Näytetään tekstit, joissa on tunniste Chilit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Chilit. Näytä kaikki tekstit

torstai 24. tammikuuta 2013

SNY kortti

Jee! se tuli jo! Mukavata. kortissa toivotellaan aurinkoista kevättä kohti!
 Kiitos kortista Sny:lle! -Omppu
Chilit siirsin jo isompiin astioihin. Eikä vielä yksikään ole muutosta nuupahtanut. Toivotaan runsasta satoa ja aurinkoista kesää!

keskiviikko 29. elokuuta 2012

Puutarhassa kasvaa


 JES, JES, JES! Olin jo luopunut toivosta tämän Bolivian Rainbow Chilin suhteen. Mutta kyllä siihen sittenkin tulee kukka. Onko Suomen kesä liian lyhyt sille?? Siirsin sen olohuoneen lämpöön jatkamaan kukkimista. Pitääkin lähteä leikkimään mehiläistä ja pölytellä ;) Samalla tämä on kuva nro: 19, täällä minä asun. Koti näkyy taustalla ja istun kasvihuoneessa sisällä :)

Appiukon metsästä kaivetut kotkansiipisaniaiset ovat lähteneet hyvin kasvamaan kiviaidan väleiköissä. Hyvältä näyttää, my friends! Suunnitelma toteutuu halvemmalla kuin uskoinkaan... Toki on tässä jouduttu ostamaankin kasveja pihamaalle ja hyvin aurinkoisiin rinteisiin. Keväällä näkee sitten miten ne ovat juurtuneet.
Viimeinen kesäkurpitsa kukkii vielä, muut jo nykäisin pois ja jätin yhden pötkylän siihen jos vaikka saisi omia siemeniä ensi vuotta varten. Ja sitten uusimmat lapaset.

torstai 16. elokuuta 2012

kuoriketta ja kasvihuonetta

Kuuset kasvavat hyvin. Ostin kasvihuoneen, jota kasasin kiukulla ja ei niin pitkällä pinnalla 5 päivää. Ei olisi pitänyt ottaa sitä kaikkein halvinta mallia... No pystyssä on ja pysyy!

Eilen hommasin kuoriketta katteeksi kuusten juurille, rikkaruohojen esteeksi. Kovin on kuivaa kautta ollut ja nyt on pakko kastella taimia. Onneksi yöt ovat viilentyneet kuitenkin.

Chilit tuottavat huonosti tänä kesänä. Yksi pensas on tehnyt ahkerasti kukkia ja marjoja.

Päkis toi tupaantuliaiseksi palstaltaan Lentävän kanssa viljelemiään vattuja ja kultapiiskua (siis juurakoita) ja myös raparperia :D kiitos vielä kerran.

Nyt vatsavaivojen takia kotosalla lepäämässä. Ei saa ajatella töitä! Kuuntelen Agatha Christien kirjaa, nti Marplen viimeinen juttu. Ja tietysti neulon. Dropsin mallia lyhythihainen tunika. Toisin sanoen norjalainenvillapaita ilman hihoja :D kainaloissa ollaan ja kohta teen tuhojen reunukset, sitten sitä kirjoneuletta lisää kaarrokkeeseen.

Lisäys iltasella.
Olen saannut saalistettua appiukon metsästä niitä ihania saniaisia. Pihalta löytyi valmiiksi herttavuorenkilpiä. Keväällä lisää niitä. Tilasin kukkasipuleita muutaman kukkimaan keväällä vaahterapuiden alle :) sitten kun ne tulee, menee hetki kun kaivelee koloja :-D

perjantai 25. toukokuuta 2012

"Kasvimaa"

Chiliä, kesäkurpitsaa, yrttejä ja kesäkukkia

 


Kesäkurpitsat ovat ruukussa ja laatikossa, katotaan jaksaiskohan ne siinä sinnitellä kunnes pääsevät 4 viikon päästä uuteen kotiin ja kasvimaalle :) Chilejä varten olen ajatellut joko kasvihuonetta tai sitten parvekkeelle sellaisen hyllykön. Persilja voi hyvin, basilika huonommon: suora auringon paiste nuuduttaa niitä. Rosmariinia pukkaa kovasti. Viikonloppuna sain kuulla että voin hakea kaverin kasvimaalta sitten aikanaan vähän vadelmaa tontille; ja pitäähän äidin kasvimaalla yksi raparperikin olla!!!! Tulisipa jo kesäkuu ja muutto.

torstai 8. maaliskuuta 2012

Hyvää Naistenpäivää kaikille neulojille ja muillekin ;)

 Salainen on laittanut kirjeen; Kool Aid mehupussin jolla voi helposti värjätä lankaa. Parisen vuotta sitten kokeilin kerran ja loput pussit juotiin mehuna ;) Nyt voisi olla taas aika "tahmastaa" keittiötä. Kiitos SNY!
Kuoressa on mukana myös pikkuinen kana orren varsi kainalossa =)


Chileissä näkyy kasvua, parhaiten kuitenkin Basilika itää. Suprise Chili seed sekoituksen ensimmäinen sirkkalehti puskee kovasti korkeutta! Jee!

sunnuntai 3. lokakuuta 2010

Sumuinen sunnuntaiaamu

Napsin kuvia koruista mitä on tullut tehtyä. Ja käytettyä =) Chilejä on vielä kypsymässä ikkunalaudalla ja Bonchilikin on hengissä, jospa se ensi kesänä kukkii kun ei leikkele kovin.
Särölasihelmistä tehty kimallus


Ilmava koru lasi- ja lamppuhelmistä

metallinhohtoinen perhosia ja palluroita

Bonchili jatkaa vielä elossa, elokuussa leikkasin reippaasti latvat ja oksat, kesällä olin laittanut kiepille.

Tämän vuoden chilisato jää pieneksi, nämä ja pari muuta marjaa toisessa pensaassa vain. 3 ruukusta ei tullut yhtään mitään satoa! Jaa-a mikä lie mennyt pieleen tänä vuonna, kuumuus?

torstai 6. toukokuuta 2010

Torstai -aurinkoinen päivä

Aamulla mentiin lasten kansa jumppasaliin; aluksi vähän maa-meri-laivaa lämmitelyksi, sitten otettiin kapteeni käskee -leikkiä, pallon kuljettamista temppuradalla (kainalossa, polvien välissä, leuan alla ja selän takana) piti mennä hula-renkaan läpi, kävellä penkin päällä ja hypätä maaliin =)
Sitten saivat itse keksiä mitä tekevät loppu ajan. Tietysti taas renkaat ja köydet vedettiin ja monet korispallot!

Käytiin pikaisesti ulkona ennen lounasta ja lepohetken jälkeen taas pihalle! Ihana kevät aurinko paistaa ja siitä nautittiin. Välipalan jälkeen valmisteltiin loppuun äitienpäivä askartelut ja taas pihalle mesoamaan ;) Tänän vuonna kasvatetiin ruukuissa elämänlankaa ja tehtiin hiilellä piirtäen äitien muotokuvat!

Vaikka aamulla on ollut autojen ikkunat jäässä olen polkenut pyörällä töihin, eihän tuossa ole kuin parin minuutin sutasut perille. Eilen jouduin taas silmälääkäriin ja tulehdusta taas pukkaa :/ tippakuuri ja kontrolliin kesäkuussa. Ihme stressisilmä tämä oikea on, vähän kun koulujuttuja joutuu kiireemmin tekemään ja tuskailemaan ni heti alkaa tykyttää... Pieni stressi on terveellistä miksi ihmeessä pitää tää tulehdus aina silloin tulla, sitten vasta stressaantuukin kun ei pääse kunnolla salille yms.


Chilit kasvaa ja kukoistaa, no ei vielä kuki kuintenkaan! Isoja lehtiä kasvaa ja olen koulinut taimia leveämmelti kasvamaan ruukuun, jakanut kahteen ruukkuun jne. Yhden ruukun tein itselleni, nyt kokeilen sitä bonchiliä eli typistettyä kasvua chilissä! Katotaan kuinka akan käy ;) saako ukko chilejä syödäkseen!

Lauantaina on pojalla karuselliturnaus Karjaalla. siellä pitäisi olla jo kello 9 aamulla! huh huijakkaa pitää lähteä 8 jälkeen ajelemaan sinne päin. Huomenna siis eväitä ostamaan.

sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Lehdet kasvaa


Kuvasta tuli vähän tumma, mutta siitä näkee kuinka on taas kevät valoisuus tehnyt taikansa ja taimet kasvaa huomaa vauhtia, eilen en vielä huomannut kolmansia lehtiä, tänään niitä jo tunkee joka toisesta chilistä. Mullan alta lähtee vielä uusia siemeniä kasvamaan vaikka toiset on aloittanut urakkansa jo monta viikkoa sitten!

Töissä on oltu kokonainen viikko =). Tänään suunniteltiin että mennään keilaamaan, poika tykkäsi viikko sitten kun käytiin ja kohta mennään taas. Siitepölyä ei tunnu vielä leijalevan Suomessa, euroopasta kulkeutuu tuulien mukana tänne päin, nyt ainakin tulee jostain muualta.
Ostin viime viikolla allergiasuihketta nenään, siitepölykautta varten. Ja sain kovan aivastelukohtauksen kun olin käyttänyt sitä kerran, kokeilin vielä eilen toisen kerran ja taas aivastelin silmät vetistellen. Eli siis allergialääkkeestä allergiaa. On muuten toistaiseksi ainoa joka aiheuttaa oireita lääkeainesta. Pitää vaan nyt muistaa ettei toiste osta sitä. Meni ne 15 € hukkaan... Maanantaina käyn piikillä, aloitan A ja B hepatiitti rokotuskuurin. Kuitenkin matkustellaan joka vuosi jonnekin ulkomaille ja jos nyt tätä hoitajan uraakin innostuu lisäämään niin on niistäkin suojaa. C hepatiittia vastaan otan sitten varmaan jos oikeasti innostuu tekemään potilaiden kanssa töitä. (ei ole mitään halvinta rokotetta)

perjantai 12. maaliskuuta 2010

Keväinen aurinko paistaa


Aurinko kuumottaa ulkona, ja linnut sirkuttaa! Chilit siirsin n. viikko sitten altakasteleviin ruukkuihin. Nyt on jo toiset lehdet kasvaneet! Tästä se lähtee taas. Se on hyvä kun on akvaario voi sillä valmiiksi lannoitetulla vedellä kastella myöskin näitä kotikasveja.

Leivoin Mannalastuja Enkeliltä saamallani ohjeella. Tosin tein vain puolikkaan kun meillä on puolet vähemmän porukkaakin täällä nautiskelemassa ;)


MANNALASTUT

150 g margariinia
1,5 dl sokeria
1,5 dl vehnäjauhoja
1 dl mannasuurimoita
1 tl leivinjauhetta
1 tl vanilijasokeria
1 kanamuna

Sulata margariini, sekoita loput aineet ja lisää viimeisenä kanamuna vähän jäähtyneeseen taikinaan. Nostele pikkulusikoilla pelille nokareita väljästi. Paista 180 astetta n. 9 min.

sunnuntai 7. helmikuuta 2010

Chilit


Chilit on lähtenyt hyvin kasvuun, eilen napsasin kuvia. Valohoito on aloitettu, 5-10 min kerrallaan lämpöisten lamppujen alla. Kohta pitää alkaa etsimään altakastelevat ruukut ja pesemään niitä. Multaa jäi kivasti sitä ei varmaankaan tarvitse chilejä varten ostaa, muut viherkasvit kyllä tarvitsisivat uutta multaa. Vaihdoinkohan viime keväänä mullat?? Tais mennä kesään, hengissä nuo vielä ovat kuitenkin.

Ulkona on lunta tosi paljon, tällä viikolla pitäisi pudotella lumia katoltakin ettei tule liian painavaksi. Työssäoppimispaikassa on kivaa/tylsää. Paljon uusia asioita oppii mutta ne väliajat asiakaskäyntien välissä on tappavan tylsää aikaa. Aina ei pääse koneelle kirjaamaan tapahtumaa, joskus ollaan kahvipaussilla jopa tunti... No en ala valittamaan, minulla olisi hyvää aikaa tehdä tehtäviä ja lukea potilaskertomuksia yms. tehdä haastatteluja työntekijöiden työhistoriasta. No viikko vasta takana. Nyt on mennyt kaksi päivää flunssasena, toivottavasti kuitenkin olen huomenna työkuntoinen, ihan riittävästi on tullut sairasteltua tänä vuonna jo!

Neulomuksia on kesken vaikka kuinka paljon, viikkoon en ole koskenutkaan puikkoihin. Kohta taas tulee joku inspiraatio! Ihan takuulla.

maanantai 1. helmikuuta 2010

Naga morrich

Jotain pientä näkyvissä, muutamassa purnukassa on uutta elämää! Naga morrich johtaa. Aika yllättävää että viikossa tulee mullasta läpi, toivotaan että on sitkeitä pippureita, muuten ei selviä Suomen kesästä.

tiistai 26. tammikuuta 2010

Chilit

Nyt löytyi kameran piuha, olikin hyvään paikkaan kadonnut kirjahyllyssä kirjojen taakse, ei ihme että meni jonkin aikaan etsimiseen...




Tänä vuonna chilit laitoin turveruukkuihin itämään. Laitoin pohjalle taimimultaa ja sen päälle kaktus ja idätysmultaa.








Kastelin mullan ja laitoin siemenet purkkeihin ja laitoin vielä lisää multaa päälle. Ja taas kastelin =)







Sitten pistin nimikoidut merkit ruukkuihin, jotta tiedän kumpaa lajiketta purkissa kasvaa. Ja peittelin kelmulla, että pysyy tasaisen kosteana.

Naga Morrich ja Green Cherry Bomb

maanantai 25. tammikuuta 2010

Potemista

Aamulla heräsin huonoonoloon. Ja syykin selvisi sitten pikapuoliin. Maha sekaisin. Tein leivät ja keitin teetä ajattelin jospa eilen tuli syötyä herkkuja niin että nyt kostautuu. Eipä maistu leivät ja teekin on ihna kylmää kun sitä väkisin pikkuhiljaa maistelee. Kotipäivä siis. Pojalla ei ollut mitään ja toivotaan ettei mitään tauteja tulekkaan. Hän sairastaa todella harvoin muutenkin.

Pistin pojalle luistimet kassiin ja koulua kohti. Haen iltiksestä sitten vähän aikasemmin. Tylsäähän se on täällä sairastuvalla äitiä tuijottaa kun siellä on kavereita.

Eilen laitoin Chilit kasvamaan. Otin kuviakin mutta kameranpiuha on hyvässä piilossa ettei vielä ole kuvat koneella. On kylppärissä lannanhajua en tiedä tuliko mullasta vai turveruukuista, mutta hyh hyh! Ajattelin siellä ne saa itää kun on lämminlattia ja ei vedä viima mistään. Pitää vaan muistaa siirtää pois kun menee suihkuun. Miehellä oli kahta lajiketta siemeniä säästössä, Viime vuoden Green Cherry Bomb ja tämän kauden uudet siemenet: Naga Morrich. Kahtotaan mitä niistä syntyy.

Tässä kuva viime kesän sadosta. Miehen herkkua.

sunnuntai 28. joulukuuta 2008

ai niin

En muista kerroinko jo mutta: Kyllä meillä kasvaa taas Chiliä. N. viikko sitten laitoin siemenet multaan ja johan sieltä pilkistää alkuja runsain mitoin. Pitää nyt heti alkuviikosta ostaa multaa ja pistää chilit altakasteltaviin ruukkuihin. Ja toivoa että ne kestää siirron.

Green Cherry Bomb, Kenya


1. viikko

keskiviikko 27. elokuuta 2008

Elonkorjuu



Eilen 26.8.2008 mies korjasi satoa, elonkorjuu siis meillä illalla. Chilipuskissa on vielä suurin osa pieniä ja vihreitä saas nähdä kypsyykö vielä loput. Nuo oranssit oli tulisimpia mitä mies on koskaan maistanut. Teki itselleen chilitahnaa jääkaappiin monta purnukallista. Kauniita eikö olekkin.

sunnuntai 3. elokuuta 2008

Laskentaa


Laskin aamulla monta niitä chilejä sitten on oikein noissa pensaissa... 79 kpl laskin ihan pieniäkin mukaan, katotaan kuinka monta vielä tulee lisää, koska kukkia on varmasti saman verran.
Nuo kuvat on siksi koska chilit tulee monen näkösenä kukasta ulos, suippoa ja pyöreää, pitkulaista ei ole ollut. Vihreän sävyissäkin on paljon eroja, syvän vihreästä vaaleaan.

Luulen että niitä siemeniä oli kahta eri lajiketta silloin talvella kun istutin niitä, pistin ihan huiskin haiskin sekaisin. Ensi talvea varten on säästetty Green cherry bomb-siemeniä.

sunnuntai 20. heinäkuuta 2008

piha kukoistaa

Chilit kasvaa ja hirveästi on kukkia vielä. Tulee kunnon sato tänä vuonna, toivottavasti maistuvat hyvältä, viime vuotiset pari kappaletta ei ollu kuulema syötävän makuisia. Jotain 15 chili-marjaa roikkuu pensaissa.
Minun ihanainen kärhönikin kukkii, viime vuonna istutin mutta mies leikkasi pari kertaa sen poikki ruohonleikkurilla. Ensi vuonna luvassa oikein kunnon kukka viidakkoa siis...
Naapurin lapset lähtivät eilen yllättäen uimaan. Pojalle tuli pahamieli ja minä kehitin ajanvietettä. Maalattiin sormiväreillä käpyjä =). Tuli avaruusoliota ja hämähäkki. Ei mitään käpylehmiä...
Kirsikoita pukkaa paljon pienessä puussa, viime vuonna oli pari rupusta kukkaa ja tänä vuonna, voi mahoton. Eipä tuota enää viitti kaataa pihalta. Kauniit oli kukatkin keväällä. Viinimarjapensaasta on joku lintu varmaan vedellyt marjat kun niitä ei siinä enää ole kypsymässä.

Eilen yllättäen tuli ystävät grillaamaan ja houkuteltiin jäämään yökyläänkin. Oli kivaa, kiva kun kävitte. Mennään ehkä porukalla parin viikon päästä katsomaan KUNG FU PANDAA.

lauantai 12. heinäkuuta 2008

Helsingissä

Kävästiin aamupäivällä jo Helsingissä. Ajoin Ruoholahteen ja jätettiin auto parkkii, mentiin metrolla Kamppiin ja Eläinmuseoon. Sieltä käveltiin Forumiin syömään, Sokoksen alevaatteiden kautta Rautatientorin metroasemalle, takaisin Ruoholahteen ja autolla kotiin. Löysin Reiman ulkovaatteet pojalle, on siistit vaateet syksyllä eskarissa.

Pojan mielestä parasta oli luurangot. Kaikki kierrettiin mitä oli, yksi kerros oli kiinni.

Itse hän osti joku-mikä-lie einstein pakkauksen missä tehdään sähkövempeleitä, nyt pojan huoneessa pörrää tuuletin ja pikku lammpu syttyy ja sammuu...

Chileistä olen napsinut kuvia parin päivän välein, en vaan saanut ladattua niitä koneelle kamerasta joten nyt tulee chilipläjäys.
Tänään tämä ensimmäinen chili näyttää tältä, vielä ei ole väri vaihtunut, pikkaisen vihreä on haalistunut kuitenkin. Oksistossa roikkuu 7 chiliä =)

lauantai 28. kesäkuuta 2008

siivousta

siivoilen vähän tässä samalla, eilen tyhjensin turhia kuvia tietokoneelta, siirsin tärkeimmät uudelle kovalevylle ja nyt minulla on kannettava kone tässä antiikkisen ison rohjakkeen tilalla. Tuli tilaa makkariin kerta heitolla.

Jonkun pitäis siivota mun vaatelaatikot, ovat ihan huiskin haiskin.

Pojalla vatsaa vääntää jo toista viikkoa, alkoi silloin vikana päivänä Turkissa. Nyt joka päivä valittaa että vatsaan sattuu ja juoksee pöntölle istumaan. Tarkkaillaan mitä tapahtuu. Ehkä vaan tunto tullut herkäksi. Laitoin tänään kaurapuuroa aamupalaksi ja illalla saa tyytyä ruisleipään. Jos ollaan liian vaaleaa syöty pitkän aikaa (tmv).

Sais olla lämpösempää et Chilit pääsis ulos. Taas taivaanrannassa näkyy tummia pilviä. Ja tuulee. Leikkasin chileistä ja paprikoista pikkuruisimmat taimet pois, jotta ne suuren suuret saavat kaiken veden ja lannoitteen ja huomion... On siis niillä enemmän tilaa.

Eilen käytiin Päkiksellä katsomassa kummipoikaa. Kierreltiin Jumbon alennusmyynneissä ja ostetiin jokaiselle jotain vaatetta. Sitten vielä käytiin miehen kaverilla kahvilla.

Tänään olis tarkotus repiä tapettia, mahdollisesti maalatakin seinää. Asentaa loppusilaus meidän sängynpäädylle (uusi).

sunnuntai 22. kesäkuuta 2008

Edelwais, edewais kukka viattomuuden...


Chilin kukkaset ovat kauniita ja viattoman valkoisia, tulee mieleen joku edelvais tai muu valkovuokko =) Aivan kuin vuosi sitten chilit alkoivat kukkimaan juhannuksen tienoolla, varmaan tämä valoisuus tekee hedelmälliseksi (muutkin kuin nisäkkäät).

Amppelitomaatti on viikon aikana pukannu hedelmää, kymmenkunta vihreää palluraa roikkuu latvassa. Satoa odotellessa... Tomaatin kanssa samassa ruukussa kasvaa basilikaa, hyvää sekin tomskun kanssa. Vain mozarella puuttuu.

Piha oli kuin viidakko, on satanut koko viikon melkein. Nurmikko rehotti ja apilat kukkivat. Mies haki aamupäivällä ruohonleikkurin ja siisti pihaa. Hyvin ovat lähteneet siemenet itämään kun ovat saaneet olla rauhassa. Ei olla tallattu ja liian usein leikattu nurtsia, nyt oli 2 vkon tauko.