lauantai 30. tammikuuta 2010

Sairasta porukkaa

Ensin minä ja sitten poika. Maanataina kun itse makasi sängynpohjalla oli miestä ikävä. Torstai aamuna oli kiva herätys 5 aikaan aamulla. Poika sanoi että oksettaa ja on kamala olo. Mentiin sitten vessaan ja niihän se sitten alkoi. Monta kertaa 12 h aikana käytiin pönttöä moikkaamassa ja joka kerta ehti sinne ajoissa. kokeiltiin välillä kun oli ollut 2 h taukoa tyhjennyksessä syödä jotain ja juoda enemmän, mutta uusi reissuhan siitä tuli. Illalla 5 jälkeen ei sitten enää tullut mitään takasin hissillä ja uskalsin käydä nopeasti kaupassa autolla, juoksi puoliksi varmaan kaupassa ja vilkuilin kännykkää onko poika soittanut apua! Ostin suolakeksejä ja muuta herkkua mitä voisi tehdä mieli. mehua ja limua yms. Perjantai ja tänään on tullut herkutelua hampparilla ja pizzalla. Katsottiin monta leffaa 3 päivän aikana. Huomenna uskaltaa jo ottaa kaveria kylään, ei ole enää tartuntavaaraa. On tullut pestyä tuota vessaa useampaan otteeseen tällä viikolla, alkuviikosta, torstaina ja tänään otin vielä kunnolla kertaalleen.

Chileissä ei ole vielä kasvua alkanut, viikon sisään sitä pitäis jo näkyä.

Mies on matkalla Bangkok:iin varmaan jo tähän aikaa perillä, en tiedä. Tiistaina tulee kotiin!

keskiviikko 27. tammikuuta 2010

Korvanlämmittemet -tuunattu



OLIPA KERRAN OMENA JOKA KÄVELI KAUPASSA VAATEOSASTON KÄYTÄVÄÄ. HÄN HUOMASI LAARIN TÄYNNÄ JOTAIN MYTTYJÄ. LÄHEMMIN TARKASTELTUNA HÄN HUOMASI NIIDEN OLEVAN KORVANLÄMMITTIMIÄ, FLANELLISIA AIKA RUMIA (KUISKATEN)






HETKEN NIITÄ PYÖRITELTYÄÄN PÄÄTTI OSTAA MUSTAT JA TEHDÄ NIISTÄ NÄTIT KOTONA. KOTOA LÖYTYI TURKOOSIA PÖRRÖISTÄ LANKAA JOKA TESTAUKSEN JÄLKEEN EI TUNTUNUT KUTITTAVALTA POSKEA VASTEN.







SITTEN ALKOI HOMMA, LOI 8 SILMUKKAA PUIKOLLE JONKA PYÖRÄYTTI SORMIKASPUIKOILLE JA ALKOI HURJA SILMUKOIDEN LISÄÄMINEN JOKA TOINEN KERROS KUNNES ALKOI KAVENTAMINEN REUNOISSA NIIN ETTÄ MUODOSTA TULI LÄTTÄNÄ. PÄÄLAEN KOHTAA TEHTIIN TASONEULEENA, SEN VERRAN ALKOI LAISKOTTAA VEMPAIMEN VIMMAINEN NÄÖNESTEEKSI HEILUMINEN.





JA TOISESSA PÄÄSSÄ TAAS SORMIKASPUIKOILLE JA LITTANA LÄTTÄNÄ KORVIENLÄMMITIN OLI MELKEIN VALMIS, ENÄÄ SAUMAN OMPELU JA SE ON SIINÄ.

AIKAA KUILUI YKSI ILTA.

tiistai 26. tammikuuta 2010

Kaulaliina

Tein sairauslomalla ylipitkän kaulaliinan. Pojan mielestä aivan liian pitkä ja punainen pitäisi poistaa ;) No huivi on ollut tosi hyvä näillä paukkupakkasilla kun sen saa kolmekin kertaa kaulan (takin hupun alta) kierrettyä.


Lankana Novitan Rose mohairia, sinistä, valkoista ja tummanpinkkiä. Tein valkoisen yksinkertaisena alkuun ja loppuun, nyt jälkeen päin ajatellen sekin olisi voinnut olla kaksinkertaisena. Kaulaliina tuli ihan tunnepohjalla tehtyä ilman suunnitelmia, siksi aloitus sillä lailla. Resorineuletta kympin puikoilla, ilmava ja tosi nopea tehdä! Hapsut vielä lisäsin väripilkuiksi päihin. Kaapista löytyu vielä vaalean vihreää mohairia mutta jätin sen pois ettei tule ihan kamala huivi. Joskus pitää lopettaa, nytkin meni jo hyvän ja huonon maun rajoilla :P

Päivitän kuvan myös Siniseen Omenaan.

Chilit

Nyt löytyi kameran piuha, olikin hyvään paikkaan kadonnut kirjahyllyssä kirjojen taakse, ei ihme että meni jonkin aikaan etsimiseen...




Tänä vuonna chilit laitoin turveruukkuihin itämään. Laitoin pohjalle taimimultaa ja sen päälle kaktus ja idätysmultaa.








Kastelin mullan ja laitoin siemenet purkkeihin ja laitoin vielä lisää multaa päälle. Ja taas kastelin =)







Sitten pistin nimikoidut merkit ruukkuihin, jotta tiedän kumpaa lajiketta purkissa kasvaa. Ja peittelin kelmulla, että pysyy tasaisen kosteana.

Naga Morrich ja Green Cherry Bomb

maanantai 25. tammikuuta 2010

Potemista

Aamulla heräsin huonoonoloon. Ja syykin selvisi sitten pikapuoliin. Maha sekaisin. Tein leivät ja keitin teetä ajattelin jospa eilen tuli syötyä herkkuja niin että nyt kostautuu. Eipä maistu leivät ja teekin on ihna kylmää kun sitä väkisin pikkuhiljaa maistelee. Kotipäivä siis. Pojalla ei ollut mitään ja toivotaan ettei mitään tauteja tulekkaan. Hän sairastaa todella harvoin muutenkin.

Pistin pojalle luistimet kassiin ja koulua kohti. Haen iltiksestä sitten vähän aikasemmin. Tylsäähän se on täällä sairastuvalla äitiä tuijottaa kun siellä on kavereita.

Eilen laitoin Chilit kasvamaan. Otin kuviakin mutta kameranpiuha on hyvässä piilossa ettei vielä ole kuvat koneella. On kylppärissä lannanhajua en tiedä tuliko mullasta vai turveruukuista, mutta hyh hyh! Ajattelin siellä ne saa itää kun on lämminlattia ja ei vedä viima mistään. Pitää vaan muistaa siirtää pois kun menee suihkuun. Miehellä oli kahta lajiketta siemeniä säästössä, Viime vuoden Green Cherry Bomb ja tämän kauden uudet siemenet: Naga Morrich. Kahtotaan mitä niistä syntyy.

Tässä kuva viime kesän sadosta. Miehen herkkua.

lauantai 23. tammikuuta 2010

Toiset ne lomailee

Elikkäs mies lähti eilen kohti Helsinki-Vantaata, määränpäänä Laos.

Iltapäivällä kone lähti ja yöllä tulikin viesti, Hong Kongista, myöhästyin jatkolennolta. Eipä mua nukuttanu puolikuuden jälkeen siinä sitten.. Pistin takasin tsemppiviestiä. Kyllähän se siellä pärjäsi, aamupäivällä tuli viestiä jo Bangkokista. Aikaero tuolla on + 5 tuntia. Viestejä tulee milloin sattuu meidän aikaa. Mutta yöksihän kannattaa siis pistää puhelin äänettömälle. Iltapäivällä oli tullut viestiä (kuvaa) bussista, elikkäs ovat kaverinsa kanssa saaneet varmasti ostettua bussiliput kohti Laosia! Seuraavaksi varmaan kuvaa sieltä, prätkää tai hotellia. Ollaan pojan kanssa saatu kuvaviestejä lentokoneista. Onhan se melkein kuin postikortti paikan päältä ;)

Me täällä hytistään 16 asteen pakkasessa. Käytiin kirjastossa (meinasin kirjoittaa ostamassa) lainaamassa pari kirjaa, pojalla on koulussa lukuviikot. On semmonen A4 arkki jossa on taulokkoa. Pitää kirjata ylös aika jonka on lukenut ääneen toiselle henkilölle. Ekana iltana tuli 24 min, tokana 30 min. Puolessa tunnissa on ollut. Eilen en käskenyt lukemaan, mutta tänään on jo 30 min täynnä ja toiset puolituntia sovittiin, että illalla vielä lukee. Luetaan sillai vuorotellen lukuja tai sivuja miten jaksaa ja pojan aika sekuntikellolla mitataan ;) Helppoa tämä on vielä järjestää yhden lapsen kanssa!

Mies toivoi vielä ennen lähtöään, että pistäisin uuden chilisatsin kasvamaan, pitikin ostaa multaa ja kasvatusruukkuja eilen prismasta, mutta en muistanut. Huomenna vois käydä ostamassa samalla hakea maitoa ja muuta alkuviikon tarviketta.

keskiviikko 20. tammikuuta 2010

SNY

Dodii nyt on sitten ilmoittauduttu, ja odottelen postia.

tiistai 19. tammikuuta 2010

Hiihtoa töissä

Pientä pakkasta ulkona, olemme menossa lasten kanssa hiihtämään. Minulla ei ole suksia enkä saa vielä urheilla joten olen huoltojoukoissa ja ne lapset joilla ei ole suksia saa laskea mäkeä minun kanssa.

Naapurissa kolattiin 6 jälkeen niin kovaa että herättiin ukon kanssa. Ärsyttävää jyskettä. Varmaan vei koiraa ulos ja jäi lukkojen taa tai jotain muuta vastaavaa.

Mietin tuossa osallistuisinko SNY 2010:iin. Huomenna on viimeinen ilmoittautumispäivä. Tekis kyll kovasti mieli. Olis taas jotain mitä odottaa joka kuukausi. Ja JOKU ehkä joskus kommentoisi täällä. Kun YSTÄVÄT eivät näköjään enää käy lukemassa kuulumisia...

Synttärit lähestyy, alle 30 pv h-hetkeen... IIIKS.

sunnuntai 17. tammikuuta 2010

Tsu-tsu-tsunnuntai

Jaahas.

Viikonloppu on sitten taas mennyt, melkein. Tekisi mieli lettuja mutta justhan niitä viime su paistelin, laitoin kaurahiutaleita taikinaan ja tuli ihania. Osaiskohan sitä tehdä samanlaista hyvää kun ei mitannut mitää pisti vaan sekaisin?? En ota nyt sitä riskiä, ens vkoloppu vois tehdä vaikka niitä. Ostais vaikka jätskiä kyytipojaks mukaan.

Silmä tuntuu paljon paremmalat ja ihan kuin sillä näkiskin paremmin, lääkkeet tehoavat siis! Jeah baby Jeah. Olen tilannut hesarin 3 kk, vain viikonlopuksi. Koetan napsia koulutukseen ja ammattiin liittyviä artikkeleita sieltä talteen. Näyttää hyvältä tutkinnon arviointikeskustelussa kun on kansiossa painavaa sanaa ;)

Kuuntelin taas äänikirjaa, jälleen Harri Nykäsen poliisi kirja; Jumalan selän takana, Kertoo juutailaisesta komisariosta Helsingissä ja juutalaisten yhteisöön liittyvistä rikoksista. Hyvä kirja kun haluaa esim tehdä neuletta. Tällä kertaa virkkasin pussukan jolla en tee mitään... Paketissa on 6 cd luettuna. Suosittelen! Edellinen Nykäsen kirja oli asianajaja sukuun liittyvä rikoskertomus. Tykkään kyllä muutenkin miehen kirjoituksista Raid yms.



WOW googletin kirjailiaa tuossa ja saman komisarion seikkailuja on useampia kirjoja, eikun kirjastonhakukoneelle etsimään, Heippa!

torstai 14. tammikuuta 2010

Kontrollikäynti

Kävin "vilauttamassa" silmää silmälääkärissä. Joopa joo; monenlaisia tippoja ja se ilkeä valojuttu mikä sattuu silmään ja ei saa räpäyttää ja on laajennettu yhdenlaisilla tipoilla...
Lääkäri oli huolissaan miksi ei ole näöntarkkuus normalisoitunut ja tutki ja hutki silmää vähän aikaa, löysi siinä sivussa vähän kaihia ja edelleen tulehdussoluja ja turvotusta siellä alueella minkä pitäisi tarkentaa näköä. Siksi siis näen kaiken kolmena tällä sairaalla silmällä.
Uusi aika 4 viikon päähän, yksi tippalääke lisää ja samalla kuurilla jatkuu. Oisin saannu saikkua vaan en halua enempää maata kotona vaikka urheilukielto jatkuukin. Olen aivan liikaa kasvatellut ja hoidellut facebookissa juttuja.

Semmonen silmä tällä haavaa. Kaihi liittyy näihin kortisoonitippoihin. Kaikille se kuulema jossain vaiheessa tulee mutta mulla on jo alkanut lääkkeiden käytön vuoksi. Jippikaijee! Jos tulehdukset tulee tätä rataa ja rajuina onkohan leikkaus ennen 40 v synttäriä, häh?

tiistai 12. tammikuuta 2010

Varo! Sinua tarkkaillaan

Poika on leikkinyt kameralla, digikamsut on kivoja kun ei tarvitse teettää kuvia kalliilla nähdäkseen onnistuiko vai ei. Tosin nyt on jäännyt teettämättä lähes kaikki kuvat siitä asti kun poika syntyi... Jotain on saatu kansioihin asti, paljon on bitteinä koneella ja varmuuskopiona.
Sain joululahjaksi lankaa, mohairia, pinkkiä ja vaaleanpunaista. Kaikenlaista niistä on piperretty, tumput syntyivät sunnuntaista-tiistaistaiksi, peukku piti vielä tänään laittaa valmiiksi, muutoin olisi ollut jo eilen. Kaksiväriset "ailit" Ullan-neule ohjeella. Samaa mallia olen käyttänyt ennenkin.

Tänään on hyvä keli hiihtää. Pari astetta pakkasta. Pojalle pakattiin monot koulureppuun ja sukset kantoon. Sinne lähti. Tänään ja huomenna koulussa hiihtoa. Luistelusta ei ole puhuttu vielä mitään.

Tämä on viimeinen päivä sairauslomaa. Huomenna pitää mennä kouluun ja torstaina töihin. Onkin ollut pitkä poissaolo silmätulehduksen takia. Eilen oli eka kerta kun alko olla virtaa suonissa. Silti piti ottaa rauhallisesti. Tuskin maltan odottaa torstaita: toivottavasti lääkäri ei löydä tulehdusta enää vaan saa luvan lähteä urheilemaan! Selkä on kipeä ja kaikki paikat jumissa. Venytellä varmaan saisi jos aikaseksi saisi...

perjantai 1. tammikuuta 2010

Tammikuun eka

Rauhallinen Uusi Vuosi vaihtui 2010.