maanantai 31. joulukuuta 2012

Hyvää Uuta Vuotta 2013

Ulkoiltiin pojan kanssa tänään. Hän teki yhden ison lumiukon ja minä monta pientä...


sunnuntai 30. joulukuuta 2012

Viimeisiä menossa

Vuosi päättyy, huomenna.

Tässä vuodessa on ollut säpinää. Matka Ahvenanmaalle, pääsiäisenä peli-ilta akoille. Akkojen kanssa saareen... Myytiin koti ja ostettiin uusi. Käväistiin Kiinassa ihmettelemässä maailman menoa. Uutta kotia muokattiin omaksi ja pihalle rakennettiin nurmikkoa, kasvihuone, terassi... pensaita ja puskia :) Töissä jatkunut sama meno kuin ennenkin. Lapsia kasvaa kohti koulua huimaa tahtia. Laivalla käytiin pienemmällä akkaporukalla Tallinassa ja karnaluksissa hamstraamassa lankoja. Keinutti mennen tullen laivaa ja ensi vuonna heti uudestaan. Kunhan on langat käytetty ensin X)

Ihan hurjasti olen neulonut. Sukkia, lapasia ja neuleita! Huh huh. Tilastointi ei ole lähelläkään oikeaa, nyt siinä lukee yli 3 kg lankaa kulutettuna. Vielä on punnitsematta tilaustyön 4 lapaset ja 4 sukat (pareina) hmm ja lasketaanko Virosta ostettua lankaa mukaan. Villatakki on tehty; etu- ja takakappaleet. resorit hihoihin. Puuttuu siis hihat :)

Oikein ihanaa uutta vuotta 2013 kaikille tasapuolisesti.



maanantai 24. joulukuuta 2012

Jouluaatto

Oikein Rauhallista Joulu Kaikille!
T. Omena



1. Kello löi jo viisi,

lapset herätkää,

Juhani ja Liisi,

muuten matka jää.




2. Tässä vesimalja,

silmät huuhtokaa.

Lämmin karhuntalja

reessä odottaa.




3. Vasta ruuna reessä

silmät aukeaa -

siin on silmäin eessä

synkkä metsämaa.


4. Aisakello helkkää,

loistaa tähdet, kuu.

Riemua on pelkkää,

hymyyn käypi suu.




5. Tuossa mökin Miina

kulkee kirkolle.

Taavetti ja Tiina,

nouskaa kannoille!




6. Mäen rinteen alla

talo törröttää,

joka ikkunalla

kaksi kynttilää.




7. Ruuna virsta vielä

tepsuttele pois!

Tällä kirkkotiellä

aina olla vois!

sunnuntai 23. joulukuuta 2012

4. Adventti


1. Jospa tänä jouluna me jälleen löydetään
kesä talven keskelle ja valo pimeään.
Joululaulut kauneimmat taas mieltä lämmittää.
Joulun henki hiipii sisään, vaikkei sitä nää.
Lumivalkeaa kaipaa musta maa,
juhlaa oikeaa sydän odottaa.
Lumivalkeaa toivoa kai saa,
juhlaa oikeaa sydän odottaa.

2. Jospa tänä jouluna vois jälleen käydä niin,
että löytyy yhteys sukupolviin menneisiin.
Mikä sen kauniimpaa kuin aattoilta tää,
jolloin kirkkomaalla loistaa tuhat kynttilää.
Lumivalkeaa kaipaa musta maa,
juhlaa oikeaa sydän odottaa.
Lumivalkeaa toivoa kai saa,
juhlaa oikeaa sydän odottaa.

3. Jospa tänä jjouluna saa jälleen nähdä sen,
miten paljon merkitseekään piiri läheisten.
Jotain joulurauhasta kun sydämiimme jää,
uuteen vuoteen ystävyys voi meidät virittää.
Lumivalkeaa kaipaa musta maa,
juhlaa oikeaa sydän odottaa.
Lumivalkeaa toivoa kai saa,
juhlaa oikeaa sydän odottaa.

lauantai 22. joulukuuta 2012

22. joulukuuta

Enkeli taivaan lausui näin:
miks hämmästyitte säikähtäin?
Mä suuren ilon ilmoitan
maan kansoille nyt tulevan.

Herramme Kristus teille nyt
on tänään tänne syntynyt,
ja tää on teille merkiksi:
seimessä lapsi maakaapi.

Nyt Jumalalle kunnia,
kun antoi ainoon Poikansa.
Siit enkelitkin riemuiten
veisaavat hälle kiitoksen.

perjantai 21. joulukuuta 2012

21. joulukuuta


1. Kolme yötä jouluun on,
laskin aivan itse eilen,
kun näin silmät tonttusen.
Kynttilätkin loistaa taas,
ikkunoista katsellaan,
kun lunta hiljaa putoaa.

2. Iltasella rakensin mä
pienen seimen huoneissain,
kun löysin vanhan pahvilaatikon.
Pöydän ääreen nukahdin ja
vuoteeseen mut kannettiin,
kun unta näin: Nyt joulu tullut on!

3. Kolme yötä jouluun on,
laskin aivan itse eilen,
kun näin silmät tonttusen.
Leivotaan ja siivotaan,
kuusikin jo sulaa saa,
kun kolme yötä jouluun enää on.

torstai 20. joulukuuta 2012

20. joulukuuta

Jouluyö, juhlayö

Jouluyö, juhlayö. Päättynyt kaikk on työ.
Kaks vain valveill on puolisoa
lapsen herttaisen nukkuessa
seimikätkyessään, seimikätkyessään.

Jouluyö, juhlayö!
Paimenill yksin työ.
Enkel taivaasta ilmoitti heill:
suuri koittanut riemu on teill !
Kristus syntynyt on,
Kristus syntynyt on!

Jouluyö, juhlayö!
Täytetty nyt on ty.
Olkoon kunnia Jumalalle!
Maassa rauha, myö ihmisille
olkoon suosio suur,
olkoon suosio suur!

keskiviikko 19. joulukuuta 2012

19. joulukuuta

I'm dreaming of a white Christmas 
Just like the ones I used to know 
Where the treetops glisten 
and children listen 
To hear sleigh bells in the snow 

I'm dreaming of a white Christmas 
With every Christmas card I write 
May your days be merry and bright 
And may all your Christmases be white 

I'm dreaming of a white Christmas 
With every Christmas card I write 
May your days be merry and bright 
And may all your Christmases be white.

tiistai 18. joulukuuta 2012

18. joulukuuta

Joulunviettomme alkaa jo toukokuussa
Porsailla silloin on herkut suussa, se lihoo
se kasvaa se vahvistuu.
Ja sitten kun koittaa marraskuu
niin lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton

Sika, se kuulan kalloon saa
Sika, sen setä teurastaa
Sika, ja setä verta juo
Sika, se joulumielen tuo

Minä läävässä lojuvaa karjua katsoin
Kärsivin ilmein, vellovin vatsoin
Jouluna sikaa mä muista en
Vain kinkkua vahtaan himoiten
Ja lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton

Sika, kun sitä suolataan
Sika, yhdessä kuolataan
Sika, ja isi mielellään
Sika, on vesi kielellään

Jouluruuhkassa ihminen sokkona ryntää
Kadulla adventti sohjoa kyntää
Joku ihmistä katsoo, kääntää pään
Kun ihminen rypee läävässään
Ja lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton

Sika, se kohta paistetaan
Sika, sen perää maistetaan
Sika, on sähköuunissa
Sika, on mutsi duunissa

Kato äiti on laittanut kystäkyllä
Sinappi huntu on sialla yllä
Isoveli veistänsä terottaa
Ja luistansa porsaan erottaa
Lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton

Sika, lopulta tappoi sen
Sika, ympäristö vatsanhappoisen
Sika, voi kuinka isi syö
Sika, isiltä loppuu vyö

Joulu täynnä on kinkkua ,kylkeä, potkaa,
läskiä, niskaa ja tietenkin votkaa
Kun loppuu aatto ja alkaa yö
Ihminen on sitä mitä hän syö

Sika, lalllaallaaa-aa
Sika, trallallaa-aa
Sika, trallallaa-aa
Sika, trallaallaaalla-aa 

maanantai 17. joulukuuta 2012

17. joulukuuta

We wish you a merry Christmas

We wish you a merry Christmas
We wish you a merry Christmas
We wish you a merry Christmas
And a happy New Year

Glad tidings we bring
To you and your kin;
Glad tidings for Christmas 
And a happy New Year! 

We want some figgy pudding
We want some figgy pudding 
We want some figgy pudding 
Please bring it right here! 

Glad tidings we bring
To you and your kin;
Glad tidings for Christmas 
And a happy New Year! 

We won't go until we get some 
We won't go until we get some 
We won't go until we get some 
So bring it out here! 

Glad tidings we bring
To you and your kin;
Glad tidings for Christmas 
And a happy New Year!

We wish you a Merry Christmas 
We wish you a Merry Christmas 
We wish you a Merry Christmas 
And a happy New Year

Glad tidings we bring
To you and your kin;
Glad tidings for Christmas 
And a happy New Year!

sunnuntai 16. joulukuuta 2012

3. Adventti

Tiellä ken vaeltaa

1.
Tiellä ken vaeltaa,
ken aasilla ratsastaa?
Maahan on laskettu vaatteita,
lehtiä, oksia.
Muurari-rabbi nyt
on matkalle lähtenyt,
noussut on satulaan ratsunsa,
kuitenkin kuningas.

2.
Kruunua, valtikkaa
et lainkaan sä nähdä saa.
Mahtavat ovat muualla,
suurissa saleissa.
Ihmisen Pojan tie
nyt kaupunkiin suureen vie.
Suosio satojen ihmisten
vaihtuu jo syytökseen.
3.
Nöyryys ja hiljaisuus
on valtasi salaisuus.
Voimalla, väkivallalla
et tahdo hallita.
Uskomme vahvista,
luo tiellemme valoa,
johdata elämään rikkaaseen,
rauhaan ja hyvyyteen.

4.
Jeesus, sä Herramme,
sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin,
yhdessä, yksittäin.
Hoosianna, hoosianna,
hoosianna, hoosianna!
Saavu jo, kuningas, luoksemme
täyttämään toivomme.

valmiita tuotoksia

Sain muovipussillisen seiskaveikkoja. Ja väritoiveet 4 henkilölle lapasten ja sukkien tekemiseksi. Ja sitten pistin puikot heilumaan.
Tässä ovat valmiina pojan ja tytön versiot, vielä teen aikuisten lämmittimet.

lauantai 15. joulukuuta 2012

Lauantai- markkinapäivä

Kävin tänään Lohjalla menneenajan markkinoilla. Suosittelen, sinne ehtii vielä huomenna sunnuntaina ja nokka kohti kirkkoa. Siellä ne kaikki muutkin ovat. Autollekin löytyi viimein paikka ja sitten pörräsin 1½ tuntia kojuja ihmetellen ja odotellen Päkiksen porukoita. Joululahjoja nappasin mukaan kiitettävästi. Ostin itselleni lähes ensimmäisestä kojusta huovutetun pipon (olin jäässä 5 minuutin kävelyn jälkeen) Sitten pörräsin joka puolelle löysin tyrniglögiä *nam*. Ostin piparipöllöjä. Kun olin ensimmäiset käteisvarat tuhlannut lähdin metsästämään automaattia. Sen jälkeen syväjäädytettynä päätin satsata lampaannahkarukkasiin. Jes! Voi pojat kun alkoi sormet lämpenemään. Sitten vielä vähän sitä ja tätä. Ja lopulta tuli kaveritkin paikalle. Ruokakaupan kautta kotiin ja peiton alle lämpiämään. Parissa tunnissa oli jäätyminen kääntynyt sulatuksen puolelle. Kuka ihme käski juuri tänään laittaa sen nätimmän takin joka ei pidä tuulta ja jossa ei ole huppua. Sekä lähteä naurettavan läpikuultavilla tumpuilla sinne pyörimään... Tajusin mä sentään laittaa pitkätkalsarit, villasukat ja villatakin ylleni kotona.

Nyt illalla vielä laitettiin pojan kanssa piparitaikina valmiiksi jääkaappiin maustumaan, jotta aamulla päästään leipomaan. Vielä tuo ei ole päättänyt mitä pöydänkoristetta tänä vuonna tehdään.
Taikinan ohje löytyy täältä.

Ainiin en muuten ostanut yhtään lankaa! Hyvä näin, koska kaappi tursuaa lankoja joita pitäisi saada vielä valmiiksi tehtyä paketteihin...  :)

15. joulukuuta

On valkoinen maa
ja puut hopeaa
niin rikkumaton
Pohjolan talvinen luonto on
Ja henkäyksen
myös pakkasien
nyt vie etelään,
vihreään jouluun niin lämpimään

Näin jouluterveiset Pohjolasta
tuo taulu luonnosta valkeasta;
se joulutunnelman maailmalle
kaikkialle viestittää
Näin jouluterveiset Pohjolasta
tuo taulu luonnosta valkeasta;
se joulutunnelman maailmalle
kaikkialle viestittää

perjantai 14. joulukuuta 2012

14. joulukuuta

Joulupuu on rakennettu


Joulupuu on rakennettu
joulu on jo ovella
Namusia ripustettu
ompi kuusen oksilla

Kuusen pienet kynttiläiset
valaisevat kauniisti
Ympärillä lapsukaiset
laulelevat sulosti

Kiitos sulle, Jeesuksemme
kallis Vapahtajamme
kun sä tulit vieraaksemme
paras joululahjamme

Tullessasi toit sä valon
lahjat rikkaat runsahat
autuuden ja anteeks'annon
kaikki taivaan tavarat

Anna, Jeesus, Henkes' valon
jälleen loistaa sieluumme
Sytytellä uskon palon
siunaa, Jeesus, joulumme

torstai 13. joulukuuta 2012

Lucian päivä

Pyhä Lucia

Taivaalla tähtivyö
kirkkaana loistaa,
viestiä jouluyön
tuikkeensa toistaa.
Taivainen kirkkaus,
riemuisa julistus.
Kynttilät syttyy,
kynttilät syttyy.

Metsiin jo Pohjolan
vaipan luo hanki,
ja maa on valkean
verhonsa vanki.
Taivaisen hohteen tuo,
Lucia valon suo,
Pyhä Lucia,
Pyhä lucia.

Kiteet luo helmivyön
valkoiseen kaapuun.
Kätköstä talviyön
luoksemme saapuu.
Lucia seppelpää,
juhlista hetki tää,
saavuthan luoksemme,
Pyhä lucia.

ja alkuperäistä sanastoa italiaksi

Sul mare luccica l’astro d’argento.
Placida è l’onda, prospero è il vento.
Sul mare luccica l’astro d’argento.
Placida è l’onda, prospero è il vento.
Venite all’agile barchetta mia,
Santa Lucia! Santa Lucia!
Venite all’agile barchetta mia,
Santa Lucia! Santa Lucia!

Con questo zeffiro, così soave,
Oh, com’è bello star sulla nave!
Con questo zeffiro, così soave,
Oh, com’è bello star sulla nave!
Su passegieri, venite via!
Santa Lucia! Santa Lucia!
Su passegieri, venite via!
Santa Lucia! Santa Lucia!

keskiviikko 12. joulukuuta 2012

12. joulukuuta

juokse porosein


Juokse, porosein,
Poikki vuoret, maat!
Seista, syödä, saat
Majall’ impyein;
Siellä verraton
Sammal-aarre on.
Päiv’ on lyhyinen,
Mutta pitkä tie,
Laulaissan’ nyt vie
Matka joutuen!
Tääll’ on sudet vaan
Usva-majoissaan.
Jos mä lentäisin,
Niinkuin kotka tuo,
Kultapilven luo,
Ehkä näkisin
Silmät lemmityn,
Huulten hymyilyn.
Sydämeni sä
Kohta kiedoit niin
Lemmen pauloihin,
Ett’en selviä:
Vedät totta kuin
Koski innostuin.
Sinut nähtyäin,
Suurest’ ikävöin,
Aina päivin, öin
Mietin mielessäin:
On se onni vaan,
Kun sun omaks’ saan!
Vaikka kätkeisit
Laakson kiven taa,
Taikka porolla
Metsään rientäisit:
Kivet, hongat ois
Tieltäin käypä pois!

tiistai 11. joulukuuta 2012

11. joulukuuta


Kiiltää jo jää,
näin viilettää,
saa pitkin pintaa,
on hauskaa tää.

Kaunis on maa,
puut huurteen saa.
Aamulla varhain
jää houkuttaa.

ja sitten eikun luistelemaan!

maanantai 10. joulukuuta 2012

10. joulukuuta

Porsaita äidin oomme kaikki

Porsaita äidin oomme kaikki, oomme kaikki, oomme kaikki
porsaita äidin oomme kaikki, oomme kaikki, kaikki
sinä ja minä, sinä ja minä

Lauleskeltiin viime viikolla tätä laulua lasten kanssa töissä. Sitten tietysti opetin heille miten vaihdellaan ii, öö tai aa kieleksi ;) Poskiin alkaa sattumaan kun monta kertaa laulaa ii-kirjaimille kun on semmonen hymy päällä ;)

Piirsiiti iidin iimmi kiikki, iimmi kiikki, iimmi kiikki
pirsiiti iidin iimmi kiikki, iimmi kiikki, kiikki
siini ji miini, siini ja miini

sunnuntai 9. joulukuuta 2012

Jaloissa tuntuu että on käyty

Huh heijakkaa! Terveisiä Etelä naapurista Virosta.

Mentiin Päkiksen ja Nallen kanssa Karnaluks kierrokselle. Linda linella yli "nopeasti" (matka kesti teknisestä viasta yli tunnin kauemmin kuin oli tarkoitus). Perille päästiin keikutuksesta ja pahoinvoinnista huolimatta. Sitten pirssillä Karnaluksiin ihmettelemään muiden ihmisten tavoin mitä kaikkea sieltä löytyykään. Oli nappeja, strasseja, kankaita, vetskareita, nauhoja, lankoja, puikkoja.... vaikka mitä käsillä tekemiseen.

Sieltä sitten tallusteltiin puurosohjossa kohti vanhaa kaupunkia ja joulumarkkinoita. Pienoinen pettymys nuo markkinat. Kaikki kojut myivät niitä samoja lapasia, pipoja ja sukkia... Olihan siellä toki glögiä ja pipareitakin myynnissä. Mutta onneksi on nämä ihanat pajat ja kaupat.

Ostettiin vähän taonta esineitä, keramiikkaa, joululahjoja.  Ja tietysti syötiin kunnolla. Ja vielä kahvilassa kahvit ja kakut jälkiruoaksi. Sitten suunnistetiin kohti Sadamarkettia miesten tuliaisia ostamaan... Ja kohti lauttarantaa. lumipuurossa käveleminen tuntuu vielä nyt aamullakin jaloissa. Kunnon treeniä. Kyllä kannatti! Takaisin tulessa ei keikuttanut juuri ollenkaan ja vain 20 min myöhässä päästiin perille Suomeen.

Lankoja raahasin villatakkia varten jonka ohje tuli syksyn Suuressa käsityölehdessä. Ja napit siihen ja pyöröpuikko. Puikot oli muuten TODELLA halpoja karnaluksissa.

2. Adventti

Hoosianna Daavidin poika

Hoosianna, Daavidin Poika,
kiitetty olkoon hän!
Kiitetty Daavidin Poika,
joka tulee Herran nimeen.
Hoosianna, hoosianna,
hoosianna, hoosianna!
Kiitetty Daavidin Poika,
joka tulee Herran nimeen.

lauantai 8. joulukuuta 2012

8. joulukuuta

Valkea joulu

Taas valkeata joulua
Keskellä suurten hankien
Muistan joulun aikaan,
Se kuinka saikaan
Mun taas taakse vuosien. 

Vain valkeata joulua
Mielessäin ootan minä ain,
Sillä hangen hohteessa vain
Joulurauhan tunnen rinnassain.

Taas valkeata joulua
Keskellä suurten hankien
Muistan joulun aikaan,
Se kuinka saikaan
Mun taas taakse vuosien. 

Vain valkeata joulua
Mielessäin ootan minä ain,
Sillä hangen hohteessa vain
Joulurauhan tunnen rinnassain.

perjantai 7. joulukuuta 2012

7. joulukuuta

Talvella

Koska luistellaan ihan muuten vaan 
kun maassa on lunta ja pakkasta,
koska luistellaan ihan muuten vaan
no tietenkin talvella.

Koska hiihdetään pitkin metsiä,
kun maassa on lunta ja pakkasta,
koska hiihdetään ihan muuten vaan
no tietenkin talvella.

Koska lasketaan kelkkamäkeä,
kun maassa on lunta ja pakkasta,
koska lasketaan ihan muuten vaan
no tietenkin talvella.

Koska tehdään taas lumiukkoja,
kun maassa on lunta ja pakkasta,
koska tehdään taas lumiukkoja 
no tietenkin talvella.

torstai 6. joulukuuta 2012

Hyvää Itsenäisyyspäivää!

Suomi juhlii tänään syntymäpäiväänsä!

Finlandia hymni


Oi Suomi, katso, sinun päiväs' koittaa,
yön uhka karkoitettu on jo pois,
ja aamun kiuru kirkkaudessa soittaa
kuin itse taivahan kansi sois'.
Yön vallat aamun valkeus jo voittaa,
sun päiväs' koittaa, oi synnyinmaa.

Oi nouse, Suomi, nosta korkealle
pääs' seppelöimä suurten muistojen,
oi nouse, Suomi, näytit maailmalle
sa että karkoitit orjuuden
ja ettet taipunut sa sorron alle,
on aamus' alkanut, synnyinmaa.


Mitä on suomalaisuus?

Sisua, sini-valkoista, puhdasta
Suomeen kuuluu talvi, kevät, kesä ja syksy
Pulkkamäet, uimarannat, vesilätäköt ja hiirenkorvat koivuissa

Mitä sinulle tulee mieleen suomalaisuudesta??

keskiviikko 5. joulukuuta 2012

5. joulukuuta



Tuiki tuiki tähtönen

TUIKI TUIKI TÄHTÖNEN ILTAISIN SUA KATSELEN
KORKEALLA LOISTAT VAAN KATSOT ALAS MAAILMAAN
TUIKI TUIKI TÄHTÖNEN ILTAISIN SUA KATSELEN

KAIKKI LAPSET MAAILMAN TÄHTÖSIÄ KATSOVAT
MIETTIVÄT MIKS LOISTAA NE MAAHAN ASTI VALAISEE
KAIKKI LAPSET MAAILMAN TÄHTÖSIÄ KATSOVAT

ja sama englanniksi

Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are.
Up above the world so high,
Like a diamond in the sky.
Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are!

When the blazing sun is gone,
When he nothing shines upon,
Then you show your little light,
Twinkle, twinkle, all the night.
Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are!

Then the traveler in the dark
Thanks you for your tiny spark;
He could not see which way to go,
If you did not twinkle so.
Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are!

In the dark blue sky you keep,
While you thro' my window peep,
And you never shut your eye,
Till the sun is in the sky,
Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are!