tiistai 31. tammikuuta 2012

Aivojumppa

Töihin on tulossa "visiitille" erityisopeja, katsomaan meidän katrasta. Ajateltiin ensimmäiseksi "ohjelmanumeroksi" ottaa lasten kanssa Aivojumppaa (Brain Gym)

Aivojumppa on liikuntainterventio, jonka tarkoituksena on tehostaa aivojen toimintaa sekä kehon ja aivojen välistä yhteistyötä erilaisissa tehtävissä. (Paul Dennison 1970 luvalla on kehittänyt Brain Gym:n) Aivojumpassa on alunperin 26 erilaista liikesarjaa. Tässä muutamia.

1. Juo vettä
2. (seiso tai istu) hiero aivonappeja toisella kädelllä ja toinen on vatsan päällä lepäämässä (solisluiden alapuolelta)
3. seisten heilauta puolelta toiselle niin että oikeakäsi osuu vasempaan polveen ja toisin päin. Istuen vastakkaiset kyynär ja polvi kohtaavat hitaammas tahdissa.
4. Istu, laita nilkat ristiin (jalat suorana) laita kädet suoraksi eteenpäin kämmenet ulospäin käännettynä, siirrä kädet toistensa ohi niin että kämmenet ovat vastakkain ranteet samassa asennossa. Kiepauta kädet rinnan päälle ristiin. (sormet ristissä) sulje silmät
5. istu ryhdikkäästi ja laita kädet vastakkain niin että vain sormet koskettavat toisiaan, suljet silmät
6. korvarullat, hiero varovasti korvia niin että rullaat korvan yläosaa varovasti auki
7. haukottele isosti monta kertaa

Aivojumpan on tarkoitus:
-parantaa keskittymistä
-kehittää itseluottamusta
-rauhoittaa ylivilkasta lasta
-auttaa oppimisvaikeuksissa
-lieventää stressiä
-ja paljon, paljon muuta :)

Aikaisimpina vuosina olen monelle lapsiryhmälle vetänyt tuota kuvassa olevaa 4 liikkeen versiota ja tänä vuonna otan muutaman liikkeen lisää. Katsotaan miten käy. Enkeli saa käyttää koulussa ideaa hyväkseen jos haluaa ;)
muutama linkki vielä tässä Suomen kinesiologiayhdistys
wikipedian tietoa ja täältäkin löytää kuvien kanssa.

Ei kommentteja: