torstai 31. joulukuuta 2009

Uusi vuosi tulossa

Hyvää uutta vuotta ja silleen.

Mun osalta nää juhlat meni vähän keturalleen kun tätä silmää joutuu puolen tunnin välein tiputtelee.. Pikkasenko haittaa elämää - no ei ollenkaan! Koetappa ite; laita kännykkään häly ½ tunnin välein ja elä normaalia elämää siinä samalla... Viddu.

No mut ystäviä tuli meille ja ovat nyt ulkona paukauttelemassa jo raketteja et saa lapsia ees joskus nukkumaan. Kiva ilta ei siinä mittään. Itteä harmittaa eniten.

Lauantaina mennään Kummipojan synttäreille ja tänä vuonna lahjakin hankittiin "tarpeeksi" ajoissa että sai sitä mitä halusi. Joulun jälkeen on vähän fifty-fifty mitä löytyy kaupasta.

Su ollaan ja laiskotellaan. Ma ei ohjelmaa. Ti aattelin viedä pojan Kaisaniemen kasvitieteeliseen ihmettelemään ja Ke onkin loppiainen. Saikkua vielä viikko siitä sitten yksi päivä koulua ja töitä toivottavasti silmälääkärin konttrollin jälkeen! Työharjoittleua pitäis olla ja tutkinnonsuoritusta. Kaikki riitppuu nyt tästä iriitistä miten se lähtee parantumaan. Laitoin silmälasiin harson teipillä etten katselis tulehtuneella silmällä niin paljoa kun yleensä=parantumis aikaa.

Mitäs vielä. Joulu meni jollotteli poika ja me miehen kanssa oltiin tyytyväisiä kummatkin lahojoihin ;) Kiitos Kaikille kummeille ja mummeille yms.

maanantai 28. joulukuuta 2009

Jämäkinkkupiirakka


Kinkkupiirakka

pohja
1 prk maitorahkaa
100 g voita
3-4 dl vehnäjauhoja

Seikoita käsin maitorahka, lämmin voi ja jauhot (lisää kunnes tuntuu hyvältä). Painele piirakkavuokaan ja laita jääkaappiin. Pistä uuni lämpiämään 225 asteeseen.

Täyte

2 kanamunaa
1 prk kermaviiliä
juustoraastetta (en mitannut laitoin kaikki loput)
1 tl paprikajauhetta
2 tl valkosipulisuolaa
100-200 g kinkkua
50 g metvurstia
pakastewokki pussista 2 kourallista

pilko kinkku ja metvursti sopiviksi paloiksi. Sekoita munat-kermaviili ja juustoraaste. Lisää mausteet ja lihat siihen.

Paista piirakkapohjaa n. 10 min. Lisää sitten pohjalle wokkikasvikset ja niiden päälle juustoraastesekoitus. Voi lisätä myös tomaattia, fetaa yms. mitä kaapista löytyy.

Paista kunnes pinta on kullanruskea 15-20 min. Ja munat hyytyneet.

Itse tein oliivi-juusto-tuoresalaatin piirankan palan kyytipojaksi. NAM!

Sairaslomaa


23.päivä menin taas silmäklinikalle tutkimuksiin oikean silmän takia; punotusta ja kipua. Olihan se mitä epäilinkin. Nyt on kulunut 5 päivää ja silmä melkein pahemmassa kunnossa. Pitää varmaan mennä uudelleen sinne tai ainakin soittaa mitä tehdä. Mälsää!

Loma meni vähän pipariks kun ei saa saunoa ja urheilla tulehduksen takia. Onneksi se ei tartu ettei tarvitse olla karanteenissa ;)

Pitää varmaan lähteä soittamaan lääkärille..

Joulu sujui muuten ihan hyvin ja rauhallisesti mukana meillä oli mun sisko ja miehen sisko tyttönsä kanssa. Hyvin mahduttiin ja jouluruokiakin on vielä jäljellä. Ens vuonna vois ottaa puolet pienemmän kinkin =)

lauantai 26. joulukuuta 2009

Arvonta

Vihreä vai sininen?? Nalle on sininen ja Enkeli vihreä, Poika huusi että vihreä!

Onneksi olkoon Enkelille ja voittaja runolle. Paketti tulee tänää kyydillä sinne.

Joulunodotus

On ihana pakkassää!
Lapset mäkeen kiirehtää.
Kiivetään rinnettä ylös asti
ja lunta lentää valtavasti.
Kun pulkka kiitää mäkeä
on valtavasti väkeä!
Posket leikissä puhehtuu
eikä kaatuessa edes itku tuu.
Sitten kotiin kuljetaan
punaposki omenat naamallaan.
Äiti meille piparit tarjoaa
näin joulua me odotellaan.
-H.B-


Enkelille lähti paketissa tällainen sydänkoriste, suklaalevy ja pieni punainen sydänjoulukuusenkoriste.

torstai 24. joulukuuta 2009

24.12

Hyvää Joulua! God Jul! Merry christmas!

keskiviikko 23. joulukuuta 2009

23.12

Paketteja kääritään ja piilotellaan, suklaarasioita availlaan ja kinkku sulatetaan. Salaatteja tehdään ja pipareita leivotaan. joko on lohi graavattu ja kuusi hankittu??

tiistai 22. joulukuuta 2009

kilpailu

Linkistä pääsee: joulunaluskilpailu

22.12


Joulupukki

Vanhassa pakanallisessa Suomessa joulupukki (nuuttipukki) oli mies, joka pukeutui hedelmällisyysriitin hahmoksi, pukiksi. Hän laittoi pukin sarvet päähän muuttuakseen šamanistisen perinteen mukaan pukin kaltaiseksi. Asuun kuuluivat myös tuohinaamari ja nurin käännetty turkki.[6] Pukki vaelteli talosta taloon juoden tarjottua alkoholia. Hän saattoi pelotella lapsia ja olla humalassa. Joskus pukki myös jakoi lahjoja kilteille ja vitsoja tuhmille lapsille.

Nykyisen suomalaisen jouluperinteen mukaan Joulupukki asuu Joulumuorin, tonttujen ja porojen kera Korvatunturilla, Suomen Lapissa. Joulutontut auttavat Pukkia tekemään lahjat Joulupukin pajassa Korvatunturilla ja tarkkailemaan, ketkä lapsista ovat kilttejä. Suomessa Pukki tulee taloon jouluaattoiltana ja juttelee asukkaiden kanssa. Joulupukki sanoo yleensä tullessaan "Onkos täällä kilttejä lapsia?". Brittiläis–amerikkalainen joulupukkiperinne on vaikuttanut suomalaiseen perinteeseen huomattavasti. Suomessa on tapahtunut niin sanottu perinteiden sekoittuminen, jossa joulun isähahmo "Father Christmas" (brittiperinteen mukaan) on saanut Joulupukin nimen (suomalaisen perinteen mukaan). Vanha pakanallinen joulupukki todellakin muistutti ulkonäöllisesti pukkia. Amerikkalaisten Coca Cola -joulupukki on Suomessa hyvin tyypillinen joulupukin ulkomuoto nykyään. Vanhan ajan joulupukilla oli joskus musta kaapu, nykyään hän käyttää sen sijaan yleensä punaista kaapua, ja hänellä on valkoparta.

maanantai 21. joulukuuta 2009

Suklaakakku


Tein eilen suklaakakkua, todella täyteläistä yksi pala riitti. Testasin töissä ja tyytyväisiä olivat (tai eivät kehdanneet sanoa moitteita) Jos vielä palan vieressa lautasella olisi ollut kirsikkamelbaa tai vanilijajäätelöpallo olisi ollut täydellinen annos.

10 palaa Suklaakakkua

250 g tummaa suklaata
250 g suolatonta voita
4 dl tomusokeria
1 ½ dl vehnäjauhoja
4 munaa
1 appelsiini (kuoret ja mehu)

Kuumenna uuni 175 asteeseen, voitele vuoka. Sulata vesihauteessa paloiteltu suklaa ja voi, sekoita tomusokeri sekaan, sekoita kokoajan. Lisää jauhot siivilän läpi. Sekoita joukkoon munat.
Pese appelsiini hyvin ja raasta uloin kuori ja purista mehu. Lisää nämä taikinaan. Sekoita ja kaada vuokaan. Paista uunissa 18-25 min.

21.12

sunnuntai 20. joulukuuta 2009

Joulunaluskisa

Voikohan noin edes kirjoittaa =)

Kilpailua pukkaa!

Kirjoita kommenttiin jouluinen runo - värssy - pakina...
Jossa on sanat; joulu, omena ja pipari.

Aikaa on 25.12 asti sitten arvotaan pikkuinen paketti voittajalle ;)
Laita jotain yhteystietoa mukaan jotta saa pakettia tulemaan.

20.12


Raamatussa joulun tähti tunnetaan Bethelemin tähtenä. Matteuksen evankeliumin 2. luvun mukaan tähti näkyi idän tietäjille aamutaivaalla. Se oli heille ensin syntymätähti, joka kertoi uuden kuninkaan syntymästä. Sitten tähdestä tuli opastähti, joka opasti heidät Jeesus-lapsen luo.

Itämaan tietäjät käyttivät Matteuksen evankeliumin mukaan tähdestä nimitystä ”hänen tähtensä”. Kyseisen ilmauksen taustalla on uskomus, että ihmisen syntyessä taivaalle syttyy uusi tähti. Tästä syystä esimerkiksi syntymäajan eteen – mm. hautakivissä – merkitään tähti. Evankeliumissa mainittu ilmaisu tarkoitti kuitenkin yhtä nimenomaista messiaan tähteä.

lauantai 19. joulukuuta 2009

19.12

joulupuuro

2 dl

puuroutuvaa riisiä
(risella)



3 dl

vettä



1 ltr

maitoa, saa olla
punaista



1 hippunen

suolaa



1 lusikallinen

voita, ei
välttämättä


5 annosta

Käytä haudustuskattilaa, jos sinulla on sellainen. Mutta jos ei, niin sitten menetellään seuraavasti:

Kiehautetaana ensin vesi,, sitten lisätään riisit ja keitetään edlleen puuronalkua pienellä lämmöllä, kunnes vesi on imeytynyt riiseihin. Sitten ryhdytään lisäämään maitoavähitellen, niin että seos kiehuu pienesti.

Puuroa hämmennetään ja vahditaan ettei, maito kiehu hellalle eikä puuro pala pohjaan. Puuro hautuu kypsäksi noin tunnissa. Jouluaattona voi valmiiseen puuroon lisätä lusikallisen voita.

Perinteisesti joulupuuro on tarjottu rusinakeiton kanssa, mutta meillä on aina punaista mansikkakiisseliä ja tietysti kanelia sekä sokeria. Mansikkakiisseli tehdään punaisesta mehusta ja pakastemansikoista kts. tuoremarjakiisselinohje

perjantai 18. joulukuuta 2009

18.12

”Jo pipolakki ja punatakki on juhlakuntoon laitettu, ja nenäliina taitettu on takataskuun laitettu. On tonttulassa niin ahkerassa näin tapa kerran vuodessa, kun joulukiireen tuodessa myös juhlamielen tuo.
Hyörinä, pyörinä taukoaa, jo itse joulupukki ratsastaa, katsastaa joukkoaan. Rivi tontunpartojen suora on, valkoinen.Tonttujoukko, huomio ja katse oikeaan! Joulupukki komentaa jo pulkat pakkaamaan.
Kiire jo on, kiire jo on, parrat vilkkaa. Valjastaa jo porot saa! Heijaa! Kuormatkaa ja sitokaa! Heijaa! Poroa tuhatkunta pärskii ja kuopii lunta. Työt lähtöhetken, tie pitkän retken käy aikataulujen tahtiin täsmälleen. Yhä vie sama tie, ajo tuiskuna käy, yhä kulkuset kilkattaa, Peninkulmat jo jäävät taa, porot lahjoja kuljettaa.
Nopeaan läpi haan, yli metsän ja maan, läpi yön, yli kukkulavyön nyt kiiruhtaa tontut saa lahjoja pulkassaan Näin tonttu-ukkojen joukot Korvatunturiltaan saapuvat lahjoja tuomaan tummaan jouluiltaan. Kun valot kuusen loistaa, tonttu jo kolkuttaa.
Tähtien valoa, hyvyyttä jaloa, lämmintä hymyä kiltit lapset saa.”

torstai 17. joulukuuta 2009

17.12

keskiviikko 16. joulukuuta 2009

16.12

tiistai 15. joulukuuta 2009

15.12

Pim, pom, jokos alkaa olla valmista =)

maanantai 14. joulukuuta 2009

Askartelua

Kukkaseen tein kerran tämmösiä.

Tässä on taas vähän erilainen kuusenkorista ;)

14.12

sunnuntai 13. joulukuuta 2009

13.12

Rauhallista joulua, hiljennytään miettimään asioita jotka ilostuttavat meitä.

lauantai 12. joulukuuta 2009

12.12


Vedonlyönti

Lyödäänkö vetoa?
Kyllä vaan!
Siitä kumpi on
nopsempi jakamaan
kaikki lahjansa maailmalle
itään, länteen, kaikkialle?

Hävinnyt puuron valmistaa
ja pipari, pähkinät tarjoaa.

Sehän käy, ota esiin jo kattila
minä olen taatusti voittaja!

Kuin raketit matkaan lähdettiin
kilometrejä tuhat hölkättiin

sitten ajettiin bussilla, taksilla
ja kumpikin pinnisti parhaansa

päivästä toiseen huilaamatta
sinnikkäästi ja uupumatta...

Maa on pyöreä, huomattiin
tontut kun maaliin hurrattiin
sillä ihan samalla sekunnilla
he olivat Korvatunturilla.

Minä voitin! - Johan pomppasi!
Olin nopein! - Sekin turisti!
Sitten hiljaa seisoi kumpikin
ehkä minuutin ja toisenkin.

Vaan silloin tuoksu herkkujen
hiipi nenään halki ilmojen

Vikkelät tontut
tulkaapa tänne
palkkion saatte nyt
retkestänne!

Pipariperheellä ladossa
oli tontuille herkkuja tarjolla
puuroa sakeaa
kakkua makeaa
Pitihän paluuta juhlia!

-Lotta Gahrton

perjantai 11. joulukuuta 2009

11.12.

Lämpimästi lapasta, jalassa sukkasta, kaulassa liinaa ja päässä pipo piinaa, tervetuloa Talvi tänne vaan! Kyllä meillä osataan!

torstai 10. joulukuuta 2009

10.12.

Joulupukin Pääposti, Joulupukin Pajakylä, 96930 Napapiiri.

keskiviikko 9. joulukuuta 2009

9.12.


Jokos on pipareita paisteltu ja glögiä maisteltu, tähtitortut uuniin vaan ja glögiä lämmittämään!

tiistai 8. joulukuuta 2009

8.12.


Joulu vanha, ikuinen
aina yhtä kultainen,
kaunis, herkkä, hempeä,
pyhä, lämmin, lempeä.
Joulun ajan odotusta,
hyvän joulun toivotusta!

maanantai 7. joulukuuta 2009

7.12.

sunnuntai 6. joulukuuta 2009

6.12.2009

Oikein hyvää Itsenäisyyspäivää! Suomi täyttää tänään vuosia!

lauantai 5. joulukuuta 2009

5.12.

Pyöreät posket

Pohjatuuli hyytäen puhaltaa
Mikä pikkuisen poskessa pullottaa?

Tonttuvaari väsyikö pulinaan,
pani tomaatin suuta tukkimaan?

Vai saiko tyttönen makeaa
ehkä omenahilloa sakeaa?

Vai tarttuiko tonttu töppöseen
pikku hetken rauhaa saadakseen?

Vai karkkeja lie..?
Ei, totta vie...

Tyttö onkin pyöreä poskinen
ihan luonnostaan, saat uskoa sen!
-Lotta Gahrton

perjantai 4. joulukuuta 2009

4.12.

torstai 3. joulukuuta 2009

3.12.


Nyt sitten voi alkaa suunnittelemaan siivousta ja puunausta, kiillotusta ja pölytystä, leipoa varastoon ja pakkaseen, tehdä lupauksia ja suunnitelmia. Ottaa rauhallisesti ja muistaa kiittää olla ystävällinen.

keskiviikko 2. joulukuuta 2009

2.12.

Monta täyttä kauhallista
joulumieltä rauhallista!

tiistai 1. joulukuuta 2009

Joulukalenteri 1.12.


Oikein hyvää joulunodotusta. Päätin jo ajoissa tänä vuonna tehdä kuvakalenterin Jenny Nyströmin kuvilla. Jos et ole vielä kirjoittanut pukille nyt äkkiä kirjettä postiin vaan!

maanantai 30. marraskuuta 2009

marraskuu loppuu


Marraskuu sitten loppuu tältä vuodelta, huomenn alkaa joulukalenteri. Wagner on tietysti hesarin sivuilta. Huomenna on myös koulua ja perjantaina leivotaan lasten kanssa töissä. Illalla tyhy meininkiä teatterissa ja la pojalla kaverisynttärit huimalassa. Sunnuntaina ei vielä suunniteltua toimintaa... huoh!

sunnuntai 29. marraskuuta 2009

koristeita

Tähdet ja sydämet ovat tehty metallilangasta ja lasihelmistä. Kieputin lankaa virkkuukoukun ympärille "jouseksi" ja siten venytin sitä vähän kun aloin tekemään muotoa. lopuksi lisäsin parit helmet koristeeksi samalla metallilangalla ja tein ripustamista varten lenkin. Helppoa ja kivaa ja nopeaakin!

torstai 26. marraskuuta 2009

Juustokakku

Tein pikkujouluihin perjantaina juustokakun, kuvaa en jaksanut ottaa vaikka nätti siitä tulikin

Pohja:
1 pkt gluteenittomia dominokeksejä
75 g voita tai margariinia

Täytemousse:

4 dl vispikermaa
2 valkuaista

Maitosuklaakerros:

2 liivatelehteä
150 g maitosuklaata (panda)
100 g maustamatonta tuorejuustoa
2 rkl vettä

sopivasti mariannemurskaa

Minttusuklaakerros:
2 liivatelehteä
sinistä ja vihreää elintarvikeväriä
100 g maustamatonta tuorejuustoa
150 g valkosuklaata (panda)
2 rkl vettä

sopivasti mariannemurskaa

Tuunasin alkuperäistä ohjetta niin että sain kakusta gluteenittoman ja en viitsinyt ostaa minttuaromia joten sovelsin mariannemurskalla. Kakku on hyvää ja helppoa.

Murskaa keksit ja sekoita sulaan voihin. (käytin itse suolatonta voita)
Vispaa kerma ja vispaa valkuaiset, yhdistä laita jääkaappiin odottamaan. Sulata suklaa, sekoita juusto sekaan ja liotetut liivatteet sulata 2 rkl kiehuvaa vettä ja sekoita suklaaseen. Jaa mousse kahtia ja sekoita toiseen puoleen valkosuklaajuusto ja toiseen suklaajuusto. laita keksimurskan päälle vuokaa jaa kylmään.

Alun perin Kinuskikissan blogista.

sunnuntai 15. marraskuuta 2009

Söndääg

elikkäs tuttavallisemmin sunnuntai. Eilen tuli vieraita yökylään, pikkuinen poika sitten nostatti itselleen 39 kuumeen. Katsotaan ja ihmetellään mihin suuntaa menee. Pojan leikkikavereilla on ollut nasunuhaa. Mun pitäis olla turvassa kun rokotteesta on jo yli 2 viikkoa. Jännäks menee pojan ja miehen kannalta.

Tällä viikolla ei mittään ihmeempää... la mennään dinosauruksia katsomaan nallen ja pojan kanssa.
Joku viikonloppu vois tulla vaikka meille teelle ja tortulle (jos joku vaikka tois rummykupin tullessaan ;) ) Sini ja poika ovat erittäin tervetulleita, kun teillä käytiin meiän pojalla oli kivaa ja puhuttiin autossa et kutsutaan teitä meillekin!

Nyt kuunteleen North Pole Radio -kanavaa, teki mieli jotain jouluista musiikkia enkuksi.

keskiviikko 11. marraskuuta 2009

wendsday

elikkäs keskelläviikkoakeskiviikko

Tänään oli lääkelaskutentti ja kaikki meni oikein =) juhuu, vielä olis se anatomian tentti ja lääkehoito tentti...

Huomenna on laboraatioita eli harjoitellaan verenpaineen mittausta elohopeamittauslaitteella, harjoitellaan piikin antamista, syöttämistä ja hampaidenpesua (ikäihmisiä pitää auttaa kaikissa päivittäisissä toiminnoissa) mitäs muuta oli, jossain vaiheessa pef mittaria eli hengityksen mittausta, kotona pitäis harjotella pulssinlaskemista ja hengitysfrekvenssiä. Eli kohta joku tuolla olohuoneessa joutuu mittauksen kohteeksi ;)

keskiviikko 28. lokakuuta 2009

tuloksia

Viimeviikolla sain tein ekan tentin koulussa ja tuli 2. (arvostelu 1-3) Pikkasen jäi hampaankoloon,e ttä jos olis lukennu pikkasen vielä niin olis saannu kolmosen siitä.

Tänään tuli vastaus ryhmätyöstä ja 3 tuli!! Jee!

3 viikon päästä seuraaa tentti katotaan kuin käy, pitäis varmaan alkaa jo harjoittelemaan...

Tässähän alkaa olla jo todella kunnianhimoiset suunnitelmat :P

maanantai 26. lokakuuta 2009

Sata ja yksi laulua; Eino Leino

LAULU METSÄSTÄ.

Voin laulaa ma laulun yhden vaan:
»Oli lahden rannalla talo
ja kauvaksi yöhön kaameaan
sieltä vilkkui ikkunan valo.
Mut kaikista, kaikista kauvimmaks
ne loisti sen huonehen ikkunat kaks,
joss' äiti se valvoi vuoteellaan
ja vuotteli kuopustaan.

Tuli kuopus se kerran kotihin.
Oli sammunut ikkunan valo.
Oli autio huone se armahin
ja tyhjä, tyhj' oli talo.
Mut kirkkomaall' oli kumpu uus
ja kummulla humisi koivu ja kuus
ja kasvoi kukkaset tuttavat,
emon ennen kastelemat.

Ja poika se matkasi maailmaan.
Ei vilkkunut ikkunan valo.
Oli ympäri huojuvat hongat vaan
ja synkkä, synkk' oli salo.
Kävi yksin kulkea raskahaks.
Hän löysi ystävän, löysi kaks
ja löysi maantien mahtavan,
tien kullan ja kunnian.

Oli kylmät ne mieron nuotiot.
Ei vilkkunut ikkunan valo.
Oli ympäri korvet autiot
ja synkkänä huokasi salo.
Ja tulilla öisillä kuulla sai
niin paljon, niin paljon pahaa vain
ja maailman markkinarähinää--
vain harvoin ystävää.

Ja poika se erosi yksikseen.
Ei vilkkunut ikkunan valo.
Mut oli kuin korpehen yölliseen
olis kohonnut pikkunen talo.
Ja oli kuin kaukaa hän katsellut vaan
olis riemuja, murheita mustan maan
ja elellyt pienessä mökissään,
yön seljässä, yksinään.

Oli pimeä mökki se erakon.
Ei vilkkunut ikkunan valo.
Oli kolkko se humina hongikon
ja synkkänä huokasi salo.
Ei viihtynyt erakko tuvassaan,
hän metsiä hiihti ja harhaili vaan,
ja kylmä, kylm' oli mökin lies--
ja kylm' oli mökin mies.

Mut kerran kun palas hän töllilleen,
kas, vilkkuvi ikkunan valo!
Oli hongikko huolittu hopeiseen
ja kullassa kulisi salo.
Ja kun hän astahti mökkihin,
oli permanto peitetty kukkihin
ja lämmin, lämmin ol' mökin lies
ja lämpeni mökin mies.

Ei yksin hän töllissä ollutkaan.
Siks vilkkui ikkunan valo,
siks hongat kaikk' oli hopeissaan
ja kullassa kulisi salo.
Ei olleet ne kultia kunnian,
ei helyjä mammonan, maailman,
oli linnunlaulua sydämen,
oli riemuja rakkauden.

Mökin lasilla lintunen lauleli.
Ja vilkkui ikkunan valo.
Ja katso! Katto se kohosi
ja mökistä suur' tuli talo.
Katso! Mökki laajeni maailmaks
ja maailma suureks ja avaraks
ja laulua täys oli avaruus
ja aurinko oli kuin uus.

Se lauloi laulua kotoista,
miten vilkkuvi ikkunan valo,
vaikk' ympäri korpi on kaamea
ja synkkänä huojuvi salo.
Se lemmen lämpöä lauleli,
oman kodin se onnea ylisti,
ja joulua kuusten ja kynttiläin
ja lapsien leikkiväin.

Se lauloi pienestä kädestä,
joka sytyttäis ikkunan valon,
joka hoitelis liettä lämmintä
ja kukkihin kylväis salon,
joka kädelle toiselle tukena ois
ja pyyhkisi otsan ryppyjä pois,
kun surut ne yölliset saapuvat
ja aavehet kolkuttavat.

Mut laulu se muuttavi muotoaan.
Yhä vilkkuvi ikkunan valo.
Mut erakko tölliä kiertävi vaan,
jost' tullut on suuri talo.
Ne saapuvat, aavehet yölliset,
ne tunnon tuskat ja pimeydet,
ne pistot syyllisen sydämen--
ja ne pistävät syvällen.

Ja erakko tutkivi itseltään:
Mulle vilkkuisko ikkunan valo?
Se ei mulle vilkkunut ennenkään.
Munko ois tämä suuri talo?
Ei, ei, minun mökkini pieni on vain.
Tää lienevi linnoja unelmain?
Mill' oisin ma ansainnut, onneton,
näin kirkkahan auringon?

Taas muuttavi laulu se muotoaan.
Yhä vilkkuvi ikkunan valo.
Mut erakko metsiä hiihtää vaan
ja synkkänä huojuvi salo.
Hän yksin hiihtää ja harhailee,
hän kanssa peikkojen kamppailee
ja kanssa syömensä syyllisen.
Hän tahtoisi pestä sen.

Niin suurina surut ne saapuivat.
Mut vilkkuvi ikkunan valo.
Mökin lasit on suuret ja valoisat
ja mökki on suuri talo.
Ja katso! Hän katsovi mökkiin päin
ja katso, hän aavehet voittaa näin,
saa rauhan ja uskoo ja riemuitsee--
ja hän saapuvi mökilleen.

Taas muuttavi laulu se muotoaan.
Oli valhetta ikkunan valo.
Oli härmää ne honkien hopeat vaan
ja synkkänä huojuvi salo.
Mut erakko yksin hän vuoteellaan
vain kattohon katsoo ja katsoo vaan
ja liettä kylmää hän koittelee
ja hymyy ja hyräilee:

»Mitä siitä jos minulle ilkkui vaan
sen ihanan ikkunan valo!
Jos hongat ne härmässä olikin vaan
ja valhetta jos oli talo!
Toi valhe voiton mun sydämehen.
Siis uskon, siis uskon ma valheesen
ja suljen jällehen silmät kiin--
taas onneni näen mä niin.»

Ja laulu se muuttavi muotoaan.
Kas, loistavi ikkunan valo.
Taas hongat ne helkkyvi hopeissaan
ja kullassa kuultavi salo.
Taas katto se kaartuvi taivaihin
ja permanto peittyvi kukkihin
ja lämmin, lämmin on mökin lies--
ja lämmin on mökin mies.

Hän uneksii pienestä kädestä,
joka sytytti ikkunan valon,
joka hoiteli liettä lämmintä
ja kukkihin kylvi salon.
Hän uskoo ja toivoo ja uinuvi vain
ja kiittävi onnea unelmain,
kun surut ne yölliset saapuvat
tai aavehet kolkuttavat.

Ja näin hän kiittävi onneaan:
»Oi, vilkkuos valheen valo!
Mitä siitä jos pieni on mökkini vaan,
kun mulle se suuri on talo!
Mitä siitä jos lieteni kylmä on,
kun mulle se antavi auringon,
ja muut jos ei lintua kuulekaan,
kun mulle se laulavi vaan!»

Hän istuu ja hymyy ja hyräilee.
Yhä vilkkuvi valheen valo.
Mikä lie, joka kaukaa humisee?
Vai onko se vaan sinisalo?
Ja onko mökkiä ollenkaan?
Ja onko mökissä istujaa?
Ja onko valhekin olematon?
Kuka tietää, se vastatkoon.»

Maanantai

Eilen puuhastelin blogiin joulukalenteria, näette sitten joulukuussa mimmonen siitä tuli =)

Tänään totesin ettei kaupassa oltu käyty ja leivät on loppu. Pääsin sitten jo aiemmin mielessä käynneen teeleivän leivontaan ihan vahingossa!

Teeleipä

2,5 dl sämpyläjauhoja
2 dl kaurahiutaleita
1,5 tl leivinjauhetta
1,5 rkl sokeria
0,5 tl suolaa
2 rkl öljyä

sekoita kuivataineet keskenään ja lisää nesteet. Sekoita hyvin. Painele leivinpaperille alle sentin paksuinen ympyrä jonka voit jakaa veitsellä sopiviin haukkapaloihin, pistele haarukalla reikiä. Paista 200 astetta n. 20 min.

sunnuntai 11. lokakuuta 2009

Sunnuntai

Tänään ollaan pelattu, tehty ruokaa, käyty metsässä tekemässä majaa, rakenneltu legoja, katsottu telkkua, leivottu piirakka ja haettu pizzat. Täys päivä siis, sekaan mahtui vielä tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, pyykkien pesua. Etsin uutta ohjetta ja lankaa ohjeelle haluaisin tehdä shaalin tai huivin, yksi huivi valmistui juuri eilen tein viikossa. Eipä ole juuri tilkkuja neulottu kun on huivibuumi päällä. Ja ne helmet...

lauantai 10. lokakuuta 2009

lauantai

Käytiin pojan kanssa leffassa katsomassa UP kohti korkeuksia, mukava leffa taas käydä Hesassa. Nallenkin piti tulla katsomaan mutta jotain hämminkiä kun sisko oli väärässa teatterissa :P no mutta tämäpä näki sukulaisia siellä sitten meitä odotellessaan.

Käytiin kahvilassa poika sai jätskiä ja minä otin mansikka kakunpalan. Käytiin myös helmiä ihailemassa ja tulihan sieltä jotain mukaakin.

Kotona katsottiin vielä leffaa ja herkuteltiin vähän lisää =)

Nyt kiroan kaapelikanavia kun maikkarin eikä muut lisä kanvat näy vain ylen kanavat näkyy... jotain häikkää jossain???

sunnuntai 20. syyskuuta 2009

Sunnuntai

Eilen huovuttelin ja tänään huovuttelen.
Valmiina on yhdet lapaset, käsilaukku ja huivi ja 3 eri kokeilutilkkua

mitäs sitä tänään villoista tekis?? Tarkkailen miten kaveri saa jännää pipoa tehtyä.. jos vaikka semmoisen tekis mutta kun sitä ei käytä kuitenkaan..

Vois tehdä toiset tumput, pöytäliinaa, liivikin kiinnostais en tiiä viittinkö siellä tehdä voin kokeilla kotonakin. pitää muistaa vaan se mittasuhde ettei tule tuluskukkaroa.

Kuviakin on mutta ei ole johtoa löytynyt että sais kamerasta koneelle siirrettyä. Siinäkin sais olla langatonyhteys vähitellen... Valmistajat huomio!

Hörppäsen kupposen kahvia ja pakkaan eväät ja kiiruhdan "pesutupaan".

maanantai 14. syyskuuta 2009

Enkeliltä otettu

1. Mikä on vuorokauden paras aikasi?

aamu

Entä se pahin?

iltapäivä kun väsyttää ja kiukuttaa

2. Mikä on viikon paras päiväsi?

sunnuntai

Entä se pahin?

maanantait ei oo kivoja

3. Mikä on paras aika kuukaudessasi?

viikonloput ;)

Entä se pahin?
hmm. just ennen palkkaa kun rahat on vähissä

4. Mikä on vuoden paras kuukautesi?

talvikuukaudet sanotaan helmikuu

Entä se pahin?

en tykkää mutasista poluista, lokakuu ja huhtikuu vaikkapa

5. Mikä on ollut paras vuosi elämässäsi?

Viime vuosi oli hyvä, pojalla eskari, kiva työpaikka ja nätti asunto ja mieskin on tuossa

Entä se pahin?

varmaan kun sairaustodettiin ja ei päässyt kouluun

6. Mikä on paras lapsuusmuistosi?

soutureissut ja luonnossa oleminen yksin tai kaverin kanssa

Entä se pahin?

kun sisko ei ottanut kaverinsa kanssa leikkiin mukaan

7. Mikä on paras teinimuistosi?

hmm. Norjan ja Maltan reissut

Entä se pahin?

molemmat vaarit kuoli niin lähekkäin se oli rankkaa

8. Mikä on ollut paras asuntosi?

nykyinen on ihana

Entä se pahin?

siskon kanssa asuttiin kerrostalon yläkerrassa, se oli pieni ja kuuma

9. Mikä on paras seuraamasi TV-sarja?

C.S.I:t

Entä se pahin?

suomalaiset on jäänny tosi vähälle

10. Mikä on paras lukemasi kirja?

Sinuhe egyptiläinen oli nuorena oliskos nyt joku D. Brownin kirjoista

Entä se pahin?

7 veljestä oli ihan tappoa lukea, tosi huonot on jäänny kesken

11. Mikä on paras näkemäsi elokuva?

3D jääkausi esim.

Entä se pahin?

Ring sitä ei pystyny katsomaan

12. Mikä on paras lahja, jonka olet saanut?

niskatyyny (käytetyin)

Entä se pahin?

joku ihan turhanpäivänen jolla ei tee mitään eikä voi edes pitää esillä

13. Mikä on ollut paras vaatteesi?

farkut on aina jees

Entä se pahin?

ite tehty villapaita

14. Mikä on ollut paras hiustyylisi?

pitkä tukka lukiossa

Entä se pahin?

lyhyt tukka töissä

15. Mikä on paras ruoka, jonka olet syönyt?

Thaimaassa nuudelisopat

Entä se pahin?

töissä oli kerran tosikamalaa kookoskeittoa

16. Mikä on ollut paras työpaikkasi?

nyt on kivoin

Entä se pahin?

siivous yhdessä isossa toimistossa

17. Mikä on ollut paras lomareissusi?

perheloma

Entä se pahin?

kiireinen loma

18. Mikä on paras ominaisuutesi?

optimistisuus

Entä se pahin?

kiukuttelen väsyneenä

19. Mikä on paras lahjakkuutesi?

kädentaidot

Entä se pahin?

itsekritiikki

20. Mikä oli paras kysymys näistä mielestäsi?

lomakysely

Entä se pahin?

edellinen

perjantai 11. syyskuuta 2009

harmittaa

Voihan pärkale! Ilmoittauduin huovutuskurssille elokuussa. Viime vuonna kävin myös sellaisen joka oli 6 tai 8 arki-iltaa johon kuului KAIKKI villat yms varusteet. No tänä vuonna on vain YKSI viikonloppu se jo mietitytti, okei ajattelin ehkä hinta on siksi 10 € halvempi. Tänään olin infoillassa. MIKÄÄN ei kuuluu kurssimaksuun, huovutusneuloja löytyy tädiltä. Voihan mätä. Mietin 10 minuuttia lähdenkö kävelemään. Päätin kuitenkin käyttää ammattilaisen avun ja hyvin ison tilan hyväkseni vaikka joudunkin kaikki omat villat, bambumatot ja pyyhket yms. tuomaan tullessani. HALOO! Yritän huomenna mennä vähän villoja ostamaan. Oli tarkoitus tehdä paljon pehmeitä paketteja säkkiin kun viime vuonna kaikki villat kuului maksuun. Katotaan mitä tai ketä tänä vuonna saa. Uutena vinkkinä on neulahuovutettu kangas ja puupalikka minkä ympärillä saa huovutettua nopsemmin. Katotaan kuinka akan käy ensviikonloppuna.

keskiviikko 9. syyskuuta 2009

Oisko tämä sitten keskiviikko

Joo-o, viikko on taas vierähtänyt. Töissä vipinää ja mukavaa. Aikaset aamut väsyttää ja kiukuttaa helpommin.

Tänään töissä vähän sahailtiin ja naulailtiin lasten kanssa. Nimikirjaimet tehtiin ja vielä lauta maalattiin. Sitten nauloihin pujotellaan langat niin johan on kohokirjaimet.

Huomenna on syyskirkkoa luvassa. Ei kyllä hotsittaisi yhtään, kun mennään kuitenkin vielä joulukirkkoon, pääsiäiskirkkoon ja kevätkirkoon. Vanhempana olen sitä mieltä ettei tarvis päivähoidossa olla ihan näin monta kertaa kun tulee ristiäisiä, häitä ja hautajaisiakin vuodenmittaan. Sivistävää -joo, mutta pojan ei tarvinnu mennä joka messuun jos oli tilaisuus olla pois. Onkohan muissa päivähoidon paikkakunnilla näin paljon messuja?? Meillä kävi viime vuonna vielä pappi joulun alla erikseen kertomassa joulukertomuksen ja laulattamassa... Eihän niistä kehtaa kieltäytyäkään.

Akkojen viikonoppu on taas hankalaa... Jollakin polttareita meillä kalareissuja ja sitten lasten harrastukset päälle.

torstai 3. syyskuuta 2009

Torstai ja syyskuu

Ilmeisesti on kiire tai ei mitään tapahdu kun ei ole tullut kirjoteltua tänne.

Pojan koulu sujuu hyvin eilen oli vanhempainilta. Iltiksessä viihtyy.

Vasta yksi lukuläksy on ollut, opettajan innostuksesta aletaan joka ilta lukemaan ääneen, tai siis johan me ukon kanssa ollaan luettu monta vuotta mutta pojan pitää vahvistaa lukutaitoa eli 10 min joka päivä ääneenlukua. Jotenkin pitäis sitä tavutusta kanssa päästä harjottamaan. Ens viikolla on vanhemmanvartti ajattelin siellä kysyä jonkin neuvon. Poika kun on ittekseen oppinut lukemaan eikä tavaamalla niinkuin koulussa. Tulee vaikeuksia myöhemmin jos nyt ei opi oikeaa tapaa.

Luki-vaikeudet on ilmiannettu erityislastenopelle hän eilen pyysi kaikkia ilmouttumaan joilla on suvussa tai vanhemmilla on luki-vaikeutta. Pystyy sitten välillä tsekkaamaan testeillä on pojalla sitä vai ei. Tällähetkellä en ole lainkaan huolissani pojan koulunkäynnistä enkä motivaatiosta. Kirjoittamisen harjoituksen on vaikeita kun ei vielä ole innostunut kirjoittamisesta. Hyvä vaan että on haasteista eikä pelkkää kivaa matikkaa ;)

Analoginen kellokin pikkasen vielä on vaikea. lupasin pojalle digitaalisen rannekellon kun on oppinut pyöreän kellotaulun etu ja takaperin ;) Vaarin tekemä kello on juuri siitä syystä kunniapaikalla ruokapöydän päädyssä.

lauantai 22. elokuuta 2009

kehutaan itseämme

Nyt olen tehnyt niin ahkerasti hommia että saan vähän (paljon) kehua itseäni.

pölyt pyyhitty (X)
lattiat imuroitu (X)
lattiat pesty (X)
kylppäri pesty (X)
pyykkiä 3 koneellista (X)
lakanat ulkona kuivumassa (X)
kasveille vaihdettu mullat (X) tiedän että on väärä vuoden aika ko. hommaan mutta kesällä on vaan niin paljon helpompaa tehdä se ulkona kuin ahtaasti talvella sisällä.
tiskikone täytetty (X)
tiskikone tyhjennetty (X)
kukkapenkki uudistettu kivikkokasveilla (X)
käyty salilla (X)
ostettu pihvit (X)
lisätty multaa ja siemeniä nurmikolle (X)

mitäs muuta vielä vois listata... ;)

lauantai 15. elokuuta 2009

Lycka till!

Nonni. Eilen kirjotettiin sopimus koulutuksen alkamisesta oppisopimuksena. Syyskuussa alkaa teoriaopinnot ja sitten on tämä pakollinen ruotsi... Rohkeana aikuisopiskelijana klikkailin itseni 31.8. alkavaan "ruostunut peruskoulu ruotsi"-opetukseen ;) Meikäläisen lukio ja peruskoulu ruotsi numeroilla ei kannata kehua vaikka en ihan huonoimmin kirjottanutkaan sitä ylioppilastutkinnossa. Siitä se sitten lähtee. Aion mennä tänään etsimään oppikirjaa kirjakaupasta.

Eka työssäoppimisjakso on hoito ja huolenpito joka on mulle se vaikein luultavasti. Eli sairaalaan pitäis sitten päästä. Minun työnantajani määrää että ensisijaisesti pitää olla oman kunnan paikka toiseksi saa vasta ajatella kunnan sisällä olevia muita paikkoja *iiik*

Toinen jakso on kasvun tuki ja ohjaus joka on jo suoritettuna edellisestä opiskelusta siihen riittää vaan näyttöviikko. Eli keväällä on joko helpompaa (ei teoriaa) tai sitten suoritan jonkin toisen aihealueen kuten;

Kolmas jakso kuntoutuksen tukeminen.

Neljäs on sitten erikoistuminen joka tietenkin on lapset ja nuoret koska olen päivähoidossa töissä.

AAAAAPUUVA! Kohta kirjakauppaan mars.

sunnuntai 2. elokuuta 2009

koruja


Tällaisen setin minä tein, kaulakoru ja rannekoru

Laitoin FB:iin viikonloppukyssäriä. nopsempi tapa kuin sposti ;)

torstai 30. heinäkuuta 2009

peliuutisia

En saakaan kivalta kuulostavaa lisäosaa Carcassonneen, oli loppu =(
mutta onneksi poika saa oman kivikautensa ehkä jo huomenna postista! Sitä sitten pelaamaan!

Peli-iltaa odotellessa...

tiistai 28. heinäkuuta 2009

Korkeasaari

Korkeasaaressa oli kivaa ja kuvia tuli otettua lähes kaikista elukoista, joita nähtiin siellä. En nyt jaksa laitailla niitä kamerasta vielä.

Jaloissa tuntuu oikeasti että on käyty! kierrettiin pojan kanssa vielä Kluuvia että löysin kangaskaupan ja alushame kangasta ja tylliä ostin. Tulee ystävän häissä käytettävän mekon helmaa nostattamaan.

Osallistun pian korunteko tilaisuuteen jossa on 10 osallistujaa ja maksaa 20 euroa nuppi. Jos ja kun (varmasti on) kiva homma ajattelin järjestää jossain isossa tilassa semmoisen toisten kavereiden kesken ja varmaan osa nyt tulevista osallistuu uudelleen. Kerron tilaisuudesta heti kun olen siihen osallistunut ja tiedän enemmän. Sen tiedän että esittelijä kertoo jotain aluksi me tehdään kaulakoru ja korvikset tai rannekoru. Eli nyt saa kertoa sitten vähän kiinnostustaan. Enkeli, Päkis, Sini, Nalle, Sipe??? Ja jos on joku kaveri joka mahd. kiinnostais niin otetaan mukaan vaan. Pitää olla vähintään kymmenen ukkoa tai akkaa. Mun työkavereista jokunen varmaan haluaa mukaan. Mutta tästä ensviikolla enemmän. Muistaakseni hopeakoruja ja helmiä.

sunnuntai 26. heinäkuuta 2009

toukka



Kuka tietää mikä toukka hän on? Pojan mielestä nokkosperhosen toukka mutta googlettamalla nokkiaisten toukat on erinäkösiä. Auttakaa jos jaksatte!

lauantai 25. heinäkuuta 2009

Lettuja



Tein lettuja vedestä, löysin sattumalta netistä ohjeen ja halusin kokeilla kun maitokin jäi kauppaan. Kalpeilta näyttää mutta letuilta maistuu.

3 kanamunaa
9 dl vettä
6 dl jauhoja
½ tl suolaa

Minä tein, 2 munaa, 6 dl vettä ja 4 dl jauhoja ½ tl suolaa ohjeella. 10-12 isoa lettua tuli.


Kanttarellikastike


Puhdista sienet ja suikailoi ne pitkittäin.
Silpo sipuli pieneksi.
Paista voissa ja lisää lopussa pippuria ja suolaa maunmukaan.
Lisää ruokakerma.

(2dl kermaa riitti 400 g sieniä)

Omasta mielestä vaikka kermakastikkeella on hyvää silti parempia kanttarelleja on kun vaan tekee ohjeen mukaan ja jättää kerman pois. Vielä uudet perunat keittetynä ja paistettuna voissa siinä vieressä, NAM!

perjantai 24. heinäkuuta 2009

Päivän piristys


Kohta pöly irtoaa, hesarin sivuilta taas löytyy.

keskiviikko 22. heinäkuuta 2009

Sieniä

Teen juuri parhaallaan sienipiirakkaa.
Viime viikolla tein sienikastikkeen.

Sienikastike

2 rasiallista sieniä (siitake ja herkkusieni)
1 prk cream bon jour, valkosipuli ja yrtit
1 nippu varhaissipulia
1 rkl öljyä paistamiseen
1 tl pippurirouhetta

pilko sienet ja sipulit. Paista öljyssä sieniä kunnes kosteus haihtuu ja lisää sipulit sekaan.
Lisää pippurit ja cream bon jour. Hämmennä 5 min hiljaisella lämmöllä.



Sienipiirakka

pohja:
100g voita
2 dl vehnäjauhoja
1 dl juustoraastetta
2 rkl vettä

sekoita pehmeä voi ja jauhot. Lisää juustoraaste ja vesi. Painele piirakkavuokaan pohjalle ja reunoille. Esipaista 225 astetta 10 min.

täyte:
2 rasiaa sieniä (siitake ja herkkusieni)
1 rkl öljyä paistamiseen
1 nippu varhaissipulia
1 prk cream bon jour, valkosipuli ja yrtit
2 kanamunaa
1-2 dl juustoraastetta
1 tl pippuria
100 g kinkkua

Paista sienet ja sipulit. Sekoita kinkku joukkoon. Lisää pippuri. Riko kanamunat ja sekoita ne juustoraasteen ja Cream bon jourin sekaan. Lisää viilentynyt sieniseos sinne. Kaada täyte piirakkapohjalle ja paista n. 15 min. kypsäksi.

Pelejä lisää

Kummitädin luona "pohjoisissa" Poika tykästyi Kivikausi Carcassonneen niin että puhui siitä joka päivä reissussa ja pelattiin keski-aika versiotakin kivikauden bonuslaatta systeemillä =)

Tilasin sitten eilen nettikaupasta semmoisen pojalle ihan omaksi, saakoon hän sen nimipäivälahjaksi meiltä.

Sitten asiaan...



Minä löysin Cult, Siege and Creativity, Carcassonne lisäosan!!! Vain 6 egee, ja kyllähän se mäjähti pakettiin mukaan, ei edes tarvinnut miettiä.

Cult; palvonta, kultti, lahko...
Siege; piiritys, piirittää
Creativity; luovuus

Kunhan pelit saapuvat, SAA tulla pelaamaan!

maanantai 20. heinäkuuta 2009

Mökkireissu

Lähdimme kohti mummon mökkiä Padasjoelle keskiviikkona. Saunoimme ja grillasimme. Poika leikki pikkuserkkujen kanssa. Seuraavana päivänä ajeltiin Kotalaa kohti ja navigaattorin ihania pieniä teitä pitkin. Pysähdyimme Juupajoen rotkolle, jossa oli myös kenkätehtaan museo (sinne ei menty)



Toinen pysähdyspaikka oli Ryövärinkuoppa, jossa oli ihana viileää, kaunista, koskematonta luontoa lähteen ympärillä.



Kotalasta ajeltiin Yhden kanavan kautta ja otin kuvan tuulimyllystäkin.



Pojan kummitäti suositteli automuseota matkan varrelta ja siellä sitten poikettiin. Ensin kyllä käytiin Tampereella sukuloimassa ja viemässä synttärilahjoja.



Mökille ajettaessa huomasin ekaa kertaa (tai luin kylttejä ajatuksella) Puukkopaja, kotimuseo. Päätettiin mennä lauantaina katsatamaan paikat. Puukkokauppa oli kiinni mutta kotimuseoon mentiin, aittaa on kerätty vanhaa roinaa ja rompetta. Juotiin kahvit ja mehut syötiin tuoreet korvapuustit, sekä ihmeteltiin strutsit, lampaat, possut ja kaikenlaiset taideteokset.



Tietenkin käytiin Kuhmoisten keskustassa ilmatorjuntamuseossa. Sisällä ja ulkona.



Syy miksi (vihdoin maanantaina kotimatkalla) ostin puukon on tässä. Poika tykkää vuolla. Ja semmoinen lasten koko oli ihan hyvä hankinta. Siinä pikkunikkarissa on pyöreä pää jonka saa käydä sitten aikanaan teräväksi teroituttamassa siellä pajassa kun taidot ovat karttuneet. Hintakin meni minun budjettiin. Vielä ei ole kuvaa kapistuksesta mutta ehkä aikanaan tulee sekin tänne.



Mökillä soudeltiin ja kerran muistettiin virvelöidä.



Järvessä uiskenteli vaikka mitä mutta siellä lenteli myös näitä sudenkorentoja, olipa muuten vaikea saada hyvää kuvaa. Ensin piti hiljaa soutaa viereen ja zoomata lähikuvaa.



Käytiin anoppia katsomassa oli lähistöllä mökkeilemässä miesystävänsä kanssa.



Kotiinpäin lähdettiin maanantaiaamuna. Haettiin puukko pajasta. Noukittiin pari kiloa mansikoita (1€/kg). Käytiin kahvilla ja sämpylällä. Ajeltiin Vääksynkanavalle joka tutkittiin. Siellä oli myös kivoja käsityöläistaloja. Ajeltiin jopa Lahteen asti ja etsittiin hyppyrimäet.
Pysähdyttiin vielä syömään ja jätskille. Ruokakauppaan vielä viimeinen pysähdys ennen kotia ja ohhoh 200 km saatiin kulumaan lähes 6 tuntia!



Edit. tiistaina, korjailtu kirjoitusvirheitä ja muita =) Se on kun on hätänen ni paikat saa uusia nimiä. No hätä, oletinkin että "joku" korjailee niitä =)