuusotoa valkosipulilla. Ehkä joku kastike katotaan miten jaksaa. Pääaisia et saa taas herkutella lampaalla.

Tänään opittiin taas uusi kana laulu töissä. Sanat on taas siellä, paljon oli kot-kotusta ja pot-potusta

sunnuntai 9. maaliskuuta 2008

Lomalle tekemistä

Päätettiin eilen että lähdetään etelään, Aasian puolelle, Välimeren rannalle. Elikkäs Turkkiin.
Sitten voi maistella Döner kebabbia, sis kebabbia tai vaikka pitaleipään kebabbia.. ;) Viimeksi etelässä käytiin kihlamatkalla Bulgariassa, mikä ei ollut kovin onnistunut reissu vatsatauteineen kaikkineen.

Lähdetään koko perhe siis.

Eilen kävin kuntosalilla piiiiiitkään aikaan. Tykkäsin pitää mennä uudestaankin.

Pojalla eilen oli illalla lämpöä 37 astetta, nukkumaan mennessä ei enää, ja nyt aamulla ei ollut. Mikähän lie ylikuumeneminen oli hetken päällä?


Lumet roikkuu raskaana naapuritalon katolta ja meillä myös. Hassua että talvi alkaa silloin kun sen pitäisi loppua ;)


Huopatipunen alias kana

Pojan paprikat

Chilit

Paprikat kasvaa paremmin jostain syystä, en tiedä miksi.

perjantai 7. maaliskuuta 2008

soi päässä tällä hetkellä

"Kukko ja kana saunassa, istuivat samassa ammeessa"
kukko pesee kanan selkää, kumpikaan ei vettä pelkää.
"kot, kot, kot, kot
Älä kukko kutita"

"Kukko ja kana saunassa, istuivat samalla lauteella"
kukko pesee kanan jalkaa, kana kaakattaa alkaa
"kot, kot, kot, kot
älä kukko kutita"

Mitähän meni pielee tuossa laulussa, mun nuotit jäi töihin. Tietääkö Enkeli? Kansanlaulujen mestari ;) Tai Sininen tai Päkis tai joku muu.

torstai 6. maaliskuuta 2008

tipu, tipu, tipu, tipu

Ollaan tehty töissä tipuja huovasta tässä teille todella hienosti piirustusohjelmalla tehty malli ja kappale määrät jos innostutte kotkottamaan. Voi tehdä kartongistakin silloin riittää yksin kertaisena kun ei täytetä.

Huopatipu siis täytetään vanulla. Jalat voi nyörittää langasta tai laittaa hienompaa nauhaa.

maanantai 3. maaliskuuta 2008

Kuuluu hyvää

Töissä viihdyn, kauhean moni sitä multa usein kyselee.. Kai mä sitten vaihdan liian paljon paikkaa. No nyt on tarjottu töitä samassa paikassa lisää et eiköhän siellä lähivuodet olla. Ainakin pojan kannalta suotavaa. Toista autoakin mietin jos möis pois, mitä sitä tuossa pihalla seisottamaan, kun voi käydä kaupassa sitten kun mies on tullut töistä. Ei siis oikeasti nyt tarvetta kahdelle autolle. Kaverille en sitä vanhaa myy turha ees ajatella semmosta.

Muistin vihdoin ja viimein laittaa liittoon paperit, vaihtaa siis yrittäjän työttömyyskassasta kunta-alalle paremmin sopivaan. Saas nähdä tuleeko jotain sanktiota edellisestä, en ole enää ollut vuoteen opiskelemassa. No tulevaisuus näyttää.. Jos tulee karenssia ni ei haittaa työsopimus jatkuu saa kuitenkin täyteen ja en ole aikeissa jäädä työttömäksi, täällä riittää töitä tekevälle.

Pojan kanssa ollaan joka päivä pelattu monta peliä muuttuvaa labyrinttiä, tänäänkin 3 kertaa. Kiva on molemmat tykätään. Millään en haluais sen antaa voittaa, välillä on pakko vähän "auttaa" kun tekee jotain todella omituisia siirtoja, tai sitten mun logiikka vaan ei riitä niin monimutkasiin siirtoihin.. (epäilen suuresti että mä en tajua)

Auto pitää katsastaa, meinasin perjantaina yrittää muistaa ajella konttorille. (jos kirjotan tähän sen ehkä oikeesti muistan kanssa)

Ihanaa kun lunta sataa, ois vaan saannu sataa jo kuukaus sitten, nyt vois tulla jo kevät. Siitepölyt ainakin pysyy aisoissa.

lauantai 1. maaliskuuta 2008

Maaliskuu. kevät "oikeasti"

Nyt on ihan talvinen fiilis, lunta sataa ja on pikkupakkasta, pitäis olla se kevät.

Käytiin kaupoissa, laitetaan eteisen seinä kondikseen, purettiin lautapanelit ja ostettiin peiliä tilalle. Vielä pitää hioa, maalata jne ensin.

Ostin eilen uuden peli muuttuva labyrintti, tervetuloa haastamaan! Poikakin tykkää pelata sitä.

Mies on aikeissa tehdä kanakeittoa kiinalaisittain, odottelen vesikielellä mitä saa sitten maistella.

Käytiin vaikka missä kaupoissa Bauhausissa, Lidlissä, Ikeassa, Kodin 1:ssä, S-marketissa. Ei ihme että pikkujätkä alko kiukkumaan parissa viimesessä...

KOhta on pääsiäinen ja sen jälkeen Pojan synttärit, Tätä kautta kutsun kaikki tulemaan 6.4 juhlimaan, soitelkaa jos olette tulossa! 5 päivä oikeena päivänä pidetään tarhakavereille.
Kellon ajalla ei niin väliä, pieni kämppä ni ei tarvi kaikkien pungeta samaan aikaan.