lauantai 16. huhtikuuta 2011

Suklaata ja jugurttia


Poika toi koulusta kakku ohjeen. Minäpä sitä toteuttamaan =)

Jogurttikuorrutettu suklaakerroskakku

Kakkupohja
5 kanamunaa
2 dl hedelmäsokeria
100 g tummaa suklaata
1 dl perunajauhoja
1 dl täysjyvä- tai vehnäjauhoja
2 tl leivin jauhetta

Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Sulata suklaa ja sekoita se jäähtyneenä vaahdon sekaan. Sekoita kuivat aineet ja lisää ne varovasti nostellen vaahdon sekaan. Voitele kakkuvuoka ja jouhota vuoka kauraleseillä. Paista kakkua uunissa 175 asteessa n. 30 min kunnes irtoaa reunoilta ja on keskeltä kypsä.

500 g kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia
1 ½ dl lemon curd tahnaa (käytin sitruunarahkaa kun kaupasta ei löytynyt)
½ dl rouhittuja pistaasimanteleita tai manteleita ( raastoin suklaata pinnalle kun olen mantelille allerginen)
appelsiinimehua

Sekoita jogurtti ja tahna. Leikkaa kakku kolmeen osaan. kostuta alin kerros appelsiinimehulla, levitä 1/3 jogurttimassaa siihen, toista toisen kerroksen kanssa. Kostuta ylimmäisen kerroksen alapuoli ja levitä loput jogurtit kakun päälle. Koristele. Anna kakun vetäytyä ennen tarjoamista pari tuntia.

Ei kommentteja: