lauantai 14. elokuuta 2010

Muffinsseja


Muffinssit Omena/Mustikka

2 munaa

2 dl sokeria

50 g voita

1 dl maitoa

3 dl vehnäjauhoja

1½ tl leivinjauhetta

1tl vanilijasokeria


Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi, sulata voi ja sekoita maitoon. Lisää voi-maitoseos taikinaan sekoita reippaasti. Sekoita leivinjauhe ja vanilijasokeri vehnäjauhoihin ja lisää ne taikinaan.

Laita esim. 1 dl mustikoita sekaan ja annostele muffinssivuokiin.

Paista 200 asteessa kypsiksi, varo etteivät pala!

Tai 2 omenaa lohkottuina allaolevan maustekeitoksen kanssa.



2 isoa omenaa

Omenat lohkoiksi ja kiehumaan 5-10 min näiden sekaan:

Valuta neste pois ennen kuin lisäät taikinaan.

1rkl sitruunamehua

1 dl siirappia

1/2 dl vaahterasiirappia

1/2 dl sokeria

1 dl vettä

1/2-1 dl rusinoita

1tl kanelia

1 tl jauhettua kaardemummaa

torstai 12. elokuuta 2010

Suomenkierros


Lähdettiin kotimaan kierrokselle. Ensimmäinen pysäkki Tampere, kummitytöt ja kummitäti. Vietiin tuliasia ja yövyttiin Härmälän leirintäalueella. Poika sai kavereita sorsaperheestä ruisleivällä.









Toinen pysäkki löytyi Virroilta pojan kummitädin luota. Siellä oli myrsky tehnyt tuhojaan rannalla, kaatanut siis puita. Mutta hyvin pojat mahtui onkimaan ja minä kävin aamu-uinnilla ennen seuraavaa määränpäätä.





Ähtärin eläinpuisto kierrettiin, vaikka tulikin sadekuuroja välillä. Kivoimmat oli sudet ja saukko. Sieltä lähdettiin Käymään Tuurin kyläkauppaa ihmettelemään.








Yöksi jäätiin Töysän Sepänniemeen. Omistajalla oli aina ihana söpöläinen harmaa kissumirri johon poika ihastui.







Sitten käytiin aamulla Tuurissa uudelleen kun ei satanut niin kovasti, vain pieniä kuuroja. Labyrinttimaailma oli pakko kokea. (rahastuksen meininkiä, mutta kaikki 3 me sinne mentiin kuitenkin)





Ennenkuin minulla oli loma alkanut pojat olivat jo kiertäneen Tykkimäen ja Visulahden paikat. Joten tänä kesänä poika on saannut käydä huvittelemassa. Vaarin kanssa laivalla ja mummin kanssa Sealife ja Korkeasaari. Ei voi väitttää että olisi ollut tylsä kesä pojalla!

lauantai 7. elokuuta 2010

Kreikanmeri




Näkymä Kos:n kaupunkiin









Hippokrateen sanotaan istuttaneen tämän Plaanipuun siemenen ja opettaneen sen varjossa. "Hippokrateen vala"









Etelänpuolen merta. Ihania pyöreitä/sileitä/värikkäitä kiviä.









Nissorys -saaren tulivuorikraateri











Raunioilla löytyi yhdet pystyssä olevat pylväät.








Johanniittiritareidenlinnoitus, ja hyvin kaunis patsas ;)






Ilma oli aurinkoinen ja kuuma, asfaltti, betoni, hiekka kaikki hohkaavat kuumuutta. Iho ei käristynyt kellään. Pojat ajoivat kartinkia yhtenä päivänä. Maisteltiin paikallisia ruokia, gyros, souvlaki, fetasalaatti, yms. Hyvää oli ja maha täyttyi.