perjantai 30. joulukuuta 2011

T & H

Elikkäs Tapani ja Hannu. oli synkkä ja myrskyinen yö... Tapanin päivänä niinkuin moni tietää ja ehkäpä vielä muistaa oli myrsky joka katkoi sähköjä pitkin Suomea. Meillä Veikkolassa oli sähköt poissa 55 tuntia. Siinä meni muutama kynttilä, pakastimen sisältä ja jääkaappikin tuli uudelleen siivottua (vastahan se viikko sitten jouluruokia varten siivottiin). Kaasugrillillä sai jotain lämmitettyä.

Me lähdimme pojan kanssa käymään Tampereella Enkelin luona ja sieltä körröteltiin Sipelle, pojan kummitädille. Sielläkin sähköt napsuivat mutta kuitenkin tulivat takaisin. Puulämmitys ja kaivo pihalla ovat melkoisen arvokkaita asioita näin sähköllä pelkästään toimivassa kodissa nykyään asusteleva miettii. Onneksi Fortum pisti radiomainoksensa pois, jossa lupasi sähköä joka kylään ympäri Suomen kun se kerta ei ihan niin vain onnistunutkaan tässä rytäkässä. Appiukko saa kuulema sähkönsä takaisin vasta ensi vuonna. Onneksi oli kaupassa agrigaatteja kaupan (vielä).

1 kommentti:

Sarsa kirjoitti...

Itsekin tuon tapaninpäivän sähkökatkon myötä mietin, miten haavoittuvainen yhteiskunnastamme on tullut. Kiinteää puhelinverkkoa ajetaan alas ja kuitenkaan kännykkäverkko ei pitemmän katkon aikana toimi, kun mastojen varavoimasysteemit ovat niin onnettomat. Eikä kännykän akkukaan niin hillittömiä kestä lataamatta. Talot lämpiävät sähköllä, ruoka säilötään ja valmistetaan sähköllä, vesijärjestelmät toimivat sähköllä. Ei todellakaan ole tilanne hyvä, jos pidempi sähkökatko tulee.