torstai 14. lokakuuta 2010

Minttua ja suklaata

Minttupalat (pellillinen)
pohja:
6 munaa
3 dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
5 dl vehnäjauhoja
5 rkl tummaa kaakaojauhetta
noin 1 maustemitta suolaa
200g sulatettua margariinia tai voita
1 1/2 dl kermaa (tai maitoa)

Kuorrute:
200g maustamatonta tuorejuustoa
100g tummaa suklaata (käytin taloussuklaata)
100 g after eight suklaata
3 rkl kermaa
pätkisrouhetta n. ½ pussillista
2 - 2 1/2 dl tomusokeria

 Sulata rasva. Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Yhdistä kuivat ainekset ja siivilöi vaahdon joukkoon. Lisää jäähtynyt voisula ja kerma (tai maito). Sekoita huolellisesti, mutta varovaisesti isolla lusikalla sekaisin. Kaada leivinpaperilla vuoratulle pellille ja paista 175-200 asteisessa uunissa noin 25 min. (kiertoilmauunissa paistoin 150 asteessa 25 min keskitasolla) Nosta uunista ja anna jäähtyä.

Mittaa kerma kuumuutta kestävään astiaan tai kattilaan. Kuumenna liedellä tai mikrossa kuumaksi, mutta ei kiehuvaksi. Nosta liedeltä. Paloittele suklaa kuuman kerman joukkoon ja sekoita kunnes suklaa on kokonaan sulanut. Lisää tuorejuusto . Sekoita tasaiseksi. Sihtaa tomusokeria seokseen ja sekoita. Massan tulee olla pehmeää ja helposti levittyvää. Jos tomusokeria tulee liikaa ja seos muuttuu liian paksuksi, voit lisätä pikku tilkan kermaa joukkoon jotta saat seoksen juoksevammaksi. Lisää rouhittu pätkis viimeisenä.

Levitä suklaakuorrute pohjan päälle. Tee lusikalla epätasainen kuvio pintaan. Ripottele koristeita palojen päälle. Nosta viileään noin tunniksi. Irrota palat ja aseta tarjolle. Koristele suklaapalat vielä halutessasi tuoreilla mintunlehdillä.

Alkuperäinen ohje löytyy Marielta.

1 kommentti:

Nalle kirjoitti...

Taas yksi blogin vaihto mennyt nyt minun ajatuksia saa luka paikasta nk271010.wordpress.com