Joulukuuta siis.
Käytiin pojan kanssa elokuvissa Helsingissä, mietittiin mistä Tennispalatsi on saannut nimensä, kun Töölön kisahalli oli kovin saman muotoinen, jahka siellä lyöty palloa? Jos joku tietää saa infota.
Sen jälkeen mentiin eläinmuseoon nähtiin luurankoja ja muita elukoita, ötököitä, perussettiä lomalaisilla siis.
Sealife on vielä listalla, tällä viikolla vielä ehtii näkemään joulukuusen siellä.
Uutena Vuotena tulee vieraita, paukutellaan ja pelataan kinectin pelejä. Syödään tietysti!
tiistai 28. joulukuuta 2010
lauantai 25. joulukuuta 2010
Joulupäivän jorinoita
Sisko oli kaks yötä ja lähti kotio kohti junalla. Poika on tuskaillut noita legon Star Wars kasaamisia iteppähän toivoi niit ;)
Sain lahjaksi 2 kaulaliinaa, kirjan, dvd:n, punaista viiniä, korun ja koruaineksia, kynttilän, hello heimo mukin =) villasukat ja lisää suklaata ettei pääse paleltumaan pakkasilla.
Joulu meni rennosti niin kuin pitkin. Kurkkukipu on ainoa ja yskä joka on kiristänyt pinnaa kun ei saa nukuttua tai sitten ukko kuorsaa... GRR!
En leiponutkaan mitään tänä jouluna, ei ole kyllä tehnytkään mieli. Laatikot tein ja hyvin onnistui, kinkusta tuli mehevää, kalkkunasta hieman kuivaa mun makuun, salaatit erinomaisia jne. jne.
Sain lahjaksi 2 kaulaliinaa, kirjan, dvd:n, punaista viiniä, korun ja koruaineksia, kynttilän, hello heimo mukin =) villasukat ja lisää suklaata ettei pääse paleltumaan pakkasilla.
Joulu meni rennosti niin kuin pitkin. Kurkkukipu on ainoa ja yskä joka on kiristänyt pinnaa kun ei saa nukuttua tai sitten ukko kuorsaa... GRR!
En leiponutkaan mitään tänä jouluna, ei ole kyllä tehnytkään mieli. Laatikot tein ja hyvin onnistui, kinkusta tuli mehevää, kalkkunasta hieman kuivaa mun makuun, salaatit erinomaisia jne. jne.
torstai 23. joulukuuta 2010
Aaton aatto
Joulukuusi on sulatettu ja pystytetty, jonkun pitäisi vaan koristella se vielä. Porkkana- ja lanttulaatikot on valmiina, perunalaatikko vaatii vielä tuunausta. Kinkku huoneenlämmössä. Tupa täynnä tuoksuja taas tänään!
tiistai 21. joulukuuta 2010
Vielä huominen...
... työpäivä ja sitten alkaa loma! Jes, Jes!
Joulukuusi on hankittuna pihalla, torstaina sisään sulamaan ja koristelua! Laatikot pitää itse tehdä tänä vuonna, ke tai to en ole vielä aikatauluttanut sitä hommaa. Parempiahan ne on kun saavat maustua. Aion tehdä myös bataatti-perunasosekeittoa-tuorejuustolla. Joulukakku saada jäädä leipomatta kun ei ole montaa herkkusuuta tänä vuonna käymässä. Suklaata on töistä saanut roudata ihan liikaakin lapsosten antamina. Joulupukin lahjasäkki on ihan ääriä myöden täynnä. Poika sitä voi ihmetellä ;) EI koskea!
Olin perjantaina Helsingissä autolla ja jouduin kolariin. Hieman oli liukasta ja renkaat sutii ja autot liukuu vaikka pitäisi pysähtyä. Itse sain pysähdyttyä etten juuri ja juuri törmää edessä olevaan autoon, vilkaisin taustapeiliin ja mies takana olevassa autossa ei saa autoa pysäytettyä. Onneksi ei tullut kuin peltivaurioita ja hänellä vakuutuksen kunnossa.
Mitäs muuta jouluruokaa tarjoaa kunnon väki; sienisalaattia, maksapateeta, juustosalaattia, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikkoa. Kalkkunanfileetä pekonikääreessä, kinkkua, graavilohta, leipää, riisipuuroa, juustoja, suklaata. Unohtuiko jotain? Rosollia!
Tuo kuva on viime vuoden tontusta =)
Joulukuusi on hankittuna pihalla, torstaina sisään sulamaan ja koristelua! Laatikot pitää itse tehdä tänä vuonna, ke tai to en ole vielä aikatauluttanut sitä hommaa. Parempiahan ne on kun saavat maustua. Aion tehdä myös bataatti-perunasosekeittoa-tuorejuustolla. Joulukakku saada jäädä leipomatta kun ei ole montaa herkkusuuta tänä vuonna käymässä. Suklaata on töistä saanut roudata ihan liikaakin lapsosten antamina. Joulupukin lahjasäkki on ihan ääriä myöden täynnä. Poika sitä voi ihmetellä ;) EI koskea!
Olin perjantaina Helsingissä autolla ja jouduin kolariin. Hieman oli liukasta ja renkaat sutii ja autot liukuu vaikka pitäisi pysähtyä. Itse sain pysähdyttyä etten juuri ja juuri törmää edessä olevaan autoon, vilkaisin taustapeiliin ja mies takana olevassa autossa ei saa autoa pysäytettyä. Onneksi ei tullut kuin peltivaurioita ja hänellä vakuutuksen kunnossa.
Tuo kuva on viime vuoden tontusta =)
keskiviikko 15. joulukuuta 2010
Vuosi jäljellä
Pitkän odottelun jälkeen tuli koulutehtävän tulos nettiin, kiitettävä tupsahti vaikka eka versio ei kelvannut ja jotain sutaisin lisää =) Pitäisi vaan luottaa itseensä enemmän. Tästä sitten tutkinnonsuoritussuunnitelmaa tekemään hyvillä mielin, perjantaihin mennessä pitäisi palauttaa... miten niin viime tippaan menee, ei ole vielä myöhässä!
5 työpäivää ennen joululomaa! Ei millään jaksaisi. Huomenna töissä koko talon joulujuhlat pihapiirissä. Jouluinen ikkuna (tein pahvilaatikon sisään seimikuvaelman) lumitunneli, heijastikeiju, rengasrata, joulukuusen koristelu, korvatunturin valloitus ja tietenkin mehua ja piparia ja lapsille joulupussit. Yhteislaululla aloitetaan ja herkkuihin lopetetaan.
Perjantaina keskustaan siskon kanssa treffeille. Lauantaina tulee raumalaiset käymään. Sunnuntaina voisi aloitella joulusiivouksia ja sitten vielä ma-ti-ke töitä kunnes alkaa loma!
5 työpäivää ennen joululomaa! Ei millään jaksaisi. Huomenna töissä koko talon joulujuhlat pihapiirissä. Jouluinen ikkuna (tein pahvilaatikon sisään seimikuvaelman) lumitunneli, heijastikeiju, rengasrata, joulukuusen koristelu, korvatunturin valloitus ja tietenkin mehua ja piparia ja lapsille joulupussit. Yhteislaululla aloitetaan ja herkkuihin lopetetaan.
Perjantaina keskustaan siskon kanssa treffeille. Lauantaina tulee raumalaiset käymään. Sunnuntaina voisi aloitella joulusiivouksia ja sitten vielä ma-ti-ke töitä kunnes alkaa loma!
tiistai 7. joulukuuta 2010
Lumista iloa
Ihania ja ajattelemisen aihetta antavia Lassi ja Leevi ekologistataidetta. Pitääkin käydä kirjastosta lainaamassa pari opusta.
Nämä ja paljon lisää ideoita lumiukkoihin löytyy mm. täältä
sunnuntai 5. joulukuuta 2010
kynttiläkurssilla
![]() |
| Glögipurkista tehty raidallinen liukuvärjätty kynttilä. |
| Aluksi valmiseltiin, langat, purkit, värilaatat |
| Värilaattoja jähmettymässä, sulatettiin vesihauteessa tölkissä parafiinia ja väriä joka kaadettiin laatikon pohjalle, levystä saa hyviä väripaloja kynttilöiden pohjalle liukuvärjäystä varten |
| Värilaattoja palasina, purkkeja, tikkuja, lankoja, muotteja |
| silikoninenmuffiinivuoka, väriä paloina pohjalla, kuumaa parafiinia päälle ja tönköksi dippailtu lanka pystyyn |
| Ja niin tuli nämä muffiinikynttilät |
| Pringles purkin pohjalla sinisen kynttilän paloja, päälle kaadetaan kuumaa parafiinia ja saadaa alla olevia Itsenäisyyspäivän kynttilöitä |
![]() |
| Pienet edessä olevat kynttilät on tehty muovistenshampanjalasien avulla, hempeitä pastillisävyjä |
| steariini-parafiiniseoksesta syntyy dippaamalla pitkiäkynttilöitä |
| kiharalla ja röpelöpintaisena, myös sileät onnistuivat aloittelijalta =) |
| Erään pariskunnan 25 kg parafiinia la/su aikana valettuna, ihan kaikki eivät mahtuneet kuvaan. |
Minulle oli varattuna 15 kg parafiinia ja 1 kg steariinia, osan toin kotiin ja n. 10 kg käytin siellä 2,5 kg myin naapuriharrastelijalle jolta loppui aineet kesken. Jouluna voidaan tehdä pojan kanssa muutama kynttilä.
lauantai 4. joulukuuta 2010
Puuhaviikonloppu
Tarkoitus on tehdä ja ehtiä vaikka mitä!
Tryffeleitä ensiviikonloppua varten, voi kyllä olla että teen vasta viikolla kahtotaan...
250 g kookosrasvaa (sulata ja jäähdytä)
2 munaa, 2 dl tomusokeria (vaahdota)
sihtaa 1dl kaakaojauhetta, lisää rasva vaahtoon.
vatkaa kunnes jämäköityy (3-5 min)
(kokeilen laittaa sekaan mariannerouhetta)
Kynttilöitä lähden ihan kohta tekemään, kameran kanssa tottakai!
Tryffeleitä ensiviikonloppua varten, voi kyllä olla että teen vasta viikolla kahtotaan...
250 g kookosrasvaa (sulata ja jäähdytä)
2 munaa, 2 dl tomusokeria (vaahdota)
sihtaa 1dl kaakaojauhetta, lisää rasva vaahtoon.
vatkaa kunnes jämäköityy (3-5 min)
(kokeilen laittaa sekaan mariannerouhetta)
Kynttilöitä lähden ihan kohta tekemään, kameran kanssa tottakai!
lauantai 27. marraskuuta 2010
Mainosta
Olisipa jo ensi viikon lauantai! Silloin pääsee tekemään kynttilöitä, ei jaksaisi millään odottaa kansalaisopiston kurssina alkamista. Olen pakkaillut jo tarvikkeita; sanomalehtiä, maitotölkkejä, purkkeja ja purnukoita. Pitää saada jostain tyhjiä Pringles purkkeja niistä saa komeita pyöreitä isoja kynttilöitä. Katotaan miten akan käy kun sinne pääsee dippailemaan ja sulattelemaan. Ostin jopa kissanruoka purkin kun on niin mukavan muotoinen muovimuotti ja vien työkaverille ruoat.
Ystävän blogia voisin 1 synttäreiden kunniaksi vähän mainostaa! Nuo Pikku-Myyt ovat aivan mainion näköisiä, käykääpäs kurkkimassa Viiriänen.
Ystävän blogia voisin 1 synttäreiden kunniaksi vähän mainostaa! Nuo Pikku-Myyt ovat aivan mainion näköisiä, käykääpäs kurkkimassa Viiriänen.
perjantai 26. marraskuuta 2010
Kuu loppumassa jo!
HUI KAUHISTUS!
Marraskuu loppumaisillaan! Rahat vähissä, mutta kyllä sitä on jo osteltu joululahjoja, kynttiläkurssi ensi viikonloppuna, pojalle vaatteita, jotain kivaa itselle jne. Pikkujoulut on jäännyt väliin ehkä vielä joku kutsu tulisi minne voisi osallistua ihan vaan ittenään ilman mukulaa ;)
1½ sukkaa tehty itselle, kummipojan vanttuut on yhtä peukkua vaille valmiita, myssy ja kaulaliinasta puuttuu metri, siis kaikenlaista käsityötä on marraskuussa tehty.
Pakkasta on ja luntakin Etelä-Suomessa onneksi, pimeys ja kurahousukelit on väistyneet pulkkamäen alta pois. Toivotaan että pakkasta ja lunta on koko talven, liioitella ei sitten tarvii! Viime talvi oli aikas kylymä. Ostin jo viikon palelun jälkeen semmoset pohjalliset kenkiin notta luulis tarkenevan. Koulutehtävien arvosanoja jännätään mitä tulee, meneekö heittämällä läpi vai saako jotain ihan kiitettävääkin. Ammatisanastosta sain 2 (hyvä) meikäläisen lukion kertaa kertaamalla kolme kertaa läpi pääsyt ovat ehkä tuottaneet tulosta 15 vuoden viiveellä ;)
Marraskuu loppumaisillaan! Rahat vähissä, mutta kyllä sitä on jo osteltu joululahjoja, kynttiläkurssi ensi viikonloppuna, pojalle vaatteita, jotain kivaa itselle jne. Pikkujoulut on jäännyt väliin ehkä vielä joku kutsu tulisi minne voisi osallistua ihan vaan ittenään ilman mukulaa ;)
1½ sukkaa tehty itselle, kummipojan vanttuut on yhtä peukkua vaille valmiita, myssy ja kaulaliinasta puuttuu metri, siis kaikenlaista käsityötä on marraskuussa tehty.
Pakkasta on ja luntakin Etelä-Suomessa onneksi, pimeys ja kurahousukelit on väistyneet pulkkamäen alta pois. Toivotaan että pakkasta ja lunta on koko talven, liioitella ei sitten tarvii! Viime talvi oli aikas kylymä. Ostin jo viikon palelun jälkeen semmoset pohjalliset kenkiin notta luulis tarkenevan. Koulutehtävien arvosanoja jännätään mitä tulee, meneekö heittämällä läpi vai saako jotain ihan kiitettävääkin. Ammatisanastosta sain 2 (hyvä) meikäläisen lukion kertaa kertaamalla kolme kertaa läpi pääsyt ovat ehkä tuottaneet tulosta 15 vuoden viiveellä ;)
lauantai 6. marraskuuta 2010
väännetään rautalangasta
Tämän päivän kutsujen emännälle vien tuliaiseksi Sinisydämen. Hankin siskolle nimpparilahjaksi koristesydämen ja ajattelin että siitä saa kivan mallin ;) Nyt on tässä oma tuotos
torstai 14. lokakuuta 2010
Minttua ja suklaata
Minttupalat (pellillinen)
pohja:
6 munaa
3 dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
5 dl vehnäjauhoja
5 rkl tummaa kaakaojauhetta
noin 1 maustemitta suolaa
200g sulatettua margariinia tai voita
1 1/2 dl kermaa (tai maitoa)
Kuorrute:
200g maustamatonta tuorejuustoa
100g tummaa suklaata (käytin taloussuklaata)
100 g after eight suklaata
3 rkl kermaa
pätkisrouhetta n. ½ pussillista
2 - 2 1/2 dl tomusokeria
Sulata rasva. Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Yhdistä kuivat ainekset ja siivilöi vaahdon joukkoon. Lisää jäähtynyt voisula ja kerma (tai maito). Sekoita huolellisesti, mutta varovaisesti isolla lusikalla sekaisin. Kaada leivinpaperilla vuoratulle pellille ja paista 175-200 asteisessa uunissa noin 25 min. (kiertoilmauunissa paistoin 150 asteessa 25 min keskitasolla) Nosta uunista ja anna jäähtyä.
Mittaa kerma kuumuutta kestävään astiaan tai kattilaan. Kuumenna liedellä tai mikrossa kuumaksi, mutta ei kiehuvaksi. Nosta liedeltä. Paloittele suklaa kuuman kerman joukkoon ja sekoita kunnes suklaa on kokonaan sulanut. Lisää tuorejuusto . Sekoita tasaiseksi. Sihtaa tomusokeria seokseen ja sekoita. Massan tulee olla pehmeää ja helposti levittyvää. Jos tomusokeria tulee liikaa ja seos muuttuu liian paksuksi, voit lisätä pikku tilkan kermaa joukkoon jotta saat seoksen juoksevammaksi. Lisää rouhittu pätkis viimeisenä.
Levitä suklaakuorrute pohjan päälle. Tee lusikalla epätasainen kuvio pintaan. Ripottele koristeita palojen päälle. Nosta viileään noin tunniksi. Irrota palat ja aseta tarjolle. Koristele suklaapalat vielä halutessasi tuoreilla mintunlehdillä.
Alkuperäinen ohje löytyy Marielta.
maanantai 4. lokakuuta 2010
Matelevaa aikaa
Kyllä on tämä päivä hitaasti edennyt. Liekö syynä ruotsinkielentunnit illalla, vai mikä on?
Haaste. Kommentoi jotenkin minua/Blogia. Jos et tunne henk.koht kerro mitä kirjoituksista on jäännyt mieleen minkälainen minä olen. Olisi kiva tietää ketä täällä käy kurkkimassa ja mitä minusta jää teille mieleen.
Nyt pillit pussiin ja poika autoon ja kohti tätiä joka lupasi ruokkia pojan ja vahtia sitä kun olen koulussa.
-Omppu
Haaste. Kommentoi jotenkin minua/Blogia. Jos et tunne henk.koht kerro mitä kirjoituksista on jäännyt mieleen minkälainen minä olen. Olisi kiva tietää ketä täällä käy kurkkimassa ja mitä minusta jää teille mieleen.
Nyt pillit pussiin ja poika autoon ja kohti tätiä joka lupasi ruokkia pojan ja vahtia sitä kun olen koulussa.
-Omppu
sunnuntai 3. lokakuuta 2010
Sumuinen sunnuntaiaamu
| Särölasihelmistä tehty kimallus |
| Ilmava koru lasi- ja lamppuhelmistä |
| metallinhohtoinen perhosia ja palluroita |
| Bonchili jatkaa vielä elossa, elokuussa leikkasin reippaasti latvat ja oksat, kesällä olin laittanut kiepille. |
| Tämän vuoden chilisato jää pieneksi, nämä ja pari muuta marjaa toisessa pensaassa vain. 3 ruukusta ei tullut yhtään mitään satoa! Jaa-a mikä lie mennyt pieleen tänä vuonna, kuumuus? |
lauantai 2. lokakuuta 2010
Lauantain löpinät
Takana on 3 työpäivää ja 3 koulutuspäivää. Tänään ehdin olla vain puolet koulutuspäivästä koska kohta lähdetään miehen ystävän häihin. Ihanaa laittautua ja panostaa ulkonäköön. Töihin tulee mentyä monesti verkkareissa ja tukka ponihännällä. Hiustenkasvatus projekti jatkuu. En en mene kampaamoon hakemaan helpotusta kuumaan tukkaan, sen verran verroitti kesäkuun leikkaus lopulta pituutta kun latvat oli ihan hiirenhäntä vain ja itse sitten tasoitin pariviikkoa kampaamo käynnistä latvat. Monta vuotta on antanut kasvaa... ja vieläkään ei ole yli olkapäiden. Imeytyyköhän tukka sisäänpäin nukkuessa? No pakkohan se on välillä leikata latvoja ja kerrostaa kun värjäilee niin hiukset kuluu ja heikkenee.
Ulkona on tällä viikolla ollut ihanat syyspäivät! Värit vahvistuu ja yöpakkasia on jo. Pihalle kun vilkaisee marja-aroniat vaan komistuu päivä päivältä. Nyt tuota koivua ei ole enää pihalla ei tarvitse niin kovin haravaoida omaa pihaa. Talkoissa riittää kuitenkin haravalle töitä.
Ulkona on tällä viikolla ollut ihanat syyspäivät! Värit vahvistuu ja yöpakkasia on jo. Pihalle kun vilkaisee marja-aroniat vaan komistuu päivä päivältä. Nyt tuota koivua ei ole enää pihalla ei tarvitse niin kovin haravaoida omaa pihaa. Talkoissa riittää kuitenkin haravalle töitä.
perjantai 24. syyskuuta 2010
keskiviikko 22. syyskuuta 2010
viikon keskellä
Tänään oli mukava päivä töissä. Saatiin juteltua minulle kiva kouluun liittyvä tehtävä, 4 lapsen kanssa sanallisia harjoituksia ääntämisen ja kuullunymmärtämisen auttamiseksi. Ajattelin suunnitella niin että n. kerran viikossa 30-45 min lasten kanssa tehdään erilaisia tehtäviä, sadutusta, numeroita, kirjaimia, mikä sana kuullostaa samalta (luu -kuu -suu)yms. Ihan kivaa kun lelto tuki minua tässä!
Päätä särkee, pelottaa että silmä on taas tulehtunut. Tarkkailen vielä pari päivää sitten lääkäriin...
Päätä särkee, pelottaa että silmä on taas tulehtunut. Tarkkailen vielä pari päivää sitten lääkäriin...
tiistai 21. syyskuuta 2010
Huopasta ja suopasta
| Nalleperhe tuli n. 5 min/nalle. Vielä ommella silmä, nenä ja suut, ehkä vähän fyllinkiä massuihin. Suomenlampaanvillaa. |
| Laukku oli kiva tehdä, halusin opetalla nuo nyörit ja sitten päätin tehdä veskan. Suomenlampaanvillaa. |
| Kärpässieneen kokeilin kuvion leikkaamista, ensin tein sisustan kovikkeeksi vanhoja paloja villaa, valkoisesta muotoilin sienen mallin ja lopuksi punaista päälle hattuun. Huovitin/vanutin ja muotoilin kuumassa ja kylmässä. Sitten leikkasin pilkut päälle, eli poistin varomasti punaista kerrosta niin että valkoinen tuli näkysviin. Suomenlampaanvillaa. |
| Ruusunvarren sisällä on oksa, lehti ja kukka tehty levyhuovutuksena ja muotoiltu samalla. Sitten vaan kukka rullalle ja pari tikkiä sinne tänne että saa muotoa. Ompelin lehden ja kukan kiinni varteen. Suomenlampaanvillaa. |
| Hattu tehty kaavalla merinovillasta. Ensin villat asetellaan kaavan molemmin puolin ja rullaillaan kuplamuovin sisällä varovasti että kiinteytyy / huopuu. Mäiskitään varovasti niin kauan kuin on sopivan kokoinen nuppiin. Sitten huuhdellaan suopa pois ja laitetaan hattutukkiin muotoilua varten, vasaraa, höyryrautaa, hierontaa, muotoilua ja Voilá hattu on valmis. |
tiistai 14. syyskuuta 2010
Tiistai ja sormet syyhyää
Olin tänään huovutusinfossa, ihan hyvä käydä niissä vaikka olenkin jo 2 kertaa aiemmin ollut kurssilla, muistuu mieleen perusasiat ja ei ala hötkyilemään ja hätäilemään. Lauantai ja sunnuntai siis menee villaa haistellessa =)
Viikonloppuna rentouduttiin aktiivisesti, naulattiin, sahattiin, katkottiin oksia, toiset käytti moottorisahaa ja tekivät kompostilaatikoitakin. Minä huolehdin ruokavarustelusta ja saatiin paistia uuniperunoilla ja salaatilla. Saunan jälkeen vielä omenapiirakkaa vanilijakastikkeella. Yötämyöten laulettiin ja iskettiin korttia pöytään. Joku jopa kehui meidän kaunista moniäänistä laulua =) Onneksi ei sentään älytty kaanonina tälläkertaa laulaa ;) Sitten varmaan olisi tupa hiljennetty aiemmin.
Kehityskeskustelua tänään töissä esimiehen tiimoilta, lupasin harjoitella palautteen antamista ja vastaanottamista sekä tiimin keskuudessa että lasten vanhempien kanssa. Vielä voi harjoitella tapaa millä lailla annetaan palautetta, ettei tulisi niin töksähtelevästi. Ja ettei sitten itse möksähdä liian helposti vaan osaa ottaa rakentavasti vastaan. Ja jostain syystä tuli myös esiin ajan käyttö olen vissiin aikas lailla kärsimätön ihminen, ainakin tutut tietävät sen =) Maailma pitäisi parantaa heti! ja Nyt!
Mukava uusi tiimi mutta yhden kanssa meillä on kohta sukset ristissä ja sauvat poikki jollei tehdä jotain. Kummallakin on niin erilainen tapa tehdä asioita. Ehdotin että mentäisiin kahdestaan palaveeraamaan lenkille työajalla, rennosti tutustumaan ja puhumaan niistä asioista mitkä on kummallekin tärkeitä työnkannalta ja työtavoista. Jospa me löytäisimme yhteisen sävelen ja sitten tiimikin alkaa toimimaan. Hänellä on ollut todella kärkkäitä mielipiteita asiasta kuin asiasta ja kokee että astun hänen varpailleen kaikenaikaa. Vaikka koetan ehdotella ja miettiä uusia tapoja miten voisin tehdä asioita toisin ja saada ryhmä toimimaan. No katsotaan milloin päästäisiin kävelylle. Toivon että hän olisi yhtä avoiminmielin kuin minäkin.
Viikonloppuna rentouduttiin aktiivisesti, naulattiin, sahattiin, katkottiin oksia, toiset käytti moottorisahaa ja tekivät kompostilaatikoitakin. Minä huolehdin ruokavarustelusta ja saatiin paistia uuniperunoilla ja salaatilla. Saunan jälkeen vielä omenapiirakkaa vanilijakastikkeella. Yötämyöten laulettiin ja iskettiin korttia pöytään. Joku jopa kehui meidän kaunista moniäänistä laulua =) Onneksi ei sentään älytty kaanonina tälläkertaa laulaa ;) Sitten varmaan olisi tupa hiljennetty aiemmin.
Kehityskeskustelua tänään töissä esimiehen tiimoilta, lupasin harjoitella palautteen antamista ja vastaanottamista sekä tiimin keskuudessa että lasten vanhempien kanssa. Vielä voi harjoitella tapaa millä lailla annetaan palautetta, ettei tulisi niin töksähtelevästi. Ja ettei sitten itse möksähdä liian helposti vaan osaa ottaa rakentavasti vastaan. Ja jostain syystä tuli myös esiin ajan käyttö olen vissiin aikas lailla kärsimätön ihminen, ainakin tutut tietävät sen =) Maailma pitäisi parantaa heti! ja Nyt!
Mukava uusi tiimi mutta yhden kanssa meillä on kohta sukset ristissä ja sauvat poikki jollei tehdä jotain. Kummallakin on niin erilainen tapa tehdä asioita. Ehdotin että mentäisiin kahdestaan palaveeraamaan lenkille työajalla, rennosti tutustumaan ja puhumaan niistä asioista mitkä on kummallekin tärkeitä työnkannalta ja työtavoista. Jospa me löytäisimme yhteisen sävelen ja sitten tiimikin alkaa toimimaan. Hänellä on ollut todella kärkkäitä mielipiteita asiasta kuin asiasta ja kokee että astun hänen varpailleen kaikenaikaa. Vaikka koetan ehdotella ja miettiä uusia tapoja miten voisin tehdä asioita toisin ja saada ryhmä toimimaan. No katsotaan milloin päästäisiin kävelylle. Toivon että hän olisi yhtä avoiminmielin kuin minäkin.
maanantai 6. syyskuuta 2010
lauantai 4. syyskuuta 2010
Siskolle pöllöjä
Siskollekin valmistui parissa illassa pöllöpipo. Silmät vaan loppui kesken, tosi isoja nappeja jäljellä joten hän saa itse kaivella nappivarastostaan lisäsilmiä tai sitten kaksi sivuilla olevaa nukkuvat ;) Lanka Nalle Aloevera n. 50 g, vihreä ja ohje sama kuin edellisissäkin pöllöissä alla.
Ja jollen kovin pahasti pieleen ennusta hän myös menee katsomaan pöllöelokuvan, Legenda suojelijoista pipo päässään ;) Polgara mielessään <3
Ja jollen kovin pahasti pieleen ennusta hän myös menee katsomaan pöllöelokuvan, Legenda suojelijoista pipo päässään ;) Polgara mielessään <3
torstai 2. syyskuuta 2010
Pöllöjä ja huivi
lauantai 14. elokuuta 2010
Muffinsseja
Muffinssit Omena/Mustikka
2 munaa
2 dl sokeria
50 g voita
1 dl maitoa
3 dl vehnäjauhoja
1½ tl leivinjauhetta
1tl vanilijasokeria
Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi, sulata voi ja sekoita maitoon. Lisää voi-maitoseos taikinaan sekoita reippaasti. Sekoita leivinjauhe ja vanilijasokeri vehnäjauhoihin ja lisää ne taikinaan.
Laita esim. 1 dl mustikoita sekaan ja annostele muffinssivuokiin.
Paista 200 asteessa kypsiksi, varo etteivät pala!
Tai 2 omenaa lohkottuina allaolevan maustekeitoksen kanssa.
2 isoa omenaa
Omenat lohkoiksi ja kiehumaan 5-10 min näiden sekaan:
Valuta neste pois ennen kuin lisäät taikinaan.
1rkl sitruunamehua
1 dl siirappia
1/2 dl vaahterasiirappia
1/2 dl sokeria
1 dl vettä
1/2-1 dl rusinoita
1tl kanelia
1 tl jauhettua kaardemummaa
torstai 12. elokuuta 2010
Suomenkierros
Lähdettiin kotimaan kierrokselle. Ensimmäinen pysäkki Tampere, kummitytöt ja kummitäti. Vietiin tuliasia ja yövyttiin Härmälän leirintäalueella. Poika sai kavereita sorsaperheestä ruisleivällä.
Toinen pysäkki löytyi Virroilta pojan kummitädin luota. Siellä oli myrsky tehnyt tuhojaan rannalla, kaatanut siis puita. Mutta hyvin pojat mahtui onkimaan ja minä kävin aamu-uinnilla ennen seuraavaa määränpäätä.
Ähtärin eläinpuisto kierrettiin, vaikka tulikin sadekuuroja välillä. Kivoimmat oli sudet ja saukko. Sieltä lähdettiin Käymään Tuurin kyläkauppaa ihmettelemään.
Yöksi jäätiin Töysän Sepänniemeen. Omistajalla oli aina ihana söpöläinen harmaa kissumirri johon poika ihastui.
Sitten käytiin aamulla Tuurissa uudelleen kun ei satanut niin kovasti, vain pieniä kuuroja. Labyrinttimaailma oli pakko kokea. (rahastuksen meininkiä, mutta kaikki 3 me sinne mentiin kuitenkin)
Ennenkuin minulla oli loma alkanut pojat olivat jo kiertäneen Tykkimäen ja Visulahden paikat. Joten tänä kesänä poika on saannut käydä huvittelemassa. Vaarin kanssa laivalla ja mummin kanssa Sealife ja Korkeasaari. Ei voi väitttää että olisi ollut tylsä kesä pojalla!
lauantai 7. elokuuta 2010
Kreikanmeri
Näkymä Kos:n kaupunkiin
Hippokrateen sanotaan istuttaneen tämän Plaanipuun siemenen ja opettaneen sen varjossa. "Hippokrateen vala"
Etelänpuolen merta. Ihania pyöreitä/sileitä/värikkäitä kiviä.
Nissorys -saaren tulivuorikraateri
Raunioilla löytyi yhdet pystyssä olevat pylväät.
Johanniittiritareidenlinnoitus, ja hyvin kaunis patsas ;)
Ilma oli aurinkoinen ja kuuma, asfaltti, betoni, hiekka kaikki hohkaavat kuumuutta. Iho ei käristynyt kellään. Pojat ajoivat kartinkia yhtenä päivänä. Maisteltiin paikallisia ruokia, gyros, souvlaki, fetasalaatti, yms. Hyvää oli ja maha täyttyi.
tiistai 27. heinäkuuta 2010
se soi ja soi ja soi
Tämä biisi on soinnut, soinnut, soinnut mun päässä monta päivää nyt sitten laitan teiänkin iloks tänne voitte laulaa mun mukana Maija Vilkkumaan Satumaatangoa!
Seiso hiljaa, pistä silmät kii
mulla on vaikutusvaltaa ja yhteyksiä poliisiin
yö on ahdas, meri höyryää
sä olet röyhkeä ja rietas, sut täytyy hiljentää
Älä sano mitään, mua ei kiinnosta
mä luen sun päiväkirjat, vien sinut vankilaan
mulla on koti siellä mistä näkee Tallinnaan
mä oon elänyt niin kauan, että voin tehdä mitä vaan
Ja joka yö soitan Satumaa-tangon
ja joskus tuntuu kuin joku huutais apua merellä päin
mä panen stereot lujempaa
Mulla on valtaa mä koulutan muita
ja kun mun ikkunan alla ne huutaa tää ei voi olla näin
mä menen takaisin nukkumaan
Sä tahdot paljon muttet mitään saa
ja sun turha on huutaa ja mahdotonta valittaa
yö kaikki ääriviivat vääristää
ja tämän tyyppiset tapaukset huomiotta jätetään
Älä sano mitään, mua ei kiinnosta
mä ammun sua haulikolla, suljen sut vankilaan
sä et tiedä mitään, isäs joutunut ei sotimaan
mä oon kontannut niin kauan että voin tehdä mitä vaan
Ja joka yö soitan Satumaa-tangon...
Ja niin kaunis on tää hiljaisuus
ja viima joka ei koskaan mua saa
ja niin suuri on yö ja avaruus
ja pelko joka saa aamuun luottamaan
Seiso hiljaa, pistä silmät kii
mulla on vaikutusvaltaa ja yhteyksiä poliisiin
yö on ahdas, meri höyryää
sä olet röyhkeä ja rietas, sut täytyy hiljentää
Älä sano mitään, mua ei kiinnosta
mä luen sun päiväkirjat, vien sinut vankilaan
mulla on koti siellä mistä näkee Tallinnaan
mä oon elänyt niin kauan, että voin tehdä mitä vaan
Ja joka yö soitan Satumaa-tangon
ja joskus tuntuu kuin joku huutais apua merellä päin
mä panen stereot lujempaa
Mulla on valtaa mä koulutan muita
ja kun mun ikkunan alla ne huutaa tää ei voi olla näin
mä menen takaisin nukkumaan
Sä tahdot paljon muttet mitään saa
ja sun turha on huutaa ja mahdotonta valittaa
yö kaikki ääriviivat vääristää
ja tämän tyyppiset tapaukset huomiotta jätetään
Älä sano mitään, mua ei kiinnosta
mä ammun sua haulikolla, suljen sut vankilaan
sä et tiedä mitään, isäs joutunut ei sotimaan
mä oon kontannut niin kauan että voin tehdä mitä vaan
Ja joka yö soitan Satumaa-tangon...
Ja niin kaunis on tää hiljaisuus
ja viima joka ei koskaan mua saa
ja niin suuri on yö ja avaruus
ja pelko joka saa aamuun luottamaan
torstai 22. heinäkuuta 2010
Torstain topinat
Pojat lähti ekalla lomareissulle Kouvolaan ja Tykkimäelle toissapäivänä kun minä menin töihin. Eilen ja tänään on vapaata. Eilen siivoilin ja tänään laiskottelen kun tuli hankittua kaverin kanssa päänsärkyä eilen ;)
Ulkoa kuuluu aina vaan tuota katonpuhdistuksen meteliä. Vielä on monta kattoa jäljellä.. Onneks viikon päästä alkaa loma ja päästään kaikki pakoon tätä meteliä!
Chilit ei tänä vuonna ole kukkineet ollenkaan, mikä lie huono lajike ? Mies vei yhden ruukun töihin ja se kuulema kukkii! Pitääkin muistuttaa että hakee sen kukan nyt kotiin ettei se lakastu siellä töissä loman aikana.
Huomenna alkaa viimeinen työputki, 7 päivää ja sitten se kauan odotettu loma =)
Ulkoa kuuluu aina vaan tuota katonpuhdistuksen meteliä. Vielä on monta kattoa jäljellä.. Onneks viikon päästä alkaa loma ja päästään kaikki pakoon tätä meteliä!
Chilit ei tänä vuonna ole kukkineet ollenkaan, mikä lie huono lajike ? Mies vei yhden ruukun töihin ja se kuulema kukkii! Pitääkin muistuttaa että hakee sen kukan nyt kotiin ettei se lakastu siellä töissä loman aikana.
Huomenna alkaa viimeinen työputki, 7 päivää ja sitten se kauan odotettu loma =)
perjantai 16. heinäkuuta 2010
Farkkuhame
torstai 15. heinäkuuta 2010
maanantai 12. heinäkuuta 2010
Kesä essee
Seikkailin netissä tapani mukaan ja satuin käymään Ai kauheeta blogissa ja sieltä sitten otan tämän meemin. Eli
Mitä minä teen tänä kesänä 2010
Kesä on jo puolessa ennen kuin törmäsin tähän Kesä essee-ideaan. Olen jo jäännut omasta työpaikasta "kesätauolle" eli otin virkavapaata, jotta pääsin kokeilemaan kykyjäni toisenlaisessa hoitomaailmassa. Nyt siellä on tänään alkanut 3 viikko. Kaikki on kivaa ja mukavaa. Viihdyn oikein hyvin mummojen ja pappojen auttajana. Yksi työkaveri pisti "vähän" hermoon tänään. Tänäänkin oli taas jokaisen resurssit kovassa käytössä. Sairaanhoitajat selvitti sekalaista lääkkeenjakoa, lähihoitajat suunnitteli loppuviikon töitä ja pomo sai työvuoroja väännettyä ja käännettyä. Minä jälleen kerran korjasin työkavereiden matkalaskuliitettä exel-taulukon osaaminen, jotta pysyy kaavat kunnossa, ei ole heidän vahvinta aluettaan. Tietokonehommathan multa sujuu, joten oli kiva auttaa.
Kun tuolla loppuu työrupeama ja olen monta ihanaa uutta kokemusta hoitoalasta rikkaampi (ja viisaampi). Alkaa oikea kesäloma. Lähdemme perheen kanssa Kos:lle Kreikkaan. Kriteerit paikan valinnalle oli. 1. uima-allas 2. ilmastointi 3. prätkäteitä 4. kreikkalainensalaatti ;)
Siellä viikko ja sitten takaisin kotosuomeen. Mietittiin josko otetaan mökkivuokralle jostain itäsuomesta ja mennään tutustumaan miehen suvun kotiseutuun. Itse en ole Mikkeliä idemmässä käynnyt; matkailu avartaa ts. Pohjoisin paikka on Kainuu ja läntisin Rauma. Etelässä Hanko, siellä suoritettiin siskon kanssa sukelluspätevyyttä joskus 19 v sitten!
Ai kamala kuinka on aika mennyt eteenpäin ja kyllä sen perästä näkee... Viime vuonna ostetut shortsit ei mahu jalkaan. Tai siis jalkaan mahtuu mutta ei mene kiinni. Tai ehkä mun perälihakset on vaan ylikehittyneet ;) No enivei. Silmätulehdus on voitettu! Ja taas saa lenkkeillä. Kuka hullu nyt lähtee näillä 33 asteen helteillä salille kun voi juosta paarmoja ja hyttysiä pururadalla metsässä karkuun. Ne vasta on hyviä kirittäjiä ja jos on sauvojen kanssa liikkeellä niin ei tule kukaan juttelemaankaan kun on hengenvaarassa huitomisen takia. Mp3 soi täysiä milloin U2, milloin Queenia tai jotain muuta siltä väliltä.
Elokuussa loppuu lomat kun koulualkaa ja poika lähtee toiselle luokalle ja minä uuteen työpisteeseen. Viskareiden ryhmään päiväkodille. 22 lasta joista yli puolet "rauhallisia" poikia ;) Vilinää ja vilskettä koko vuosi täynnä. Voi olla että loput lomapäivät tulee nopeasti käyttöön...
Mitä minä teen tänä kesänä 2010
Kesä on jo puolessa ennen kuin törmäsin tähän Kesä essee-ideaan. Olen jo jäännut omasta työpaikasta "kesätauolle" eli otin virkavapaata, jotta pääsin kokeilemaan kykyjäni toisenlaisessa hoitomaailmassa. Nyt siellä on tänään alkanut 3 viikko. Kaikki on kivaa ja mukavaa. Viihdyn oikein hyvin mummojen ja pappojen auttajana. Yksi työkaveri pisti "vähän" hermoon tänään. Tänäänkin oli taas jokaisen resurssit kovassa käytössä. Sairaanhoitajat selvitti sekalaista lääkkeenjakoa, lähihoitajat suunnitteli loppuviikon töitä ja pomo sai työvuoroja väännettyä ja käännettyä. Minä jälleen kerran korjasin työkavereiden matkalaskuliitettä exel-taulukon osaaminen, jotta pysyy kaavat kunnossa, ei ole heidän vahvinta aluettaan. Tietokonehommathan multa sujuu, joten oli kiva auttaa.
Kun tuolla loppuu työrupeama ja olen monta ihanaa uutta kokemusta hoitoalasta rikkaampi (ja viisaampi). Alkaa oikea kesäloma. Lähdemme perheen kanssa Kos:lle Kreikkaan. Kriteerit paikan valinnalle oli. 1. uima-allas 2. ilmastointi 3. prätkäteitä 4. kreikkalainensalaatti ;)
Siellä viikko ja sitten takaisin kotosuomeen. Mietittiin josko otetaan mökkivuokralle jostain itäsuomesta ja mennään tutustumaan miehen suvun kotiseutuun. Itse en ole Mikkeliä idemmässä käynnyt; matkailu avartaa ts. Pohjoisin paikka on Kainuu ja läntisin Rauma. Etelässä Hanko, siellä suoritettiin siskon kanssa sukelluspätevyyttä joskus 19 v sitten!
Ai kamala kuinka on aika mennyt eteenpäin ja kyllä sen perästä näkee... Viime vuonna ostetut shortsit ei mahu jalkaan. Tai siis jalkaan mahtuu mutta ei mene kiinni. Tai ehkä mun perälihakset on vaan ylikehittyneet ;) No enivei. Silmätulehdus on voitettu! Ja taas saa lenkkeillä. Kuka hullu nyt lähtee näillä 33 asteen helteillä salille kun voi juosta paarmoja ja hyttysiä pururadalla metsässä karkuun. Ne vasta on hyviä kirittäjiä ja jos on sauvojen kanssa liikkeellä niin ei tule kukaan juttelemaankaan kun on hengenvaarassa huitomisen takia. Mp3 soi täysiä milloin U2, milloin Queenia tai jotain muuta siltä väliltä.
Elokuussa loppuu lomat kun koulualkaa ja poika lähtee toiselle luokalle ja minä uuteen työpisteeseen. Viskareiden ryhmään päiväkodille. 22 lasta joista yli puolet "rauhallisia" poikia ;) Vilinää ja vilskettä koko vuosi täynnä. Voi olla että loput lomapäivät tulee nopeasti käyttöön...
keskiviikko 7. heinäkuuta 2010
Kerran kuussa päivitys
Kuukausi meni että heilahti, kameran piuha edelleen kadoksissa.. Ei siis kuvia luvassa vieläkään. Poika on ollut YU-leirillä, Jalkapallokoulussa. Viikon kummassakin. Vaarin luona (risteily mm.) Mummin luona (Korkeasaari, Sealife). Juhannusta käytiin Raumalla katsastamassa. Paikalla oli 9 aikuista (jos lasketaan yksi mummi mukaan) 5 lasta. Grilli kävi kuumana ja meressä polskuteltiin.
Jalkapallo matseja katseltu lähes kaikki. Nyt menee Saksa-Espanja tuolla toisessa telkussa.
Sisko oli meillä auttamassa pojan vahtimisessa. Kiitos!
Itse olen toista viikko kotihoidossa heilumassa kesätyttönä. Olen suihkutellut, vuodepessyt, kaupassa käyttänyt, käynnyt kaupassa, mitannut verensokeria, verenpainetta. Jakanut lääkkeitä, antanut lääkkeitä. Jutellut ja kuunnelut. Kuumaa ja hikistä on ollut! Onneksi firman autossa on ilmastointi, omalla en olekaan joutunut kertaakaan vielä joutunut ajelemaan asiakaskäyntejä. Saishan siitä hyvät km-korvaukset, mutta ilmastointi näillä helteillä on kultaakin kalliimpaa...
Alennusmyynneistä on löytynyt uusia vaatteita, pitäis vaan päästä noista kauhtuneista vaatteista päästä eroon, eli siis siivota kaapit ;)
Loma on siis vain pojalla toistaiseksi, miehellä alkaa 2 viikonpäästä ja minulla 3 viikon... Sitä odotellessa!
Suunnitteilla on viedä kummipoika palloa pelaamaan ja jätskille, kummitytön kanssa myös jotain kivaa. Oman pojan vieminen parturiin!
Ainiin meinasi unohtua; poika innostui vihdoin (kuuman ilman painostuksesta tai mökin ihanasta uimarannasta) uimaan järvessä! Pari vuotta sitten tuli stoppi ei tiedetä miksi mutta nyt taas innoistui ja ihan omasta tahdosta. Hyvä niin ;)
Jalkapallo matseja katseltu lähes kaikki. Nyt menee Saksa-Espanja tuolla toisessa telkussa.
Sisko oli meillä auttamassa pojan vahtimisessa. Kiitos!
Itse olen toista viikko kotihoidossa heilumassa kesätyttönä. Olen suihkutellut, vuodepessyt, kaupassa käyttänyt, käynnyt kaupassa, mitannut verensokeria, verenpainetta. Jakanut lääkkeitä, antanut lääkkeitä. Jutellut ja kuunnelut. Kuumaa ja hikistä on ollut! Onneksi firman autossa on ilmastointi, omalla en olekaan joutunut kertaakaan vielä joutunut ajelemaan asiakaskäyntejä. Saishan siitä hyvät km-korvaukset, mutta ilmastointi näillä helteillä on kultaakin kalliimpaa...
Alennusmyynneistä on löytynyt uusia vaatteita, pitäis vaan päästä noista kauhtuneista vaatteista päästä eroon, eli siis siivota kaapit ;)
Loma on siis vain pojalla toistaiseksi, miehellä alkaa 2 viikonpäästä ja minulla 3 viikon... Sitä odotellessa!
Suunnitteilla on viedä kummipoika palloa pelaamaan ja jätskille, kummitytön kanssa myös jotain kivaa. Oman pojan vieminen parturiin!
Ainiin meinasi unohtua; poika innostui vihdoin (kuuman ilman painostuksesta tai mökin ihanasta uimarannasta) uimaan järvessä! Pari vuotta sitten tuli stoppi ei tiedetä miksi mutta nyt taas innoistui ja ihan omasta tahdosta. Hyvä niin ;)
maanantai 7. kesäkuuta 2010
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)












