perjantai 29. huhtikuuta 2011
Huhtikuun paketti
Postipoika toi taas paketin, Salaiselta siis. Mukana oli nameja ja askartelusydämiä sekä Kranssinsiemeniä! Näitä on kyllä kiva kasvattaa, mummokin niitä joka kesä kasvattaa mökillä, nyt pääsen minäkin "mummoilemaan" =) Olihan paketissa lankaakin kuten kuvasta näkee! Ei ehkä tosiaan kevät pipojen materiiaalia kun Sny tuossa kortissa kirjoitti mutta nättejä värejä ja muhkeita lankoja; Skye villalankaa kaunis liukuvärjätty paksu lanka sekä Tinde turkoosina. Kyllä nämä puikoille pääsevät jossain vaiheessa =)
sunnuntai 17. huhtikuuta 2011
9000 täynnä
Se olinkin minä joka käväisi blogissani juuri kun tasaluku pyörähti. Kellään ei ole tätä päivää veikkauksena niin meinasin että arvon kaikkien kesken korun ja saan sen sitten matkaan loman jälkeen jollei ole joku jonka osoite on jo tiedossa =)
Sininen, Päkäpää, Nallekarhu, Sipe, Riitta, Tuozphia, Enkeli, Lentävä, Annie, Ryytimaan Minna ja Tintin ovat mukana. Ja Onnetar tai siis poika arpoi Annien voittoon. Otappa yhteyttä niin päästään paketin lähetyspuuhiin!
Omena
Sininen, Päkäpää, Nallekarhu, Sipe, Riitta, Tuozphia, Enkeli, Lentävä, Annie, Ryytimaan Minna ja Tintin ovat mukana. Ja Onnetar tai siis poika arpoi Annien voittoon. Otappa yhteyttä niin päästään paketin lähetyspuuhiin!
Omena
lauantai 16. huhtikuuta 2011
Suklaata ja jugurttia
Poika toi koulusta kakku ohjeen. Minäpä sitä toteuttamaan =)
Jogurttikuorrutettu suklaakerroskakku
Kakkupohja
5 kanamunaa
2 dl hedelmäsokeria
100 g tummaa suklaata
1 dl perunajauhoja
1 dl täysjyvä- tai vehnäjauhoja
2 tl leivin jauhetta
Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Sulata suklaa ja sekoita se jäähtyneenä vaahdon sekaan. Sekoita kuivat aineet ja lisää ne varovasti nostellen vaahdon sekaan. Voitele kakkuvuoka ja jouhota vuoka kauraleseillä. Paista kakkua uunissa 175 asteessa n. 30 min kunnes irtoaa reunoilta ja on keskeltä kypsä.
500 g kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia
1 ½ dl lemon curd tahnaa (käytin sitruunarahkaa kun kaupasta ei löytynyt)
½ dl rouhittuja pistaasimanteleita tai manteleita ( raastoin suklaata pinnalle kun olen mantelille allerginen)
appelsiinimehua
Sekoita jogurtti ja tahna. Leikkaa kakku kolmeen osaan. kostuta alin kerros appelsiinimehulla, levitä 1/3 jogurttimassaa siihen, toista toisen kerroksen kanssa. Kostuta ylimmäisen kerroksen alapuoli ja levitä loput jogurtit kakun päälle. Koristele. Anna kakun vetäytyä ennen tarjoamista pari tuntia.
perjantai 15. huhtikuuta 2011
Mun mummoni muni mun mammani...
Askartelin tämmöisen koivunvitsoista. Haettiin viikonloppuna pojalle virpomisoksia, otin itselleni pesänrakennustarpeet sieltä. Muutama muna on jo kuoriutumassa. Mitäs ihmettä sieltä löytyykään =)
torstai 14. huhtikuuta 2011
Virvon varvon
Antakaas palaa taas! Joku kuukausi sitten ohi mennen käväisin jossain sivustolla jossa oli mukavia virpomisloruja, en sitten laittanut sitä kirjanmerkkeihin ja eipä löydy ihan heti tuolta Inerneetin ihmeellisestä maailmasta... Kerätääs tähän sunnuntaita varten erilaisia onnen toivotuksia, pahan hengen karkotuksia, Siis Virpomisloruja!
Museovirasto
luovutettu karjala:
Museovirasto
luovutettu karjala:
Palkanpyytely
Voilusikka lehmästäis, muna kanastais,
pannukaakku taikinastais, markka kukkarostais!
Luppaatkos munan, luppaatkos munan, luppaatkos
munan!
Onnentoivotus
Virvon varvon tuoreeks terveeks, tulevaks vuuveks!
Kui monta urpaa nii monta uuhta,
kui monta varpaa nii monta vasikkaa,
kui monta oksaa nii monta orhii,
kui monta lehtee nii monta lehmää,
kui monta latvaa nii monta lammasta.
Uhkailu
Jos et luppaa munnaa, ni haukka syöp siu kannais!
Virvottavan lupaus:
Luppaan, luppaan, luppaan!
Terveys
Virvon varvon vitsasella
tuoreeks terveeks,
tulevaks vuuveks!
Isännälle ikää pitkää,
emännälle perää leveää!
Muita virpolukuja
Virvon varvon vitsasella
rikkaaks, rakkaaks,
ison talon isännäks.
Viikoksi velkaa,
vuuveksi vappaata,
sinulle vitsa, minulle palkka,
annotko munan vai markan!
kilteiksi pienet piimäsuut!
Mie se virvon viisahasti
taputtelen taitavasti
rikkahaksi rakkahaksi,
ison talon isännäksi,
viien piian pitäjäksi,
neljän lehmän kaitsijaksi!
Isännälle ihravatsa.
emännälle perä leveä,
veikolle hyvä hevonen,
tyttärelle punaiset posket!
Virvon varvon vitsa on uusi
kaunis kuin kukkiva tuomi,
eläjän onnea toivotan sulle
nöyrästi vaadin palkkaa
mulle!
Virvon varvon vitsasilla
tuorehilla tervehillä,
vanhat virvon viisahiksi,
nuoret y Ien notkehiksi,
iloisiksi kaikki muut,
kilteiksi pienet piimäsuut! Tämä on aika kiva mun mielestä =)
Tulin sua virpomahan
pitkän matkan päästä,
mulle sitten pääsiäiseks
pieni palkka säästä.
Jospa annat palkakseni
vaikka karamellin tai
vaikka rahamassistasi
pienen pienen pennin
Mutta jollet anna mulle
edes pientä palkkaa, niin
sulle juhlan jälkeen
huono onni alkaa!
Virvon varvon vitsasella,
kostan pajunoksasella,
rikkaaks rakkaaks ison talon
isännäks, kolmen piian
pitäjäks. Viikoks velkaa,
vuuveks vappaata, annat sie
munan vai markan.
Virpoi varpoi vitsoil selkää,
tuoreeks terveeks, tulevaks
vuuveks.
Liippaat sie, liippaat sie viiko
päähä velkaa?
Virpoi varpoi tuoreeks
terveeks, muna kanastais,
kaakku taikinastais,
voilusikka lehmästäis,
viinapullo pannustais.
Luppaat sie munan, luppaat
sie munan, luppaat sie
munan!
Uusi vitsa virvoittaa
vanhan kuoren pois päältä kirvoittaa,
En mä paljon palkkaa vaadi,
enkä velkakirjaa laadi,
Kun mä kauniin vitsan kannan.
palkakseni mitä annat!
Virvon viipotan, varvon vaapotan.
survon suklaamunan,
silkistä sametista korpusta kanelista,
ka anna munanen,
ettei kissa nauvu ovellas,
ettei koira hauku unias,
että saisit rauhassa nukkua,
onnea, onnea, onnea!
Virvon varvon vitsasella
kosken pajun oksasella,
Jumala sinua siunatkoon!
Mie se virvon viina iest,
muna iest muksuttelen,
raha iest rapsuttelen!
Virvon varvon vitsasella,
kosken kevätpajusella,
terveyttä toivottelen,
siunausta siivittelen,
onnea oksalla tällä.
tiistai 12. huhtikuuta 2011
Yrtit itämään
Pistin eilen yrttejä multaan itämään. Viikonloppuna kylvettiin pääsiäiruohot. =) Nyt pitäis ryhdistäytyä tekemään koulutehtävät pois! Eli heippa!
Laskuri laskee hurjaa vauhtia, kohta selviää voittaja, enää ei voi sitten osallistua ;)
9000
Laskuri laskee hurjaa vauhtia, kohta selviää voittaja, enää ei voi sitten osallistua ;)
9000
torstai 7. huhtikuuta 2011
Jotain hassua ja hyödyllistä
Jämälangoista 40 g painoinen (langat siis) Angry Birds yritelmä. Poika sanoi sitä pingiivin näköisesti vaikka sen pitäisi olla se Pommi. No ainakin se lenteli täällä pommin tavoin ja perästä kuului aina [pssshh]
Tuo oli siis se hassu ja tämä on hyödyllinen. Kovin on mansikkaisen oloinen, puuvillalangasta tehty patalappu 90 g. Tyynepatalappu tekniikalla toteutettu. Hauska ja mukavaa vaihtelua iänikuiseen normaaliin tapaan tehdä patis =)
Lumet sulaa vähitellen... Ensimmäinen kuva otettu sunnuntaina toinen tänään. Vesisade sulattaa kasaa vähitellen ja vähän niin kuin rumentaa kun kaikki roskat yms neulaset tulee sieltä esiin.
Tuo oli siis se hassu ja tämä on hyödyllinen. Kovin on mansikkaisen oloinen, puuvillalangasta tehty patalappu 90 g. Tyynepatalappu tekniikalla toteutettu. Hauska ja mukavaa vaihtelua iänikuiseen normaaliin tapaan tehdä patis =)
Lumet sulaa vähitellen... Ensimmäinen kuva otettu sunnuntaina toinen tänään. Vesisade sulattaa kasaa vähitellen ja vähän niin kuin rumentaa kun kaikki roskat yms neulaset tulee sieltä esiin.
sunnuntai 3. huhtikuuta 2011
Pojan synttärit ja tili auki
Viikonloppuna ekat jämälankaprokkikset, virkattu laukku ja nalle. Langankulutus yhteensä 115 g
Leivottiin tänään korvapuusteja, ihan vaan jauhopussinkyljestä luetulla ohjeella, hyviä tuli!
Eilen tehtiin omppupiirakkaa täältä otetulla ohjeella joka muokattiin ompuille sopivaksi!
Leivottiin tänään korvapuusteja, ihan vaan jauhopussinkyljestä luetulla ohjeella, hyviä tuli!
Eilen tehtiin omppupiirakkaa täältä otetulla ohjeella joka muokattiin ompuille sopivaksi!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)