Töihin on tulossa "visiitille" erityisopeja, katsomaan meidän katrasta. Ajateltiin ensimmäiseksi "ohjelmanumeroksi" ottaa lasten kanssa Aivojumppaa (Brain Gym)
Aivojumppa on liikuntainterventio, jonka tarkoituksena on tehostaa aivojen toimintaa sekä kehon ja aivojen välistä yhteistyötä erilaisissa tehtävissä. (Paul Dennison 1970 luvalla on kehittänyt Brain Gym:n) Aivojumpassa on alunperin 26 erilaista liikesarjaa. Tässä muutamia.
1. Juo vettä
2. (seiso tai istu) hiero aivonappeja toisella kädelllä ja toinen on vatsan päällä lepäämässä (solisluiden alapuolelta)
3. seisten heilauta puolelta toiselle niin että oikeakäsi osuu vasempaan polveen ja toisin päin. Istuen vastakkaiset kyynär ja polvi kohtaavat hitaammas tahdissa.
4. Istu, laita nilkat ristiin (jalat suorana) laita kädet suoraksi eteenpäin kämmenet ulospäin käännettynä, siirrä kädet toistensa ohi niin että kämmenet ovat vastakkain ranteet samassa asennossa. Kiepauta kädet rinnan päälle ristiin. (sormet ristissä) sulje silmät
5. istu ryhdikkäästi ja laita kädet vastakkain niin että vain sormet koskettavat toisiaan, suljet silmät
6. korvarullat, hiero varovasti korvia niin että rullaat korvan yläosaa varovasti auki
7. haukottele isosti monta kertaa
Aivojumpan on tarkoitus:
-parantaa keskittymistä
-kehittää itseluottamusta
-rauhoittaa ylivilkasta lasta
-auttaa oppimisvaikeuksissa
-lieventää stressiä
-ja paljon, paljon muuta :)
Aikaisimpina vuosina olen monelle lapsiryhmälle vetänyt tuota kuvassa olevaa 4 liikkeen versiota ja tänä vuonna otan muutaman liikkeen lisää. Katsotaan miten käy. Enkeli saa käyttää koulussa ideaa hyväkseen jos haluaa ;)
muutama linkki vielä tässä Suomen kinesiologiayhdistys
wikipedian tietoa ja täältäkin löytää kuvien kanssa.
tiistai 31. tammikuuta 2012
sunnuntai 29. tammikuuta 2012
Pastaa uunitomaattikastikkeella
Tein lehden ohjetta mukaillen tämmöistä tomaattikastiketta
Uunitomaattikastike
500 g kirsikkatomaatteja
1-2 valkosipulinkynttä
2 rkl oliiviöljyä
oreganoa
2 tl ruokosokeria
Halkaise tomaatit ja sekoita ne pieneksi hakatun valkosipulin joukkoon. Levitä tomaatit uunivuokaan ja laita päälle oliiviöljy, oregano ja sokeri. (minä laitoin fariinisokeria kun taloudesta ei löytynyt muutakaan tällä kertaa).
Paista 170 asteisessa uunissa n. 40 min.
2 salottisipulia
1 pieni punainen chili
1 rkl balsamiviinietikkaa
suolaa ja pippuria
tuoretta oreganoa ja basilikaa
(400 g jauhelihaa lisäsin ohjeeseen)
Ohjeeseen tuli vielä appelsiinimehua (laiton vettä) ja kapriksia.
Silppua sipulit ja chili pieneksi. Paista jauheliha kypsäksi lisää sipulit ja chili (vähän öljyä). Sekoita uunitomaatit kastikkeeseen ja balsamiviinietikka. Mausta suolalla ja pippurilla. Mitä kauemmin antaa kastikkene hautua sitä maukkaammaksi tulee. Tässä vaiheessa tein tuorepastataikinan ja keitin sen. Annoksen päälle vielä tuoreita yrttejä ja juustoa jos haluaa. NAM!
Uunitomaattikastike
500 g kirsikkatomaatteja
1-2 valkosipulinkynttä
2 rkl oliiviöljyä
oreganoa
2 tl ruokosokeria
Halkaise tomaatit ja sekoita ne pieneksi hakatun valkosipulin joukkoon. Levitä tomaatit uunivuokaan ja laita päälle oliiviöljy, oregano ja sokeri. (minä laitoin fariinisokeria kun taloudesta ei löytynyt muutakaan tällä kertaa).
Paista 170 asteisessa uunissa n. 40 min.
2 salottisipulia
1 pieni punainen chili
1 rkl balsamiviinietikkaa
suolaa ja pippuria
tuoretta oreganoa ja basilikaa
(400 g jauhelihaa lisäsin ohjeeseen)
Ohjeeseen tuli vielä appelsiinimehua (laiton vettä) ja kapriksia.
Silppua sipulit ja chili pieneksi. Paista jauheliha kypsäksi lisää sipulit ja chili (vähän öljyä). Sekoita uunitomaatit kastikkeeseen ja balsamiviinietikka. Mausta suolalla ja pippurilla. Mitä kauemmin antaa kastikkene hautua sitä maukkaammaksi tulee. Tässä vaiheessa tein tuorepastataikinan ja keitin sen. Annoksen päälle vielä tuoreita yrttejä ja juustoa jos haluaa. NAM!
lauantai 28. tammikuuta 2012
kädet syyhyää
Kävin eilen vähän shoppailemassa ensimmäistä SNY pakettia varten... Alkaisi jo helmikuu! Ei malta odottaa että saa laittaa postiin ja tietysti että saa paketin itse ;)
Eilen sain tietää ihania uutisia. Kyllä kaverit ja mies on kivoja <3 ensi viikonloppuna saa viettää laatuaikaa akkoin kera! Peukut pystyyn että vaihtoehto a toteutuu.
Sukat on valmiina samoin pipo. Otan vielä kuvaa ja lataa tänne jahka saan vaan pääteltyä.
edit. tadaa tässä kuvat :)
Eilen sain tietää ihania uutisia. Kyllä kaverit ja mies on kivoja <3 ensi viikonloppuna saa viettää laatuaikaa akkoin kera! Peukut pystyyn että vaihtoehto a toteutuu.
Sukat on valmiina samoin pipo. Otan vielä kuvaa ja lataa tänne jahka saan vaan pääteltyä.
edit. tadaa tässä kuvat :)
| vihreää 7 veikkaa vajaa kerä, Angee sukat, suloisimmat sukat kirjasta |
| Novitan Kelo lankaa kerällinen ja vähäsen nalle lankaa valkoisiksi korostukseksi, malli novitan sivuilta |
tiistai 24. tammikuuta 2012
11111
Mietinkin tässä alkukuusta kuka on blogini 11 111 kävijä. Olinkin itse :) Jee! Onnea minulle maagisesta numerosarjasta! Katsotaan mikäs olisi seuraava mukava kävijäluku.
sunnuntai 22. tammikuuta 2012
Sunnuntain sutinat
Vielä jännityksellä odotellaan tuloksia, kävimme äänestämässä ja sitten vielä tämä SNY-parin saaminen :)
Uutta pesukonetta opettelen käyttämään, eilen sain laittaa monta kertaa kuivauksen päälle ennen kuin kaikki nappulat oli oikeassa kohtaa, ekalla lähti pesuohjelma päälle. Onneksi huomasin ajoissa, linkouksen kautta uusi yritys vaan... Salillakin kävin miehen kanssa punnertelemassa. Lumihommia ilmeisesti tänään ei tarvitse tehdä. Sukalle pitäisi saada toinen pari neulottua, on se jo varttapitkin kasvamassa. Kuvionkin on jo melkein oppinut ulkoa ei tarvitse montaa kertaa vilaista ohjetta. Seuraavaksi olisi lapaset listalla. Tykästyin niin noihin vihreisiin villatumppuihin mitkä tein syksyllä että jatkoa seuraa!
Uutta pesukonetta opettelen käyttämään, eilen sain laittaa monta kertaa kuivauksen päälle ennen kuin kaikki nappulat oli oikeassa kohtaa, ekalla lähti pesuohjelma päälle. Onneksi huomasin ajoissa, linkouksen kautta uusi yritys vaan... Salillakin kävin miehen kanssa punnertelemassa. Lumihommia ilmeisesti tänään ei tarvitse tehdä. Sukalle pitäisi saada toinen pari neulottua, on se jo varttapitkin kasvamassa. Kuvionkin on jo melkein oppinut ulkoa ei tarvitse montaa kertaa vilaista ohjetta. Seuraavaksi olisi lapaset listalla. Tykästyin niin noihin vihreisiin villatumppuihin mitkä tein syksyllä että jatkoa seuraa!
perjantai 20. tammikuuta 2012
Siskolle lämmintä
Tein lämpöisestä langasta kaulaliinan ( Novitan Crystal lankaa kerällinen), jossa on mukana vähän kimalletta. Toivotaan että kelpaa lahjaksi :)
Sitten halusin vielä jotain korua laittaa postipojan kuljetettavaksi siskolleni, löysin tämän meripihkanvärisen korun lähes valmiina, lisäsin siihen noita "onnenamuletteja" tuomaan onnea ja toivoa tulevaan! Toivottavasti koru sopii uuteen paitaan!
Paljon onnea Siskoliini vielä kerran!
keskiviikko 18. tammikuuta 2012
sunnuntai 15. tammikuuta 2012
Vihdoin
Tässä on siis kuva niistä kahdesta lehdestä jotka tein kansalaisopiston kurssilla hopeasavesta (10g) Lisäsin tuohon hopeaketjua ja helmiä. Vielä en ole käyttänyt korua. Sopivaa tilaisuutta odotellessa :)
lauantai 14. tammikuuta 2012
Urheiluvarusteita
Opettajalta tuli viestiä että ensi viikolla hiihdetään, jos ladut on kunnossa ja että luistellaan, kun on jäät kunnossa. -> Ostamaan hiihtimet ja liitimet. Jalkapallovalmentajakin oli maininnut, että pitää siirtyä seuraavaan kokoon pallossa... Että tilulilulei. Mies bongasi Budget Sportista hyvän tarjouksen Sukset + monot. Ja Sauvojakin oli alessa.
Luistimet sain ilmaiseksi kun juoruttiin aamulla futismammojen kanssa kentänlaidalla kun poikasemme pelasi matsia. Luikkarit piti vain teroittaa olivat juuri oikeaa kokoa ( pieni ja siro 37, 9v pojalla) Pallo löytyi alesta myös Budgetista.
Sen mitä saatiin säästettyä niin laitettiin ulkoruokailuun kesälomareissua varten. Täytyyhän sitä aloittaa jo tammikuussa syömään sitä mitä paikalliset syö.. ;) Nappiksia ei vielä tarvinnut ostaa. Ennen kesää tulee varmaan niillekin tarvetta (jälleen) Toivotaan että saataisiin sieltä mistä edellisinäkin vuosina ollaan saatu hyvin säilyneitä kenkiä =) punaviinin hinnalla.
Nyt poika on urheilemassa pulkkamäessä jo kohta kolmatta tuntia. Mietin tässä että pitäiskö ruoka olla valmiina vai ei. Noo sen varmaan kuulee sitten kun poika ilmaantuu kotiin nälkäisenä jos ei ole valmiina.
Luistimet sain ilmaiseksi kun juoruttiin aamulla futismammojen kanssa kentänlaidalla kun poikasemme pelasi matsia. Luikkarit piti vain teroittaa olivat juuri oikeaa kokoa ( pieni ja siro 37, 9v pojalla) Pallo löytyi alesta myös Budgetista.
Sen mitä saatiin säästettyä niin laitettiin ulkoruokailuun kesälomareissua varten. Täytyyhän sitä aloittaa jo tammikuussa syömään sitä mitä paikalliset syö.. ;) Nappiksia ei vielä tarvinnut ostaa. Ennen kesää tulee varmaan niillekin tarvetta (jälleen) Toivotaan että saataisiin sieltä mistä edellisinäkin vuosina ollaan saatu hyvin säilyneitä kenkiä =) punaviinin hinnalla.
Nyt poika on urheilemassa pulkkamäessä jo kohta kolmatta tuntia. Mietin tässä että pitäiskö ruoka olla valmiina vai ei. Noo sen varmaan kuulee sitten kun poika ilmaantuu kotiin nälkäisenä jos ei ole valmiina.
sunnuntai 8. tammikuuta 2012
Sukkienhavinaa
Sain joululahjaksi Suloisimmat sukat -kirjan. Cookie A tekemä. Ihania/vaikeita ohjeita, selkeitä ohjeita joista oppii varmasti kun lukee neuvot rauhassa. Kokeilen yhtä mallia ja aloitin uudelleen kun on liian löysä käsiala ja tuo lanka on niiiin ohutta että päätin laittaa sen kaksinkerroin. Jos nyt ainakin pääsen kuviossa vauhtiin ostan ehkä paksumpaa lankaa näitä ohjeita varten.
Jämälankojakin kutistui kivast vuodenvaihteeseen mennessä parisen kiloa. Viimeiseksi tein käsityölehdestä löytämälllä ohjeella boleron joka on kovin raskas. Täytyy vähän pingoltella ja asetella josko siitä käyttöön tulisi. Tai sitten, jos joku ystävä hyvä haluaa tummansinisestä seiskaveista tehdyn hartianlämmikkeen, saa tulla kokeilemaan sitä meille. Purkamaan en ala. Sen verran meni tiukoille viimeset metrit langasta (melkein jäi päättelemättä).
Tänään käytiin uimassa, vetäsin 2x500 m. Melko kevyesti. Kuntosalilla käyminen on auttanut selkeästi. Tänä vuonna on ehditty jo 2 kertaa käydä hikoilemassa salillakin.
Ja viimeinkin löytyi SNY kevät 2012! Lähtee täyttelemään ilmoittautumiskaavaketta jospa taas pääsisi mukaan leikkiin :)
Jämälankojakin kutistui kivast vuodenvaihteeseen mennessä parisen kiloa. Viimeiseksi tein käsityölehdestä löytämälllä ohjeella boleron joka on kovin raskas. Täytyy vähän pingoltella ja asetella josko siitä käyttöön tulisi. Tai sitten, jos joku ystävä hyvä haluaa tummansinisestä seiskaveista tehdyn hartianlämmikkeen, saa tulla kokeilemaan sitä meille. Purkamaan en ala. Sen verran meni tiukoille viimeset metrit langasta (melkein jäi päättelemättä).
Tänään käytiin uimassa, vetäsin 2x500 m. Melko kevyesti. Kuntosalilla käyminen on auttanut selkeästi. Tänä vuonna on ehditty jo 2 kertaa käydä hikoilemassa salillakin.
Ja viimeinkin löytyi SNY kevät 2012! Lähtee täyttelemään ilmoittautumiskaavaketta jospa taas pääsisi mukaan leikkiin :)
torstai 5. tammikuuta 2012
Kauniita esineitä
Meille tuli kotiin täältä ostettuja kauniita massiivipuusta veistettyjä kulhoja ja ottimia. Voin suositella, hienoja ovat. Solid Wood Finland.
Akaasiapuuta, ruusupuuta, ebenpuuta. Käy kurkkaamassa!
(tämäkin ystävän yritys :) )
Akaasiapuuta, ruusupuuta, ebenpuuta. Käy kurkkaamassa!
(tämäkin ystävän yritys :) )
sunnuntai 1. tammikuuta 2012
Hyvää Uutta Vuotta 2012!
Tässä pari miehen hienoa kuvaa muillekin nähtäväksi. Uusi vuosi vaihtui perinteisesti tuttavien kanssa, pojat lähetteli raketteja ja tytöt katseli. Välillä laulettiin singstaria.
Horoskooppi vuodelle 2012
tammikuu
Neitsyessä taivaltava Mars aloittaa tammikuun 23. päivä peräytymisjaksonsa, joka kestää huhtikuulle asti. Vaikutukset tuntuvat ennen muuttuvan laadun edustajien elämässä, joihin tuntuu tarttuvan kaikki talviset pöpöt, mitkä tietenkin vievät puhdin pois ja ärsyttävät kaikin puolin muutenkin. Elämä voi ärsyttää, vaikka energiatasot olisivat hyvätkin.
Muuten tammikuussa on lähinnä Merkuriuksen tekemiä planeettakuvioita. Kuukauden puheenaiheiksi voikin muodostua esim. koulutus, kirjallisuus, IT-ala, lehdistön etiikka, liikenneasiat ja kaupankäynti. Näin alkuvuodesta muistellaan tietysti myös mennyttä vuotta ja ennustetaan tulevaa.
VESIMIEHELLE
Vesimiehet elävät varsin mukavassa noususuhdanteessa vuonna 2012 ja erityisesti kesäkuusta lähtien kaikki mihin Vesimies ryhtyy, näyttää onnistuvan ilman suurempia vastoinkäymisiä. Alkuvuotta Vesimies voi pitää hieman tylsänä, kun uudet ideat eivät saa kannatusta muissa. Ideoissa ei ole välttämättä mitään vikaa, mutta tänä aikana riskinottoon halukkaita saa kaivaa kuin neulaa heinäsuovasta. Asia on toinen, jos joku saa Vesimiesten ideoista euron kuvia silmiinsä. Kesästä lähtien ilmapiiri kaikenlaiselle innovoinnille muuttuu suopeammaksi ja Vesimiehellä pitää kiirettä. Parhaiten pyyhkii ennen 6.2. syntyneillä Vesimiehillä. Kirjoittavat, opettavat, tutkivat ja paljon liikkuvat Vesimiehet ovat nyt tähtien suosiossa. Ei ole erityisesti valittamista 12.2. jälkeen synyneillä Vesimiehilläkään, mutta heidän elämänsä on kurinalaisempaa ja päämäärätietoisempaa kuin monella muulla merkin edustajalla. Merkin alkupuolella syntyneet Vesimiehet voivat hypätä tyhjyyteen tulevaisuuteen täysin luottaen, mutta loppupäässä syntyneet tuskin ryhtyvät tällaiseen. He haluavat vakiinnuttaa asemaansa niin ihmissuhteissaan kuin työasioissaan. Kevätkesällä tämänkin merkin voivat joutua arvioimaan uudelleen niin pari- kuin ystävyyssuhteitaankin, joista jälkimmäiset ovat juuri Vesimiehelle hyvin tärkeitä. Riippakiveksi muuttuneet tapaukset Vesimies tiputtaa melko kylmästi lähipiiristään pois, muiden kanssa suhteet lämpenevät entisestään.
Lokakuussa Saturnus siirtyy Skorpioniin ja tämä voi hiertää tammikuun puolella syntyneitä Vesimiehiä. Terveysongelmia voi ilmaantua ja raha-asiat aiheuttavat paineita. Toisaalta jos Vesimies on hoitanut asiansa hyvin, hän voi kääriä melkoiset bonukset esim. osakesijoituksista. Tämä tietysti edellyttää kiinnostusta kyseisiin asioihin, mannaa ei todellakaan sada kukkaroon ilmaiseksi.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)






