keskiviikko 29. elokuuta 2012

Puutarhassa kasvaa


 JES, JES, JES! Olin jo luopunut toivosta tämän Bolivian Rainbow Chilin suhteen. Mutta kyllä siihen sittenkin tulee kukka. Onko Suomen kesä liian lyhyt sille?? Siirsin sen olohuoneen lämpöön jatkamaan kukkimista. Pitääkin lähteä leikkimään mehiläistä ja pölytellä ;) Samalla tämä on kuva nro: 19, täällä minä asun. Koti näkyy taustalla ja istun kasvihuoneessa sisällä :)

Appiukon metsästä kaivetut kotkansiipisaniaiset ovat lähteneet hyvin kasvamaan kiviaidan väleiköissä. Hyvältä näyttää, my friends! Suunnitelma toteutuu halvemmalla kuin uskoinkaan... Toki on tässä jouduttu ostamaankin kasveja pihamaalle ja hyvin aurinkoisiin rinteisiin. Keväällä näkee sitten miten ne ovat juurtuneet.
Viimeinen kesäkurpitsa kukkii vielä, muut jo nykäisin pois ja jätin yhden pötkylän siihen jos vaikka saisi omia siemeniä ensi vuotta varten. Ja sitten uusimmat lapaset.

lauantai 25. elokuuta 2012

Varjo-Sny

Sain kasaan mukavan pienen Naisporukan lähettelemään toisillemme paketteja =)

Mukana on Nalle, Päkis, Lentävä, Enkeli, Sininen ja minä.

Käytämme sama ideaa kuin oikeakin syksyn SNY kierros :)

Nyt vaan odottelemaan että koittaa syyskuu ja saa laittaa ensimmäisen paketin matkaan ;)

Leikkimielellä mukana ollaan ja ei ole pakko blogata kuvaa jos ei halua, minä taidan julkaista kaikki ihanuudet mitä saan :P

keskiviikko 22. elokuuta 2012

Oravannahkakauppaa

 Ystäväni teki minulle boleron vastaksi tunikan ompelemalla ja nyt sain häneltä taas lankaa kauluria varten. Meillä toimii oravannahkakauppaa tavallaan, teemme toisillemme käsitöitä omalla vahvuusalueella. Hän ompelee ja minä neulon =)
Tässä tämä kaverin tekemä tunika.

 Ja minun tekemä tunika, Dropsin ohjeilla. Edestä
ja takaa. Lankaa kului 450 g. En tehnyt ihan niin isoa kuin ohje.

sunnuntai 19. elokuuta 2012

Käy pikavisiitillä

Lilan blogissa arvontaa käynnissä! 


Hopi hopi, Lilan luo käymään!



Voi harmi myöhäistyin sitten kuitenkin SNY syksyn kierrokselta :/ teemat olisi ollut kiva toteuttaa. Olisiko ystäväpiirissä halukkaita suorittamaan pienimuotoisen samalla idealla toteutettavan pakettien lähettelyn, ei niin salaisesti ;) ?? Kommenttia tulemaan niin "arvon salaiset parit"...

suora lainaus SYksy SNY 2012 kierroksesta:


Syyskuu


"Syksyn väriloistoa"
- Vain mielikuvitus on rajana, miten toteuttaa syyskuun paketin. 
Mitkä on itse kunkin syksyn värit ja niiden ympärille kasattu paketti.

Lokakuu


"Tekemispaketti"
- Laita ilo kiertämään. 
Lähetä paketin mukana, jokin lempiohjeistasi, minkä haluat jakaa parillesi. 
(Ohje + tarvikkeet yms.)

Marraskuu

"Piristystä illan hämäryyteen"
 - Jokainen meistä tarvitsee joskus piristystä.
- Mieti, mikä toisi piristystä parillesi ja ota hyvin huomioon allergiat (esim. tuoksut, jos kynttilöitä lähetät paketin mukana)

Joulukuu


"Joulutontun puuhia"
- Pikku hiljaa alamme valmistautua jouluun. 
Jouluaiheinen lähetys joulun tuoksuineen.

perjantai 17. elokuuta 2012

Puutarhasta kuvia

 Maakellari edelleen samassa kunnossa kuin ennen, ensi kesänä sitten kunnostan sen =) Eilen laitoin multaa, kanankakkaa ja ruohonsiemeniä tuohon rinteeseen ettei kaikki valu rankkasateilla alas. Nyt sitten toivotaan että niitä sateita ei tulisi niin rankasti ennen kuin juurtuminen on alkanut tai mun kellarissa vihertää...
 Kuusiaita kiemurtelee kuin kiinanmuuri ;) Kate pitää toivottavasti kuuset elinvoimaisina ettei rikkaruohot vie kaikkia vesiä ja mineraaleja tmv.
 Kasvihuone tästäkin kulmasta olkaapa hyvä. Sisällä on :
 Chilit kasvamassa. Tämä on mun 30 kuvaa nro 4. harrastus. Useamman vuoden olen nyt näitä viljellyt.
 Appiukko antoi töistä ylijäänneitä helmililjan sipuleita. Kuivatan ne täällä kasvihuoneessa ja kun viherpeukkujen tilaus saapuu pistä nämä ja muutaman muun vaahteroiden alle odottamaan kevättä :)
 Siinä on mun hyötyvielyspalstani. Timjamia, rosmariinia, persiljaa, basilikaa, kesäkurpitsaa ja päkiksen antama raparperi.
Ja näitä kotkansulkasaniaisia voisin hakea lisää, joka kiven koloseen ;)

Kuvapäivityksiä Kiinanmatka

Olen siis antanut saapasta vistalle elikkäs bootannut koneeni. Toivon mukaan tämä kestää ainakin yhtä kauan kuin edellinen käyttis ellei jopa pidempää. Jossen mä lataile sinne jotain törkyä, vai miten se nyt menikään...

Ensin Kiinasta pari kuvaa:

 Ensimmäinen yöpaikka, Red Lantern Hostel, Pekingissä, pihaa siis ei sentään huonetta. Huoneet oli nätit, kiinailaiset näin länsimäiseen tottuneena. Ok pesutilat. vedenkeittimet ja ilmainen WI-Fi.
 Käväistiin Pekingin eläintarhassa. Nähtiin iso-pandaa ja pikku-pandaa, apinoita yms. Kuumuus oli kova ja eläimet olivat laiskoja ja läkähtyneitä (itseni mukaan lukien) Muurien sisällä oli myös merimaailma jossa oli vähän virkeämpää porukkaa. Miekkavalaita, haikaloja, pirajoita ja meduusatankkeja. Sealifin tunneli kalpenee kiinan alikulkutunneliin nähden kovastikkin. Siellä mentiin jopa rullaportaita alas keskellä akvaarion seiniä :)

 Kiinanmuuri, The Great Wall. Paikallisbussilla sinne ja takaisin, säästettiin kun ei menty kiertoajelulle muiden länkkäreiden sekaan. Kauniita maisemia ja kuumaa. Jyrkkiä nousuja ja laskuja.
 Siellä minä paikallisista ottaen mallia ostin auringonsuojaksi kunnon varjona jota pystyi käyttämään myös kun kerran satoi vettä reissun aikana :)
 Kielletyn kaupungin yksi aukeista. Tuo sumu ei ole oikeaa sumua vaan kiinalaisten aiheuttamaa saastesumua. :/
 Kerran turvauduttiin riksakyytiin kun ei jaksettu enää kävellä Leski Keisarinnan Kesäpalatsista metroasemalle. Metrot muuten kulkivat hyvin ja niitä tuli kaiken aikaa. Pekingissä olivat edullisia 2 yuan per suunta/hlö. Shanghaissa piti maksaa pysäkkien mukaan. Tämän kuvan valitsen myös 30 kuvaa, nro 29 uusin kuva minusta.
 Ja pitihän meidän käydä maistamssa Night Marketin "herkkuja" Tuli syötyä, skorppioneja, meritähteä, silkkiperhosentoukkaa, sokeroituja hedelmiä, kookosmaitoa, todella hyviä lammaskebabbeja (illan kohokohta ;) )
 Shanghaihin ja takaisin kiidettiin luotijunalla, 310 km/h käväisin parhaillaan tuossa lukemissa, n. 5 h/1060 km
 Shanghaissa oli näitä "pieniä" taloja. Pojat kävivät maailman kolmanneksi korkeimalla näköalatasanteella. Minä jäin hotelille. 500m korkeus ei innostanut tätä reppureissaajaa.
 Illalla Bundilla näkyi paljon valaistuja taloja, ravintolalaivoja.
 Pekingissä viimeisellä viikolla käytiin tsekkaamassa mistä paikalliset hankkivat vihanneksensa.
 Tempel of Heaven:in portti taivaaseen ei auennut meille.
HotPot paikassa käytiin pari kertaa keittelemässä omat sopat. Ja hyvää oli! Puikoilla on yllättävän helppo syödä, jos ei halua semmoisia hienostelupuikkoja, kiiltäviä ja kiillotettuja. Niillä ei saa kiinni kärpästäkään...




torstai 16. elokuuta 2012

kuoriketta ja kasvihuonetta

Kuuset kasvavat hyvin. Ostin kasvihuoneen, jota kasasin kiukulla ja ei niin pitkällä pinnalla 5 päivää. Ei olisi pitänyt ottaa sitä kaikkein halvinta mallia... No pystyssä on ja pysyy!

Eilen hommasin kuoriketta katteeksi kuusten juurille, rikkaruohojen esteeksi. Kovin on kuivaa kautta ollut ja nyt on pakko kastella taimia. Onneksi yöt ovat viilentyneet kuitenkin.

Chilit tuottavat huonosti tänä kesänä. Yksi pensas on tehnyt ahkerasti kukkia ja marjoja.

Päkis toi tupaantuliaiseksi palstaltaan Lentävän kanssa viljelemiään vattuja ja kultapiiskua (siis juurakoita) ja myös raparperia :D kiitos vielä kerran.

Nyt vatsavaivojen takia kotosalla lepäämässä. Ei saa ajatella töitä! Kuuntelen Agatha Christien kirjaa, nti Marplen viimeinen juttu. Ja tietysti neulon. Dropsin mallia lyhythihainen tunika. Toisin sanoen norjalainenvillapaita ilman hihoja :D kainaloissa ollaan ja kohta teen tuhojen reunukset, sitten sitä kirjoneuletta lisää kaarrokkeeseen.

Lisäys iltasella.
Olen saannut saalistettua appiukon metsästä niitä ihania saniaisia. Pihalta löytyi valmiiksi herttavuorenkilpiä. Keväällä lisää niitä. Tilasin kukkasipuleita muutaman kukkimaan keväällä vaahterapuiden alle :) sitten kun ne tulee, menee hetki kun kaivelee koloja :-D

torstai 2. elokuuta 2012

tilulilulei

Tili tuli, tili meni. Kesälomarahat on käytetty, kompostoriin, kasvihuoneeseen, verhoihin, maaleihin yms, yms. Pihalla nurmikko vihertää, 2 kertaa olen sen parturoinnut ja kolmas kerta tapahtuu viikonloppuna. Kuusetkaan ei ole lakastuneet loman aikana onneksi.
Kasvihuoneen ostin halvimman mitä löysin ja en tod. Suosittele baukkarin halvinta. Meni hermo 5 eri päivänä kasaamiseen ja lopulta saksilla ja rautalangalla sain muoviosat paikoilleen.

Lomalla lennettiin Kiinaan ja takaisin. Kuuma ja saasteinen maa. Pekingissä vanhaa kulttuuria ja Shanghaissa modernia. Nyt se on nähty ja koettu.
Ja jos nyt saisin kuvia laitettua, laittaisin :)
Lomat on lusittu ja arki on alkanut.