torstai 31. joulukuuta 2009
Uusi vuosi tulossa
Mun osalta nää juhlat meni vähän keturalleen kun tätä silmää joutuu puolen tunnin välein tiputtelee.. Pikkasenko haittaa elämää - no ei ollenkaan! Koetappa ite; laita kännykkään häly ½ tunnin välein ja elä normaalia elämää siinä samalla... Viddu.
No mut ystäviä tuli meille ja ovat nyt ulkona paukauttelemassa jo raketteja et saa lapsia ees joskus nukkumaan. Kiva ilta ei siinä mittään. Itteä harmittaa eniten.
Lauantaina mennään Kummipojan synttäreille ja tänä vuonna lahjakin hankittiin "tarpeeksi" ajoissa että sai sitä mitä halusi. Joulun jälkeen on vähän fifty-fifty mitä löytyy kaupasta.
Su ollaan ja laiskotellaan. Ma ei ohjelmaa. Ti aattelin viedä pojan Kaisaniemen kasvitieteeliseen ihmettelemään ja Ke onkin loppiainen. Saikkua vielä viikko siitä sitten yksi päivä koulua ja töitä toivottavasti silmälääkärin konttrollin jälkeen! Työharjoittleua pitäis olla ja tutkinnonsuoritusta. Kaikki riitppuu nyt tästä iriitistä miten se lähtee parantumaan. Laitoin silmälasiin harson teipillä etten katselis tulehtuneella silmällä niin paljoa kun yleensä=parantumis aikaa.
Mitäs vielä. Joulu meni jollotteli poika ja me miehen kanssa oltiin tyytyväisiä kummatkin lahojoihin ;) Kiitos Kaikille kummeille ja mummeille yms.
maanantai 28. joulukuuta 2009
Jämäkinkkupiirakka
Kinkkupiirakka
pohja
1 prk maitorahkaa
100 g voita
3-4 dl vehnäjauhoja
Seikoita käsin maitorahka, lämmin voi ja jauhot (lisää kunnes tuntuu hyvältä). Painele piirakkavuokaan ja laita jääkaappiin. Pistä uuni lämpiämään 225 asteeseen.
Täyte
2 kanamunaa
1 prk kermaviiliä
juustoraastetta (en mitannut laitoin kaikki loput)
1 tl paprikajauhetta
2 tl valkosipulisuolaa
100-200 g kinkkua
50 g metvurstia
pakastewokki pussista 2 kourallista
pilko kinkku ja metvursti sopiviksi paloiksi. Sekoita munat-kermaviili ja juustoraaste. Lisää mausteet ja lihat siihen.
Paista piirakkapohjaa n. 10 min. Lisää sitten pohjalle wokkikasvikset ja niiden päälle juustoraastesekoitus. Voi lisätä myös tomaattia, fetaa yms. mitä kaapista löytyy.
Paista kunnes pinta on kullanruskea 15-20 min. Ja munat hyytyneet.
Itse tein oliivi-juusto-tuoresalaatin piirankan palan kyytipojaksi. NAM!
Sairaslomaa
23.päivä menin taas silmäklinikalle tutkimuksiin oikean silmän takia; punotusta ja kipua. Olihan se mitä epäilinkin. Nyt on kulunut 5 päivää ja silmä melkein pahemmassa kunnossa. Pitää varmaan mennä uudelleen sinne tai ainakin soittaa mitä tehdä. Mälsää!
Loma meni vähän pipariks kun ei saa saunoa ja urheilla tulehduksen takia. Onneksi se ei tartu ettei tarvitse olla karanteenissa ;)
Pitää varmaan lähteä soittamaan lääkärille..
Joulu sujui muuten ihan hyvin ja rauhallisesti mukana meillä oli mun sisko ja miehen sisko tyttönsä kanssa. Hyvin mahduttiin ja jouluruokiakin on vielä jäljellä. Ens vuonna vois ottaa puolet pienemmän kinkin =)
lauantai 26. joulukuuta 2009
Arvonta
Onneksi olkoon Enkelille ja voittaja runolle. Paketti tulee tänää kyydillä sinne.
On ihana pakkassää!
Lapset mäkeen kiirehtää.
Kiivetään rinnettä ylös asti
ja lunta lentää valtavasti.
Kun pulkka kiitää mäkeä
on valtavasti väkeä!
Posket leikissä puhehtuu
eikä kaatuessa edes itku tuu.
Sitten kotiin kuljetaan
punaposki omenat naamallaan.
Äiti meille piparit tarjoaa
näin joulua me odotellaan.
-H.B-
Enkelille lähti paketissa tällainen sydänkoriste, suklaalevy ja pieni punainen sydänjoulukuusenkoriste.
torstai 24. joulukuuta 2009
keskiviikko 23. joulukuuta 2009
23.12
tiistai 22. joulukuuta 2009
22.12

Joulupukki
Vanhassa pakanallisessa Suomessa joulupukki (nuuttipukki) oli mies, joka pukeutui hedelmällisyysriitin hahmoksi, pukiksi. Hän laittoi pukin sarvet päähän muuttuakseen šamanistisen perinteen mukaan pukin kaltaiseksi. Asuun kuuluivat myös tuohinaamari ja nurin käännetty turkki.[6] Pukki vaelteli talosta taloon juoden tarjottua alkoholia. Hän saattoi pelotella lapsia ja olla humalassa. Joskus pukki myös jakoi lahjoja kilteille ja vitsoja tuhmille lapsille.
Nykyisen suomalaisen jouluperinteen mukaan Joulupukki asuu Joulumuorin, tonttujen ja porojen kera Korvatunturilla, Suomen Lapissa. Joulutontut auttavat Pukkia tekemään lahjat Joulupukin pajassa Korvatunturilla ja tarkkailemaan, ketkä lapsista ovat kilttejä. Suomessa Pukki tulee taloon jouluaattoiltana ja juttelee asukkaiden kanssa. Joulupukki sanoo yleensä tullessaan "Onkos täällä kilttejä lapsia?". Brittiläis–amerikkalainen joulupukkiperinne on vaikuttanut suomalaiseen perinteeseen huomattavasti. Suomessa on tapahtunut niin sanottu perinteiden sekoittuminen, jossa joulun isähahmo "Father Christmas" (brittiperinteen mukaan) on saanut Joulupukin nimen (suomalaisen perinteen mukaan). Vanha pakanallinen joulupukki todellakin muistutti ulkonäöllisesti pukkia. Amerikkalaisten Coca Cola -joulupukki on Suomessa hyvin tyypillinen joulupukin ulkomuoto nykyään. Vanhan ajan joulupukilla oli joskus musta kaapu, nykyään hän käyttää sen sijaan yleensä punaista kaapua, ja hänellä on valkoparta.maanantai 21. joulukuuta 2009
Suklaakakku
Tein eilen suklaakakkua, todella täyteläistä yksi pala riitti. Testasin töissä ja tyytyväisiä olivat (tai eivät kehdanneet sanoa moitteita) Jos vielä palan vieressa lautasella olisi ollut kirsikkamelbaa tai vanilijajäätelöpallo olisi ollut täydellinen annos.
10 palaa Suklaakakkua
250 g tummaa suklaata
250 g suolatonta voita
4 dl tomusokeria
1 ½ dl vehnäjauhoja
4 munaa
1 appelsiini (kuoret ja mehu)
Kuumenna uuni 175 asteeseen, voitele vuoka. Sulata vesihauteessa paloiteltu suklaa ja voi, sekoita tomusokeri sekaan, sekoita kokoajan. Lisää jauhot siivilän läpi. Sekoita joukkoon munat.
Pese appelsiini hyvin ja raasta uloin kuori ja purista mehu. Lisää nämä taikinaan. Sekoita ja kaada vuokaan. Paista uunissa 18-25 min.
sunnuntai 20. joulukuuta 2009
20.12

Raamatussa joulun tähti tunnetaan Bethelemin tähtenä. Matteuksen evankeliumin 2. luvun mukaan tähti näkyi idän tietäjille aamutaivaalla. Se oli heille ensin syntymätähti, joka kertoi uuden kuninkaan syntymästä. Sitten tähdestä tuli opastähti, joka opasti heidät Jeesus-lapsen luo.
Itämaan tietäjät käyttivät Matteuksen evankeliumin mukaan tähdestä nimitystä ”hänen tähtensä”. Kyseisen ilmauksen taustalla on uskomus, että ihmisen syntyessä taivaalle syttyy uusi tähti. Tästä syystä esimerkiksi syntymäajan eteen – mm. hautakivissä – merkitään tähti. Evankeliumissa mainittu ilmaisu tarkoitti kuitenkin yhtä nimenomaista messiaan tähteä.
lauantai 19. joulukuuta 2009
19.12
joulupuuro2 dl | puuroutuvaa riisiä | |
3 dl | vettä | |
1 ltr | maitoa, saa olla | |
1 hippunen | suolaa | |
1 lusikallinen | voita, ei | |
5 annosta
Käytä haudustuskattilaa, jos sinulla on sellainen. Mutta jos ei, niin sitten menetellään seuraavasti:
Kiehautetaana ensin vesi,, sitten lisätään riisit ja keitetään edlleen puuronalkua pienellä lämmöllä, kunnes vesi on imeytynyt riiseihin. Sitten ryhdytään lisäämään maitoavähitellen, niin että seos kiehuu pienesti.
Puuroa hämmennetään ja vahditaan ettei, maito kiehu hellalle eikä puuro pala pohjaan. Puuro hautuu kypsäksi noin tunnissa. Jouluaattona voi valmiiseen puuroon lisätä lusikallisen voita.
Perinteisesti joulupuuro on tarjottu rusinakeiton kanssa, mutta meillä on aina punaista mansikkakiisseliä ja tietysti kanelia sekä sokeria. Mansikkakiisseli tehdään punaisesta mehusta ja pakastemansikoista kts. tuoremarjakiisselinohje
perjantai 18. joulukuuta 2009
18.12
”Jo pipolakki ja punatakki on juhlakuntoon laitettu, ja nenäliina taitettu on takataskuun laitettu. On tonttulassa niin ahkerassa näin tapa kerran vuodessa, kun joulukiireen tuodessa myös juhlamielen tuo.Hyörinä, pyörinä taukoaa, jo itse joulupukki ratsastaa, katsastaa joukkoaan. Rivi tontunpartojen suora on, valkoinen.Tonttujoukko, huomio ja katse oikeaan! Joulupukki komentaa jo pulkat pakkaamaan.
Kiire jo on, kiire jo on, parrat vilkkaa. Valjastaa jo porot saa! Heijaa! Kuormatkaa ja sitokaa! Heijaa! Poroa tuhatkunta pärskii ja kuopii lunta. Työt lähtöhetken, tie pitkän retken käy aikataulujen tahtiin täsmälleen. Yhä vie sama tie, ajo tuiskuna käy, yhä kulkuset kilkattaa, Peninkulmat jo jäävät taa, porot lahjoja kuljettaa.
Nopeaan läpi haan, yli metsän ja maan, läpi yön, yli kukkulavyön nyt kiiruhtaa tontut saa lahjoja pulkassaan Näin tonttu-ukkojen joukot Korvatunturiltaan saapuvat lahjoja tuomaan tummaan jouluiltaan. Kun valot kuusen loistaa, tonttu jo kolkuttaa.
Tähtien valoa, hyvyyttä jaloa, lämmintä hymyä kiltit lapset saa.”
torstai 17. joulukuuta 2009
keskiviikko 16. joulukuuta 2009
tiistai 15. joulukuuta 2009
maanantai 14. joulukuuta 2009
sunnuntai 13. joulukuuta 2009
lauantai 12. joulukuuta 2009
12.12

Vedonlyönti
Lyödäänkö vetoa?
Kyllä vaan!
Siitä kumpi on
nopsempi jakamaan
kaikki lahjansa maailmalle
itään, länteen, kaikkialle?
Hävinnyt puuron valmistaa
ja pipari, pähkinät tarjoaa.
Sehän käy, ota esiin jo kattila
minä olen taatusti voittaja!
Kuin raketit matkaan lähdettiin
kilometrejä tuhat hölkättiin
sitten ajettiin bussilla, taksilla
ja kumpikin pinnisti parhaansa
päivästä toiseen huilaamatta
sinnikkäästi ja uupumatta...
Maa on pyöreä, huomattiin
tontut kun maaliin hurrattiin
sillä ihan samalla sekunnilla
he olivat Korvatunturilla.
Minä voitin! - Johan pomppasi!
Olin nopein! - Sekin turisti!
Sitten hiljaa seisoi kumpikin
ehkä minuutin ja toisenkin.
Vaan silloin tuoksu herkkujen
hiipi nenään halki ilmojen
Vikkelät tontut
tulkaapa tänne
palkkion saatte nyt
retkestänne!
Pipariperheellä ladossa
oli tontuille herkkuja tarjolla
puuroa sakeaa
kakkua makeaa
Pitihän paluuta juhlia!
-Lotta Gahrton
perjantai 11. joulukuuta 2009
11.12.
torstai 10. joulukuuta 2009
keskiviikko 9. joulukuuta 2009
tiistai 8. joulukuuta 2009
8.12.
maanantai 7. joulukuuta 2009
sunnuntai 6. joulukuuta 2009
lauantai 5. joulukuuta 2009
5.12.
Pyöreät posketPohjatuuli hyytäen puhaltaa
Mikä pikkuisen poskessa pullottaa?
Tonttuvaari väsyikö pulinaan,
pani tomaatin suuta tukkimaan?
Vai saiko tyttönen makeaa
ehkä omenahilloa sakeaa?
Vai tarttuiko tonttu töppöseen
pikku hetken rauhaa saadakseen?
Vai karkkeja lie..?
Ei, totta vie...
Tyttö onkin pyöreä poskinen
ihan luonnostaan, saat uskoa sen!



















