tiistai 28. joulukuuta 2010

28 päivä

Joulukuuta siis.

Käytiin pojan kanssa elokuvissa Helsingissä, mietittiin mistä Tennispalatsi on saannut nimensä, kun Töölön kisahalli oli kovin saman muotoinen, jahka siellä lyöty palloa? Jos joku tietää saa infota.

Sen jälkeen mentiin eläinmuseoon nähtiin luurankoja ja muita elukoita, ötököitä, perussettiä lomalaisilla siis.

Sealife on vielä listalla, tällä viikolla vielä ehtii näkemään joulukuusen siellä.

Uutena Vuotena tulee vieraita, paukutellaan ja pelataan kinectin pelejä. Syödään tietysti!

lauantai 25. joulukuuta 2010

Joulupäivän jorinoita

Sisko oli kaks yötä ja lähti kotio kohti junalla. Poika on tuskaillut noita legon Star Wars kasaamisia iteppähän toivoi niit ;)

Sain lahjaksi 2 kaulaliinaa, kirjan, dvd:n, punaista viiniä, korun ja koruaineksia, kynttilän, hello heimo mukin =) villasukat ja lisää suklaata ettei pääse paleltumaan pakkasilla.

Joulu meni rennosti niin kuin pitkin. Kurkkukipu on ainoa ja yskä joka on kiristänyt pinnaa kun ei saa nukuttua tai sitten ukko kuorsaa... GRR!

En leiponutkaan mitään tänä jouluna, ei ole kyllä tehnytkään mieli. Laatikot tein ja hyvin onnistui, kinkusta tuli mehevää, kalkkunasta hieman kuivaa mun makuun, salaatit erinomaisia jne. jne.

torstai 23. joulukuuta 2010

Aaton aatto

Joulukuusi on sulatettu ja pystytetty, jonkun pitäisi vaan koristella se vielä. Porkkana- ja lanttulaatikot on valmiina, perunalaatikko vaatii vielä tuunausta. Kinkku huoneenlämmössä. Tupa täynnä tuoksuja taas tänään!

tiistai 21. joulukuuta 2010

Vielä huominen...

... työpäivä ja sitten  alkaa loma! Jes, Jes!

Joulukuusi on hankittuna pihalla, torstaina sisään sulamaan ja koristelua! Laatikot pitää itse tehdä tänä vuonna, ke tai to en ole vielä aikatauluttanut sitä hommaa. Parempiahan ne on kun saavat maustua. Aion tehdä myös bataatti-perunasosekeittoa-tuorejuustolla. Joulukakku saada jäädä leipomatta kun ei ole montaa herkkusuuta tänä vuonna käymässä. Suklaata on töistä saanut roudata ihan liikaakin lapsosten antamina. Joulupukin lahjasäkki on ihan ääriä myöden täynnä. Poika sitä voi ihmetellä ;) EI koskea!

Olin perjantaina Helsingissä autolla ja jouduin kolariin. Hieman oli liukasta ja renkaat sutii ja autot liukuu vaikka pitäisi pysähtyä. Itse sain pysähdyttyä etten juuri ja juuri törmää edessä olevaan autoon, vilkaisin taustapeiliin ja mies takana olevassa autossa ei saa autoa pysäytettyä. Onneksi ei tullut kuin peltivaurioita ja hänellä vakuutuksen kunnossa.

Mitäs muuta jouluruokaa tarjoaa kunnon väki; sienisalaattia, maksapateeta, juustosalaattia, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikkoa. Kalkkunanfileetä pekonikääreessä, kinkkua, graavilohta, leipää, riisipuuroa, juustoja, suklaata. Unohtuiko jotain? Rosollia!


Tuo kuva on viime vuoden tontusta =)

keskiviikko 15. joulukuuta 2010

Vuosi jäljellä

Pitkän odottelun jälkeen tuli koulutehtävän tulos nettiin, kiitettävä tupsahti vaikka eka versio ei kelvannut ja jotain sutaisin lisää =) Pitäisi vaan luottaa itseensä enemmän. Tästä sitten tutkinnonsuoritussuunnitelmaa tekemään hyvillä mielin, perjantaihin mennessä pitäisi palauttaa... miten niin viime tippaan menee, ei ole vielä myöhässä!

5 työpäivää ennen joululomaa! Ei millään jaksaisi. Huomenna töissä koko talon joulujuhlat pihapiirissä. Jouluinen ikkuna (tein pahvilaatikon sisään seimikuvaelman) lumitunneli, heijastikeiju, rengasrata, joulukuusen koristelu, korvatunturin valloitus ja tietenkin mehua ja piparia ja lapsille joulupussit. Yhteislaululla aloitetaan ja herkkuihin lopetetaan.

Perjantaina keskustaan siskon kanssa treffeille. Lauantaina tulee raumalaiset käymään. Sunnuntaina voisi aloitella joulusiivouksia ja sitten vielä ma-ti-ke töitä kunnes alkaa loma!

tiistai 7. joulukuuta 2010

Lumista iloa


Ihania ja ajattelemisen aihetta antavia Lassi ja Leevi ekologistataidetta. Pitääkin käydä kirjastosta lainaamassa pari opusta.






Nämä ja paljon lisää ideoita lumiukkoihin löytyy mm. täältä

sunnuntai 5. joulukuuta 2010

kynttiläkurssilla

Glögipurkista tehty raidallinen liukuvärjätty kynttilä.

Aluksi valmiseltiin, langat, purkit, värilaatat
Värilaattoja jähmettymässä, sulatettiin vesihauteessa tölkissä parafiinia ja väriä joka kaadettiin laatikon pohjalle, levystä saa hyviä väripaloja kynttilöiden pohjalle liukuvärjäystä varten
Värilaattoja palasina, purkkeja, tikkuja, lankoja, muotteja
 

silikoninenmuffiinivuoka, väriä paloina pohjalla, kuumaa parafiinia päälle ja tönköksi dippailtu lanka pystyyn

Ja niin tuli nämä muffiinikynttilät

Pringles purkin pohjalla sinisen kynttilän paloja, päälle kaadetaan kuumaa parafiinia ja saadaa alla olevia Itsenäisyyspäivän kynttilöitä

Pienet edessä olevat kynttilät on tehty muovistenshampanjalasien avulla, hempeitä pastillisävyjä

steariini-parafiiniseoksesta syntyy dippaamalla pitkiäkynttilöitä
kiharalla ja röpelöpintaisena, myös sileät onnistuivat aloittelijalta =)


Erään pariskunnan 25 kg parafiinia la/su aikana valettuna, ihan kaikki eivät mahtuneet kuvaan.

Minulle oli varattuna 15 kg parafiinia ja 1 kg steariinia, osan toin kotiin ja n. 10 kg käytin siellä 2,5 kg myin naapuriharrastelijalle jolta loppui aineet kesken. Jouluna voidaan tehdä pojan kanssa muutama kynttilä.

lauantai 4. joulukuuta 2010

Puuhaviikonloppu

Tarkoitus on tehdä ja ehtiä vaikka mitä!


 Tryffeleitä ensiviikonloppua varten, voi kyllä olla että teen vasta viikolla kahtotaan...
250 g kookosrasvaa (sulata ja jäähdytä)
2 munaa, 2 dl tomusokeria (vaahdota)
sihtaa 1dl kaakaojauhetta, lisää rasva vaahtoon.
vatkaa kunnes jämäköityy (3-5 min)
 (kokeilen laittaa sekaan mariannerouhetta)

Kynttilöitä lähden ihan kohta tekemään, kameran kanssa tottakai!