sunnuntai 27. marraskuuta 2011

1. Adventtisunnuntai

 Adventtiaika

Uskonpuhdistuksen kirkoissa päivän päätekstinä on keskiajan perinteen mukaisesti kertomus Jeesuksen ratsastuksesta Jerusalemiin. Jeesus ei tullut Jerusalemiin maallisten valtiaiden tavoin, vaan nöyränä, aasilla ratsastaen. Näin hän liittyi Sakarjan kirjan profetiaan rauhan kuninkaan tulemisesta. Tähän viittaa myös päivän nimitys nöyrtymisen adventti (adventus humiliationis).

Kirkkovuoden ensimmäinen sunnuntai julistaa, että Jumala ei ole kaukana meistä. Hän lähestyy kansaansa antaakseen sille pelastuksen uuden ajan. Hoosiannaa laulaen tervehdimme Jeesusta Kuninkaanamme ja iloitsemme siitä, että hän on tullut ja vapauttanut meidät yhteyteen Jumalan ja toistemme kanssa.

Päivän evankeliumit liittävät adventin ja joulun palmusunnuntaihin ja pääsiäisen tapahtumiin. Näin kirkkovuoden pääsiäiskeskeisyys tulee esille alusta lähtien. Joulu saa merkityksensä vain yhteydessä Kristuksen kärsimykseen, kuolemaan ja ylösnousemukseen. (http://www.evl.fi)





1.
Nyt sytytämme kynttilän,
se liekkiin leimahtaa.
Me odotamme Jeesusta,
seimessä nukkuvaa.

2.
Nyt syttyy toinen kynttilä
ja valo laajenee.
Suo Isä tänne Jeesuksen,
se hetki lähenee.



3.
Nyt loistaa kolmas kynttilä,
niin kirkas, kutsuva.
Oi, kohta meille kuningas
jo syntyy tallissa.

4.
Nyt syttyy neljäs kynttilä,
jo joulu sarastaa.
Me odotamme Jeesusta,
hän kaikki pelastaa.


lauantai 26. marraskuuta 2011

Hello Kitty -lapaset





Aloitin eilen tekemään valkoisia lapasia johon ajattelin ehkä tehdä Hello Kitty kuvan ompelemalla, ja tulihan semmoiset. Alkuvaikeutena oli saada pari aikaiseksi, innostuneena neuloin eilen illalla kaksi vasemman käden lapasta. Tänään sain tehtyä yhden oikean ja yhden vasemman... Pitäisi ehkä keskittyä enemmän kun tulee kavennukset... Tai sitten tehdä tosi monta 5-6 vuotiaan kokoista hanskaa =) Eiväthän äidit paljasta tytöille että tämmösiä on tulossa kummiperheille ;)

perjantai 25. marraskuuta 2011

Perjantain vitsi

Aviomies 1.0 käyttöjärjestelmä

Hyvä ATK-tukihenkilö,

Viime vuonna päivitin Poikaystävä 5.0:n Aviomies 1.0:ksi ja huomasin, että kukka- ja koruohjelmassa alkoi heti ilmetä ongelmia. Poikaystävä 5.0:ssa
ne toimivat vielä moitteettomasti.

Aviomies 1.0:n asennuksessa katosi myös koko joukko tärkeitä ohjelmia, kuten Romanssi 9.9, mutta sen sijaan Aviomies asensi automaattisesti Veikkaaja 5.0:n ja Penkkiurheilija 3.0:n. Keskustelu 8.0 ei enää toimi, ja jos yritän käyttää Siivous 2.6:tta, koko kone kaatuu.

Olen yrittänyt asentaa Jankutus 5.3:n korjatakseni ongelman, mutta siitä ei ole mitään apua. Miten minun pitäisi toimia? Vastaustanne odottaen!

Epätoivoinen

Hyvä Epätoivoinen,

Teidän on ensinnäkin muistettava, että Poikaystävä 5.0 on vain ilmainen tutustumisversio, kun taas Aviomies 1.0 on kokonainen käyttöjärjestelmä.

Kokeilkaa ensin komentoa C:/LUULIN, ETTÄ RAKASTAT MINUA. Asentakaa valmiiksi Kyyneleet 6.2. Silloin Aviomies 1.0 käynnistää automaattisesti ohjelmat Syyllisyydentunne 3.0 ja Ruusukimppu 7.0.

Älkää kuitenkaan toimiko näin kovin usein, muuten Aviomies 1.0 saattaa käynnistää edellisten sijaan Happy Hour 7.0:n ja Iso tuoppi 6.1:n. Nämä taas luovat Kuorsaa_kovaa.KROOH -tiedostoja. Älkää myöskään MISSÄÄN TAPAUKSESSA asentako Anoppi 1.0:aa, Mykkäkoulu 2.5:tä tai poikaystävä 5.1 ohjelmaa. Ne eivät tue Aviomies 1.0:aa vaan kaatavat sen.

Haluaisin painottaa, että Aviomies 1.0 toimii yleensä hyvin, mutta ohjelman muistinkäyttökapasiteetti on rajallinen ja se omaksuu hitaasti uusia toimintoja. Voitte tietysti parantaa ohjelman suorituskykyä asentamalla mm. Lämmin_ateria 3.0 ja Pitsialusvaate 6.9 apuohjelmat.

Onnea matkaan!

Mikrotuki

Terveisin Omena jonka Aviomies 5.0 on pikkujouluissa ;)

Plop, plop

Lankaa tulee joka puolelta lisää, mistä näitä keriä oikein sikiää?? Kaivoin koristelulankaa pojalle joululahjaa varten ja TAAS tuli "pari" kerää lankaa esiin. Oikeasti en tarvitse varmaan ensi vuonna uusia lankoja lainkaan =) Mutta ainahan voi olla mukana SNY:ssä, helpottamassa pahinta vieroitusoiretta...
Voiko lankakerää edes luonehtia äänellä plop, plop??

edit. siivosin kaappia ja löysin vähän joka pussukasta kerän tai kaks alotettuja onneks mutta kuitenkin. Ei pääse ihan heti loppumaan. Nyt vaan takomaan kun puikot on kuumia. Sain ne lapaset jo valmiiksi mitkä aloitin eilen =)

torstai 24. marraskuuta 2011

Saldo

Tuolla heppoisella keittiövaa'allani mittailin että n. 550 g on tullut tuhottua lankaa tässä rutistuksessa. Ja paljon on vielä jäljellä...  Ai niin ja puuttui se raitapipo siitä punnituksesta eli 70 g lisää = n. 620 g lankaa kulutettu.
Lapaset 7 veljestä, rutistus nro 8

huivi/ kaulanlämmitin, nro 4, jotain sinistä silkkistä (?) lankaa ja mohair kitten lankaa

miesten sukat 7 veljestä, nro 10

lisää lapasia, 7 veljestä, vähän vielä kesken mutta tänään valmistuvat
edit. kyllä lapaset valmistuivat ja aloitin tekemään tämän viikon kolmatta paria lapasia.

tiistai 22. marraskuuta 2011

Köh, köh

Kotona ollaan köhimässä ja rykimässä. Poika meni kouluun, saas nähdä jaksaako olla koko päivää kun tuo yö meni kyllä ihan yskälle 6-0. Kysyin pojalta aamulla jaksatko mennä -en tiedä, oli vastaus :(

Sovittiin että sanoo opelle jos ei jaksa ja tulee kotiin. Minä täällä makoilen ja yskin. Limaa alkanut irrota huolella, ehkäpä tämä ajoissa lepäämään jääminen päästää mut helpommalla kun tuota kuumettakaan ei ole kohonnut vain lämpöä. Viikko 39 kuumeessa ei kyllä innostaisi yhtään. Katotaan miten menee huominen päivä mulla menenkö to töihin vai jatkanko toipumista kotona.

Siskolta soittelin apua kun muistin hänen kertoneen puhalluspullosta jota käytti talvella kehkokuumeen jälkeen. Netitstä löysin vielä lisää ohjeita, n. 1 litran pulloon vettää ja 1 cm (halkaisija) letkulla puhallellaan ilmaa veden alle. Sisäänhengitetään nenän kautta ja ulos kehkojen alaosilla tehostaen. Sillä pitäisi alkaa lima irtoamaan ja saa keuhkotkin vahvistusta. Meillä poika puhalteli tuommoiseen isoon juomapulloon jossa oli niin iso pilli kuin talosta löytyi. Ainakin yski sen jälkeen, liekkö myös vaikuttanut tuohon yölliseen yskimiseen? No saa tänään uudelleen puhallella kun tulee koulusta. Laitoin vielä pulloon lämmintä vettä että saa höyryjä hengitellä samalla...

Pitäisi käydä kirjastossa ja postittamassa paketti. Katotaan miten jaksetaan.

sunnuntai 20. marraskuuta 2011

Painui mittari nollaan

Ja tässä sitä nyt ollaan, kylmää hytisemässä, yskää rytisemässä. Kaikki kolme köhii enempi tai vähempi täällä. Pojalla kuumeilu jatkunut jo 7 päivää. Vielä pari tuntia sitten mittari näytti  alle 37 astetta katotaan kuinka illalla. Yskä sillä on niin kova että en tiiä viittinkö vielä kouluun päästää huomenna. Pystyykö ees olemaan tunnilla, kukaan ei kuule mitään kun kaveri köhii siellä?? Mulla alko torstaina tuntumaan limaa keuhkoissa, vielä ei kuumetta ole (kop kop) mutta olo on omituinen ja päässä suhisee. Kahtotaan kuinka akan käy. Pikku hiljaa pitäisi päättää meneekö töihin vai ei kun sitten jonkun muun pitää mennä 6,30 vuoroon töihin availemaan ovia.

Pipruja leivottiin, ihan vaan kaupan taikinasta. Eiköhän me jouluna tehdä itse mausteisemmat taikinat. Käytiin kaupan jouluhässäkässä ale-kuponkien kanssa katsomassa muutamat lahjat ja pojalle ehjä talvitakki. Sekä goretex-kengät jalkaan. Juoksulenkkarit ei ehkä enää ole ihan sopivat pienellä koululaisella. Isommille varmaan saa ees mitään sitten ostettua?? Se selviää sitten aikanaan.

Huutonetissä olen koettanut myydä pokkareita pois, ei ole vielä tärpännyt, mutta lähes koulukirjat sain myytyä. Ja vanhan puoliautomaattijärjestelmäkameran. Halvalla menee mutta kun en käytä niin mitä se tuolla komerossakaan pölyttyy. Sain vähän lahjarahaa ;) Kaamosvaloja en ole VIELÄ viritellyt. Ensin pitäisi päättää millälailla laitetaan ja minne. Haluaisin laittaa noihin tuija-pensaisiin, jos siirrän ne pois ulko-oven luota niin sitten voisin takapihalla niin viritellä. Tuonne etuovelle ei saa järkevästi vedettyä sähköjohtoa... Siksi en tiedä miten ne laittaisin.

lauantai 12. marraskuuta 2011

Reilut 50 kappaletta







Omena-kaneli Muffinssit

n. 12 kpl

200 g voita
2½ dl sokeria
3 kananmunaa
3 3/4 dl jauhoja
1 tl leivinjauhetta
½ dl maitoa

1 iso omena
kanelia
vanilijasokeria
sokeria

Vaahdota huoneenlämpöinen voi ja sokeri. Vatkaa sekaan yksitellen kananmunat. Sekoita jauhot ja leivinjauhe keskenään. Lisää vuorotellen maidon kanssa taikinaan.
Pilko omena pieniksi kuutioiksi, ripottele päälle kaneli, v-sokeri ja vähän sokeria, lämmitä puoli minuuttia mikrossa (omenat pehmenevät).
Laita lusikalliset taikinaa vuokiin, lisää omenan palasia ja sitten vielä taikinaa päälle. Älä täytä ihan reunoja myöten. Paista 200 astetta n. 15-20 min. Kunnes pinta on kullanruskea.

torstai 10. marraskuuta 2011

Rutistus päivitys

Poikittainsukat on valmistuneet, eivät kyllä miellytä, ehkäpä ne lähtee pukinkonttiin ;) Voi olla että testaan uudestaan. Ja parit Rakkaudella sinun -pipoa, raidallinen villalangasta ja valkoinen puuvillasekoitetta. Valkoisen pipon tein tarkoituksella pidemmäksi että lämmittää kunnolla korvia, olen tyytyväisempi siihen kuin ensin tehtyy raidalliseen joka nousee vähän ylös kokoajan. Ehkäpä olisi siinä pitänyt olla pari silmukkaa lisää?

Nro 3

Nro 7

Nro 1

sunnuntai 6. marraskuuta 2011

Kohta meillä tuoksuu pulla

Mitäs tykkäätte? Miehen ottama kuva. Aika hieno vai mitä :) Kyllä muru osaa.

Pojat alkoivat leipomaan sunnuntaipullia, minä tulin takaisin koneelle. Pois jaloista, niin sanoakseni. Poika oli luokkakaverillaan yökylässä ja nyt ei keksinyt mitään tekemistä kotona, mies päätti että leivotaan korvapuusteja.

Taustan uudet kujeet löytyivät thecutestblogontheblock.

lauantai 5. marraskuuta 2011

Pyhäinmiestenpäivä






Ajattelin sytyttää kynttilän rakkaiden muistoille. Tässä kaunis kuva tännekin. Isä ja äiti mielessäni lähden tänään viemään poikaa jalkapallomatseihin. Illalla sitten laitan kynttilöitä palamaan. 

Arvatkaapa mikä laulu tuli mieleen näistä kynttilöistä?? Nyt sytytämme kynttilän, se liekkiin leimahtaa :) Poika sanoi juuri että: älä. Ei siis näin aikasin vielä lauleskella ;)

Rauhallista pyhäpäivää kaikille. Kaikkien pyhien päivää eli pyhien miesten päivää. Pyhimysten ja muiden muistoille. (wikipediasta)

tiistai 1. marraskuuta 2011

Tulevaisuus näyttää turvatulta

Valmistun joulukuussa lähihoitajaksi ja eilen sain tietää että saan jatkaa vakituisena nykyisessä oppisopimuspaikassani. Aivan ihanaa suorastaan. Monta määräaikaista sijaisuutta onkin tässä elämässä jo tullut tehtyä. Katseeni siintää jo kauas monen vuoden päähän, jossa aion jatkaa opiskeluja sairaanhoidon parissa, joko lähihoitajan sairaahoito ja huolenpito tai sitten suoraan sairaanhoitajaksi. Painoalueena lapset. Toki tuo kotihoito on edelleen kiinnostava työpaikka ja voisin joku kesä taas mennä kesätytöksi sinne tekemään kuukauden tai parin keikkaa. Saman kunnan työntekijänä kesälomatkaan ei kärsi näistä "keikoista". Olo on kerrassaan mainio.